Kuchynský odpad ako vedľajší živočísny produkt

Vydáno: 14 minút čítania

Pri kuchynskom odpade ide o osobitný druh odpadu, ktorý má svoje špecifiká, a preto pri nakladaní s týmto odpadom ustanovujú právne predpisy špeciálne povinnosti. Zákon č. 79/2015 Z. z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „zákon o odpadoch“) sám o sebe ustanovuje všeobecne pri nakladaní s odpadom mnoho povinností, avšak pri nakladaní s kuchynským odpadom treba splniť aj podmienky ustanovené právnymi predpismi v oblasti veterinárnej starostlivosti a hygieny, konkrétne týkajúce sa vedľajších živočíšnych produktov. V tomto článku nájdete prehľad vybraných povinností, ktoré musí podnikateľ splniť, ak chce nakladať s kuchynským odpadom.

 
Definícia kuchynského odpadu
Kuchynský odpad tvoria nespracované zostatky surovín, neskonzumované zostatky pokrmov a potravín rastlinného a živočíšneho pôvodu, ktoré vznikli pri prevádzkovaní zariadení spoločného stravovania, vrátane školských kuchýň, stravovacích zariadení domovov sociálnych služieb, stravovacích prevádzok zdravotníckych zariadení, ale aj z kuchýň domácností. Patria sem aj šupy z čistenia zeleniny a ovocia, kávové a čajové zvyšky, vaječné škrupiny, starý chlieb, zvyšky jedla, papierové vrecko znečistené potravinami živočíšneho alebo rastlinného pôvodu, potraviny po dobe spotreby alebo lehote minimálnej trvanlivosti alebo potraviny inak znehodnotené. [1]
Zákon o odpadoch nedefinuje pojem kuchynský odpad. Jeho definíciu možno však nájsť v článku 2 ods. 11 nariadenia Komisie (EÚ) č. 142/2011 z 25. februára 2011, ktorým sa vykonáva nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 1069/2009, ktorým sa ustanovujú zdravotné predpisy týkajúce sa vedľajších živočíšnych produktov a odvodených produktov neurčených na ľudskú spotrebu, a ktorým sa vykonáva smernica Rady 97/78/ES, pokiaľ ide o určité vzorky a predmety vyňaté spod povinnosti veterinárnych kontrol na hraniciach podľa danej smernice (ďalej len "vykonávacie nariadenie").

Související dokumenty

Súvisiace články

Environmentálny fond rozdeľoval príspevky za minuloročné zhodnotenie kuchynského odpadu
Využívanie odpadov na energetické účely
Plážový littering
Recyklovanie odpadu v oblasti stavebného priemyslu
Budeme o rok skládkovať už len upravený odpad?
Musí byť ekologické aj ekonomické?
Množstvový zber odpadov - spravodlivá cesta k znášaniu zodpovednosti za tvorbu komunálnych odpadov?
Odpad z viacvrstvových kombinovaných materiálov možno využiť viac
Samosprávy na Slovensku a možnosti využívania potenciálu ZEVO
Recykláciu nezvýšia len limity
Praktická elektronická evidencia odpadu pre zberný dvor
Návrat k problematike mikroplastov
Finančná zodpovednosť za komunálny odpad
100 analýz triedeného zberu
Prinesie váženie odpadov nové čierne skládky?
Súdna ochrana obyvateľa obce proti platobnému výmeru na úhradu poplatku za komunálne odpady a množstvový zber odpadov
Má kompozit z gumy šancu?
Stavebný odpad v kontexte strategických dokumentov
Budeme vedieť lepšie triediť výrobky z alternatívnych materiálov?

Súvisiace otázky a odpovede

Miestny poplatok za uloženie KO v podzemných kontajneroch
Zber BRKO a frekvencia vývozu
K niektorým náležitostiam platobného výmeru
Dodávateľ (platiteľ DPH) fakturuje firme (tiež platiteľovi DPH) podľa zmluvy o nájme samostatnými faktúrami
Zdaňovanie stavebného pozemku
Kompetencie obce u vlastníkov neudržiavaných záhrad
Tvorba daňových rezerv
Zánik poplatkovej povinnosti v priebehu roka
Miestne dane a poplatky
Opravná položka k nedokončenej investícii
Odovzdanie starých strojov do zberných surovín
Poplatok za komunálny odpad
Fakturácia zahraničnej osobe registrovanej podľa § 5
Režim DPH pri predaji majetku kúpeného ako oslobodeného od DPH
Odpisovanie skládky
Daňové tajomstvo
Miestne dane za náhradné pozemky
Registrácia pre DPH v ČR
Miesto dodania služby vzťahujúcej sa na nehnuteľnosť
Dotácia z rozpočtu obce