Formulovanie zámerov, cieľov a merateľných ukazovateľov programového rozpočtovania

Vydáno: 19 minút čítania

Určenie zámerov, cieľov a merateľných ukazovateľov programového rozpočtovania zreteľnejšie vyjadruje vzťah medzi zámermi vedenia mesta/obce, strategickými dokumentmi obce a schválenými výdavkami v rozpočte na daný rok. Programové štruktúry by mali preto obsahovať zámery, ciele a merateľné ukazovatele, ktoré sú dôležité z hľadiska ich prepojenia na strategické koncepcie a zámery vedenia obce, ako aj správcov jednotlivých kapitol/programov rozpočtu, ktorí sú vykonávateľmi týchto zámerov. Zámery a ciele vyjadrujú očakávané dôsledky, výstupy a výsledky, pričom merateľné ukazovatele signalizujú, aký sa dosiahol pokrok v plnení stanovených zámerov, cieľov a do akej miery sa tieto zámery a ciele dosiahli.

Z praxe používania zámerov, cieľov a merateľných ukazovateľov programového rozpočtovania je lepšie, ak sa zvolí primerané, nie veľmi veľké množstvo zámerov, cieľov a merateľných ukazovateľov, aby sa následne po skončení roka dali vyhodnotiť. To znamená, aby sme neformulovali zbytočne veľa zámerov, cieľov a merateľných ukazovateľov, ktoré nebudeme schopní vyhodnotiť a zlepšovať sa v nich, pretože správne zadané ciele a zámery a ich plnenie má v sebe aj určitú schopnosť ukázať, či sa počas rokov spravovanie a vynakladanie výdavkov zlepšuje a uberá tým správnym smerom.
 
Zámer
Zámer vyjadruje očakávaný pozitívny dôsledok/vplyv dlhodobého plnenia príslušných cieľov (budúci stav, ktorý chceme v konečnom dôsledku dosiahnuť).
Správne naformulovaný zámer:
-
Jednoducho a stručne opisuje budúci stav.
-
Je všeobecný, formulovaný pre dlhšie/dlhé časové obdobie (počas trvania programu).
-
Je formulovaný v súlade s poslaním samosprávy a "pomáha" ho napĺňať.
-
Je stanovený ako výzva.
-
Je formulovaný tak, aby jasne a jednoznačne deklaroval smerovanie samosprávy v danej oblasti.
Nesprávne naformulovaný zámer:
-
Nezohľadňuje potreby verejnosti (občanov, firiem, záujmových združení a pod.).
-
Nie je v súlade so stanoveným poslaním samosprávy.
-
Nepredstavuje výzvu a nie je orientovaný do budúcnosti.
-
Opisuje služby, ktoré samospráva poskytuje alebo činnosti (aktivity) samosprávy.
-
Je konkrétny, úzko špecificky zameraný.
Príklady správne formulovaných zámerov pri rôznych programoch:
Mestská polícia:
-
Bezpečné a priateľské ulice pre všetkých obyvateľov a návštevníkov mesta 24 hodín denne.
-
Mesto - najbezpečnejšie mesto na Slovensku.
-
Bezpečné a priateľské mesto, mesto bez kriminality.
Odpadové hospodárstvo:
-
Adresný systém odpadového hospodárstva kladúci dôraz na ochranu životného prostredia.
-
Účinný systém zberu a likvidácie odpadu v meste s dôrazom na kvalitu životného prostredia.
Vzdelávanie:

Související dokumenty

Súvisiace články

Účtovanie rezervného fondu, peňažných fondov v obciach a VÚC
Finančné vzťahy v rozpočte obce a vyššieho územného celku
Financovanie originálnych školských kompetencií
Vykonávanie zmien rozpočtu v podmienkach územnej samosprávy
Zostavovanie rozpočtov miest a obcí na rok 2015 po aktualizácii výšky dlhu verejnej správy za rok 2013
Peňažné fondy obce – tvorba a použitie v podmienkach miest a obcí
Zákonnosť používania a účtovanie sociálneho fondu
Poskytnutie a prijatie preddavkov v účtovných jednotkách verejnej správy (I.)
Príprava rozpočtu obce na roky 2016 – 2018
Špecifiká územnej samosprávy a ich odraz v účtovníctve a účtovnej závierke
Aktuálne otázky v oblasti rozpočtových pravidiel pre subjekty územnej samosprávy
Ozdravný režim a nútená správa obce
Niektoré aspekty kontroly dlhovej politiky vybraných miest a obcí
Vykonávanie predbežnej finančnej kontroly právnych úkonov obce
Zostavenie rozpočtu obce na roky 2014 až 2016
Zmeny rozpočtu a rozpočtové opatrenia
Vykonávanie predbežnej finančnej kontroly hotovostných výdavkových finančných operácií
Nevyčerpané účelovo určené prostriedky a ich použitie v nasledujúcich rozpočtových rokoch
Dotácie z rozpočtu obce – JDS

Súvisiace otázky a odpovede

Kód zdroja pre spolufinancovanie z rozpočtu obce
Čerpanie rezervného fondu na bežné výdavky
Použitie kódu zdroja 43
Dotácie obce právnickej osobe
Dotácie z rozpočtu obce
Vykonávanie predbežnej a priebežnej finančnej kontroly
Postup pri započítaní pohľadávky v bežnom rozpočte
Postup vzájomného započítania pohľadávok
Dotácia – zmena rozpočtu obce
Budovanie kanalizácie
Tvorba rezervného fondu
Úprava rozpočtu
Úprava rozpočtu
Výpočet výšky rezervného fondu za rok 2009
Účtovanie pôžičky v obci
Poslanci obecného zastupiteľstva a tvorba rozpočtu
Obec a sponzorské príspevky
Poskytnutie transferu z rozpočtu
Vysporiadanie prebytku hospodárenia obce
Doplnenie otázky 5331