Komentár k správnym deliktom podľa § 106 stavebného zákona (2. časť)

Vydáno: 19 minút čítania

V letnom dvojčísle časopisu ste mohli nájsť prvú časť ďalšieho seriálu od pani JUDr. Spišiakovej. V súčasnom septembrovom čísle prinášame druhú časť seriálu a prinášame odborne spracovaný komentár k § 106 ods. 1 písm. d) a e) a takisto § 106 ods. 2 písm. a) - g) zákona č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) v z. n. p. (ďalej len "stavebný zákon").

Komentár k správnym deliktom podľa § 106 stavebného zákona (2. časť)
JUDr.
Helena
Spišiaková
 
K § 106 ods. 1 písm. d) stavebného zákona
I----------------------------------------------------------------------------------------I
I (1) Stavebný úrad alebo inšpekcia uloží pokutu do 400 000 Sk (13 277 €) právnickej     I
I     osobe alebo fyzickej osobe oprávnenej na podnikanie, ktorá                         I
I    d) neudržiava stavbu napriek opätovnej výzve orgánu štátneho stavebného dohľadu     I
I       alebo rozhodnutiu stavebného úradu,                                              I
I----------------------------------------------------------------------------------------I
Komentár:
Táto skutková podstata nadväzuje na
§ 86
stavebného zákona, ktorý upravuje
údržbu stavby
. Povinnosti vlastníka stavby starať sa o stavbu a zabezpečovať jej riadnu údržbu sú uložené stavebným zákonom. Podľa
§ 86 ods. 1
stavebného zákona je vlastník stavby v súlade s dokumentáciou overenou stavebným úradom a s rozhodnutím stavebného úradu (stavebné povolenie, kolaudačné rozhodnutie)
povinný udržiavať stavbu v dobrom stave
tak:
-
aby nevznikalo nebezpečenstvo požiarnych a hygienických závad,
-
aby nedochádzalo k jej znehodnoteniu alebo ohrozeniu jej vzhľadu a
-
aby sa čo najviac predĺžila jej užívateľnosť.
Ak vlastník stavbu riadne neudržiava, môže mu
stavebný úrad
vo verejnom záujme nariadiť, aby sa v určenej lehote a za určených podmienok postaral o nápravu. Užívatelia bytov a nebytových priestorov sú povinní umožniť vykonanie nariadenej údržby stavby.
Podmienkou na postih vlastníka stavby podľa tejto skutkovej podstaty je teda:
-
opakovaná výzva
(t.j. minimálne 2-krát)
orgánu Štátneho stavebného dohľadu
(ďalej len "ŠSD") [k výzve pozri § 102 ods. 1 stavebného zákona a komentár k § 106 ods. 1 písm. c) uverejnený v časopise Právo pre ROPO a obce č. 7-8/2019] alebo
-
rozhodnutie stavebného úradu
o nariadení udržiavacích prác.
Na rozdiel od výzvy môže stavebný úrad vydať rozhodnutie o nariadení udržiavacích prác len v prípade
verejného záujmu
, t.j. ak by mohlo dôjsť k ohrozeniu života a zdravia ľudí, najmä z dôvodov požiarnej bezpečnosti, možných hygienických závad a pod.
Podľa
§ 96a
stavebného zákona je rozhodnutie o nariadení udržiavacích prác záväzné aj pre
právnych nástupcov
vlastníka stavby, keďže jeho vykonanie je vo verejnom záujme.
 
K § 106 ods. 1 písm. e) stavebného zákona
I--------------------------------------------------------------------------------

Související dokumenty

Súvisiace články

Kultúrno-osvetové zariadenie a uplatnenie oslobodenia od dane zo stavieb
Právny režim ohlásenia drobných stavieb
Ohlasovanie drobných stavieb, stavebných úprav a udržiavacích prác obci (1. časť)
Dodatočné povolenie stavby/nariadenie odstránenia nepovolenej stavby (1. časť)
Dodatočné povolenie stavby/nariadenie odstránenia nepovolenej stavby (2. časť)
Ohlasovanie drobných stavieb, stavebných úprav a udržiavacích prác obci (2. časť)
Dodatočné povolenie stavby/nariadenie odstránenia nepovolenej stavby (3. časť)
Ohlasovanie drobných stavieb, stavebných úprav a udržiavacích prác obci (3. časť)
Oznámenie stavebného úradu k ohláseniu (§ 57 ods. 2 stavebného zákona) - vzor
Oznámenie, že ohlásená drobná stavba (stavebné úpravy alebo udržiavacie práce) podlieha stavebnému povoleniu (§ 57 ods. 2 stavebného zákona posledná veta) - vzor
Oznámenie, že ohlásená stavba (stavebné úpravy alebo udržiavacie práce) nespĺňa zákonné podmienky pre ohlásenie (§ 55 ods. 1 stavebného zákona) - vzor
Dodatočné povolenie stavby/nariadenie odstránenia nepovolenej stavby (4. časť)
Ohlasovanie drobných stavieb, stavebných úprav a udržiavacích prác obci (4. časť)
Zaslanie protestu prokurátora účastníkom a výzva na vyjadrenie (§ 24 ods. 4 zákona č. 153/2001 Z. z. o prokuratúre v z. n. p.) - vzor č. 6
Rozhodnutie o proteste prokurátora proti opatreniu obce (§ 24 ods. 5 zákona č. 153/2001 Z. z. o prokuratúre v z. n. p.) - vzor č. 7
Predloženie protestu prokurátora proti opatreniu obce (§ 24 ods. 6 zákona č. 153/2001 Z. z. o prokuratúre v z. n. p.) - vzor č. 8
Rozhodnutie o zastavení konania – späťvzatie protestu prokurátora (§ 24 ods. 15 zákona č. 153/2001 Z. z. o prokuratúre v z. n. p.) - vzor č. 9
Ohlasovanie drobných stavieb, stavebných úprav a udržiavacích prác obci (5. časť)
Ohlasovanie drobných stavieb, stavebných úprav a udržiavacích prác obci (6. časť)

Súvisiace otázky a odpovede

Letná a vianočná odmena a hlavný kontrolór
Príspevok do DDS
Vedúca školskej jedálne
Zastupovanie prednostu obecného úradu iným (vedúcim) zamestnancom obecného úradu
Čerpanie dovolenky po MD, RD a PN
Práceneschopnosť a výkon funkcie starostu obce?
Návšteva lekára
Použitie fondu opráv nájomných bytov
Sloves - kolektivna zmluva - platnosť
Jubilejná odmena a starostovia
Účtovanie odchodného pri predčasnom dôchodku učiteľky materskej školy
Súbeh dohôd
Zmena popisu pracovných činností
Osobný plat, jeho charakter a príplatky podľa z.č. 553/2003 z.z.
Predĺženie skúšobnej doby o prekážky v práci na strane zamestnanca
Cestovné náhrady a ich účtovanie
Zverejňovanie dohôd
Daňový bonus od januára 2025
Starosta obce a pracovný pomer na určitú dobu
Sprevádzanie k lekárovi a ošetrovanie dieťaťa