Mzdový a prevádzkový normatív v škole

Vydáno: 6 minút čítania

V aplikačnej praxi sú časté snahy orgánov obce, starostu obce alebo obecného zastupiteľstva pristupovať k zmenám v rozpočte základnej školy v zriaďovateľskej pôsobnosti obce. Vznikajú nedorozumenia ohľadom otázky, či je možné presúvať financie z normatívneho príspevku určeného na osobné náklady do časti prevádzkových nákladov. Z nejasností plynú časté nedorozumenia medzi obcou a zriadenou školou. Poslanci obecného zastupiteľstva často ani nevedia, či môžu žiadať údaje o čerpaní rozpočtu základnej školy. Nejasnosti ohľadom zmien v rozpočte základnej školy sa prehlbujú v obciach najmä v závere rozpočtového roka. Predkladaný príspevok interpretuje zákonné možnosti úprav rozpočtu základnej školy tak, aby boli pochopiteľné pre predstaviteľov orgánov obce.

 
FINANCOVANIE ZÁKLADNÝCH ŠKÔL ZO ŠTÁTNEHO ROZPOČTU
Obec je zriaďovateľom základnej školy. Realizácia pôsobností obcí na úseku základného školstva je ako celok preneseným výkonom štátnej správy. Takáto kvalifikácia pôsobnosti sa odvíja od základnej pôsobnosti spočívajúcej v zriadení základnej školy obcou pri prenesenom výkone štátnej správy podľa § 6 ods. 1 zákona č. 596/2003 Z.z. o štátnej správe v školstve a školskej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len "zákon č. 596/2003 Z.z.").
Financovanie prenesených kompetencií je realizované zo štátneho rozpočtu. Podľa čl. 71 Ústavy SR na obec a vyšší územný celok možno zákonom preniesť výkon určených úloh miestnej štátnej správy.
Náklady takto

Související dokumenty

Súvisiace články

Kompetencie obcí a ich oprávnenie vydávať všeobecne záväzné nariadenia
Legislatívne zmeny v samospráve za rok 2019
Zásady účtovníctva a systém finančného riadenia pre vedúce školských jedální (I.)
Osobitosti rozpočtového hospodárenia a účtovania v školách a školských zariadeniach
Účtovanie v centrách voľného času
Zásady účtovníctva a systém finančného riadenia pre vedúce školských jedální (II.)
Stravovanie zamestnancov školy nielen z pohľadu účtovníctva
Fond prevádzky, údržby a opráv – tvorba a použitie v podmienkach miest a obcí
Fond rozvoja bývania – tvorba a použitie v podmienkach obcí
Stravovanie základnej školy podľa aktuálneho zákona o  rozpočtových pravidlách
Prenesené kompetencie
Zostavenie rozpočtu na prelome rokov 2018/2019 v otázkach a odpovediach
Kompetencie obce pri financovaní škôl a školských zariadení
Kompetencie obce pri financovaní regionálneho školstva z rozpočtu obce
Financovanie originálnych školských kompetencií
Zostavovanie rozpočtov miest a obcí na rok 2015 po aktualizácii výšky dlhu verejnej správy za rok 2013
Dotácie zo štátneho rozpočtu a z rozpočtov obcí
Výsledok rozpočtového hospodárenia obce
Rozpočtové určenie daní samosprávy na Slovensku

Súvisiace otázky a odpovede

Povinnosti s. r. o. pri otvorení prevádzky
Zákon o výkone práce vo verejnom záujme a zamestnanci súkromnej ZŠ
Pracovné cesty konateľa, spoločníka do Nemecka
Cestovné náhrady spoločníka
Cesta z práce domov ako náklad?
Doplnenie k otázke č. 4443
Strava na služobnej ceste hradené firemnou kreditnou kartou
Maďarská Kft. posiela svojich zamestnancov pracovať na územie Slovenskej republiky
Zmluva o prevzatí dlhu
Predaj obchodného podielu
Cestovné výdavky firmy (s. r. o.) za živnostníka
Požičanie motorového vozidla
Poskytnuté raňajky v rámci ubytovacích služieb v zahraničí
Náklady poskytovateľa zdrav. starostlivosti
Cestovné náhrady asistenta ako daňový náklad záujmového združenia PO.
Automobil nezaradený v obchodnom majetku SZČO
Komplemenár FO - náklady komanditnej spločnosti
Pracovná cesta podnikateľa – FO a daňové výdavky
Nárok spoločníka a konateľa v jednej osobe na cestovné náhrady a stravné
Nárok na stravné a cestovné náhrady SZČO

Súvisiace predpisy

596/2003 Z.z. o štátnej správe v školstve a školskej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov
597/2003 Z.z. o financovaní základných škôl, stredných škôl a školských zariadení
523/2004 Z.z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov
369/1990 Zb. o obecnom zriadení