Obaly, najmä obaly z plastov a odpad z nich, tvoria v súčasnosti najväčší podiel komunálneho odpadu. Ich podiel každoročne nielenže neklesá, práve naopak, rastie, a to aj napriek rôznym opatreniam a legislatívnym krokom. Napriek globálnemu rastu je v prípade niektorých obalov a obalovín badať pokles ich výskytu, hoci mierny. Priaznivo sa prejavil zákaz bezplatných „igelitiek“ a ich spoplatnenie, kroky v oblasti jednorazového riadu, pohárov, priaznivý efekt sa očakáva od spoplatnenia PET nápojových fliaš. Čoraz viac silnejú hlasy o zvýšení podielu tzv. bezobalového predaja. Určite je to príspevok k znižovaniu spotreby obalov, a tým aj k znižovaniu objemu odpadov z obalov. Ale dá sa všetko predávať bez obalov?
Obaly z plastov a alternatívy
Vzťah baleného tovaru a použitého obalu je dlhodobo sledovaný a riešený problém. V závislosti od baleného tovaru sa vyberali, časom menili i optimalizovali a alternovali používané obaly a materiály. Možno konštatovať, že určitú "revolúciu" v obalovej technike priniesli plasty, najmä nástup PET (polyetyléntereftalát). Ten postupne vytláčal sklenené obaly, z časti i kovové obaly, ale aj dovtedy veľmi obľúbený PVC (polyvinylchlorid) používaný nielen na balenie technických výrobkov, ale aj potravín. V uplynulom období prišlo v obalovej technike k niekoľkým alternatívam, nenahrádzal sa len plast za plast, ale i sklo za kov, sklo za plast, ale i kov za plast. V hľadaní najvhodnejšieho, najprijateľnejšieho obalu sa pokračuje ďalej. Okruh aspektov sa rozšíril o ekonomické hľadisko, v poslednom období sa však pozornosť venuje najmä ekológii, vzťahu k životnému prostrediu, k požiadavkám na recykláciu obalov. Veľká pozornosť sa venuje bio degradovateľným obalom. Aj keď bezobalový predaj má rastúcu tendenciu, neustále sa hľadajú n