Príspevok sa venuje právnej sile interných predpisov (vnútorné akty riadenia), charakteru interných predpisov, ich zverejňovaniu a častým otázkam zamestnancov z praxe obecných úradov, škôl, zariadení a organizácií v územnej samospráve. Interné predpisy sú často predmetom následných kontrol (či už hlavným kontrolórom obce alebo mesta, vyššieho územného celku) alebo v rámci výkonu kontroly Najvyšším kontrolným úradom Slovenskej republiky, resp. Úradom vládneho auditu alebo Ministerstvom financií Slovenskej republiky.
Pri interných predpisoch subjektu územnej samosprávy platí nasledovné:
1.
Interné predpisy predstavujú vnútornú normotvorbu subjektu územnej samosprávy.
2.
Interné predpisy majú charakter aktov riadenia a metodiky či postupu všetkých zamestnancov alebo vybraného okruhu zamestnancov.
3.
Interné predpisy majú nižšiu právnu silu ako samotný osobitný predpis (t.j. zákon).
4.
Interné predpisy nie sú iba vnútorné smernice alebo poriadky.
5.
Interné predpisy nesmú byť iba skopírované texty zákonov a ich normatívnych právnych aktov.
6.
Interné predpisy sa spravidla číslujú a povinne sa k nim uvádza ich účinnosť a okruh pôsobnosti.
7.
Interné predpisy majú nadväzovať na organizačnú štruktúru.
V podmienkach subjektu územnej samosprávy obcí, škôl a zariadení či príspevkových a rozpočtových organizácií