Dohody a ich overenie základnou finančnou kontrolou

Vydáno: 11 minút čítania

Súčasťou overovania základnou finančnou kontrolou je aj oblasť právnych úkonov majetkovej povahy, medzi ktoré patria spravidla uzatvorené zmluvy, dodatky k zmluvám, ale aj dohody a dodatky k dohodám. Príspevok sa bližšie venuje práve dohodám ako právnym úkonom medzi zmluvnými stranami vzhľadom na ustanovenia § 7 zákona č. 357/2015 Z.z. o finančnej kontrole a audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len "zákon o finančnej kontrole a audite"). Bližšie je objasnený pohľad autora na oblasť overovania dohôd, prehľadu častých dohôd v praxi v nadväznosti na správnosť, úplnosť a zákonnosť výkonu základnej finančnej kontroly v roku 2020. Príspevok tiež obsahuje vzorové dva prípady dohôd s ich overením základnou finančnou kontrolou s použitím do aplikačnej praxe subjektu územnej samosprávy.

Dohody ako dvojstranné a viacstranné právne úkony medzi právnickými či fyzickými osobami sú späté s formálnou správnosťou (rovnako ako v prípade zmluvného zabezpečenia) a podliehajú overeniu základnou finančnou kontrolou. Viaceré z nich (mimo dohôd uzatvorených mimo pracovného pomeru podľa ustanovení zákona č. 311/2001 Z.z. Zákonník práce v z. n. p.) sa povinne zverejňujú na webových sídlach subjektov územnej samosprávy (t.j. prostredníctvom internetovej stránky obce, mesta, vyššieho územného celku, či zriadenej rozpočtovej alebo príspevkovej organizácie).
V praxi overujú základnou finančnou kontrolou spracované dohody zamestnanci zodpovední za ich zostavenie (pozn. autora: následná kontrola preveruje spravidla i to, či zamestnanec podpísaný pri výkone základnej finančnej kontroly má v náplni práce/opise pracovného pomeru aj oblasť spracovania, či zostavenia právnych úkonov). V praxi platí, že základnú finančnú kontrolu vykonávajú iba zamestnanci.
Upozornenie:
Ak sú dohody spracované pre subjekt územnej samosprávy externou osobou alebo právnikom na základe dodávateľskej zmluvy o poskytovaní právnych služieb alebo osobou na základe Autorského či iného zákona, táto osoba nesmie vykonávať základnú finančnú kontrolu. To isté platí aj v prípade, že subjekt územnej samosprávy nemá dostatočný personálny aparát na predmetné overovanie.
V praxi
najmä menších obcí môže prísť k situácii, keď obec nemá dostatočný počet zamestnancov alebo zodpovedný zamestnanec je mimo pracoviska, čerpá dovolenku alebo je práceneschopný. Vtedy môže orgán obce (starosta obce) navrhnúť obecnému zastupiteľstvu prijať uznesenie, ktorým poverí inú fyzickú osobu (pozn. autora: tou osobou nemusí by

Související dokumenty

Súvisiace články

Postavenie hlavného kontrolóra v mzdovej učtárni (5. časť)
Hlavný kontrolór obce počas PN a materskej dovolenky
Zásady účtovníctva a systém finančného riadenia pre vedúce školských jedální (II.)
Hlavný kontrolór obce a výkon jeho funkcie v praxi
Postavenie hlavného kontrolóra v mzdovej učtárni (2. časť)
Vybrané otázky pracovnoprávnych vzťahov hlavného kontrolóra obce
Odvolanie hlavného kontrolóra obce z funkcie
Kontrola dodržiavania liečebného režimu
Odmena hlavného kontrolóra
Výkon kontrolnej činnosti podľa pravidiel finančnej kontroly
Kontrola vybraných nástrojov aktívnej politiky trhu práce, nelegálnej práce a nelegálneho zamestnávania
Predbežná finančná kontrola a pokladnica
Kontrolná právomoc obce vo vzťahu k školám a školským zariadeniam
Postavenie hlavného kontrolóra v mzdovej učtárni (3. časť)
Postavenie hlavného kontrolóra v mzdovej učtárni (4. časť)
Zodpovednosť zamestnancov za výkon finančnej kontroly
Základná finančná kontrola v príkladoch
Kontrola uzatvárania dohôd o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru
Špecifické pracovnoprávne postavenie hlavného kontrolóra

Súvisiace otázky a odpovede

Zákon o výkone práce vo verejnom záujme a zamestnanci súkromnej ZŠ
Predčasné ukončenie pracovného pomeru
Osobný záujem verejného funkcionára
Pedagogický zamestnanec - čiast.úväzkom?
Príplatok na stravné
Určenie odmeny zástupcu primátora
Zaradenie do platovej triedy
Nadčas a náhradné voľno v školstve
Ukončenie adaptačného vzdelávania
Odmeňovanie zamestnanca obce
Nesprávne priznaná tarifná trieda
Uzatváranie pracovných zmlúv
Zamestnávateľ a zamestnanci na obecnom úrade
Prednosta obecného úradu a jeho uvoľnenie zo zamestnania
Úväzkový starosta a výpoveď z pracovného pomeru
Predčasný starobný dôchodok a mandát bez odmeny
Porušenie pracovnej disciplíny hlavným kontrolórom
Porušenie liečebného režimu
Nenastúpenie do práce po skončení rodičovskej dovolenky
Nárok na odchodné hlavného kontrolóra obce

Súvisiace predpisy

311/2001 Z.z. Zákonník práce
357/2015 Z.z. o finančnej kontrole a audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov