Finančný mechanizmu Európskeho hospodárskeho priestoru a Nórsky finančný mechanizmus sú osobitné prostriedky finančnej pomoci založené na rovnakých princípoch. Táto pomoc je financovaná zo zdrojov Nórska, Islandu a Lichtenštajnska. Hlavným účelom finančných mechanizmov je prispieť k zníženiu ekonomických a sociálnych rozdielov medzi regiónmi Európskeho hospodárskeho priestoru, ktorý okrem všetkých členských štátov Európskej únie zahrnuje aj Nórsko, Island a Lichtenštajnsko. Projekty sa uskutočňujú v deviatich základných oblastiach, ktoré sú pestré, od podpory zachovania kultúrneho dedičstva cez rozvoj ľudských zdrojov až po ochranu životného prostredia. Bližšie informácie sú zverejnené na webovej stránke: http://www.eeagrants.sk/ .
V článku sa oboznámite s postupom účtovania finančných prostriedkov zo zdrojov Finančného mechanizmu Európskeho hospodárskeho priestoru a Nórskeho finančného mechanizmu a štátneho rozpočtu (ďalej len „FM EHP“ a „NFM“) na spolufinancovanie, ktoré sa poskytujú subjektom územnej samosprávy systémom zálohových platieb – preddavkami alebo refundáciou. Tieto prostriedky sa poskytujú prostredníctvom certifikačného orgánu, ktorého funkciu vykonáva Ministerstvo financií SR; v súlade s § 22 ods. 4 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o rozpočtových pravidlách verejnej správy“) sa ich realizácia na úrovni prijímateľa uskutočňuje z mimorozpočtových účtov a postupuje sa podľa opatrenia Ministerstva financií SR č. MF/16786/2007-31, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a rámcovej účtovej osnove pre rozpočtové organizácia, štátne fondy, obce a vyššie územné celky v znení neskorších predpisov.
Preddavky poskytnuté zo zdrojov FM EHP a NFM subjektom verejnej správy
Bežný transfer
Obec, vyšší územný celok (VÚC), príspevková organizácia zriadená obcou/VÚC
Účtovná jednotka verejnej správy (ÚJ VS) účtuje prijatý peňažný preddavok zo zdrojov FM EHP a NFM od subjektu VS na základe bankového výpisu na ťarchu účtu 221 AÚ – Bankové účty so súvzťažným zápisom v prospech účtu 359 – Zaúčtovanie transferov medzi subjektami verejnej správy a iné zúčtovania.
Použitie týchto prijatých peňažných prostriedkov zo zdrojov FM EHP a NFM sa účtuje na ťarchu rôznych nákladových účtov účtovnej triedy 5 – Náklady so súvzťažným zápisom v prospech účtu 321 – Dodávatelia.
ÚJ VS účtuje úhradu podľa daňového dokladu – dodávateľskej faktúry za službu podľa lehoty splatnosti na ťarchu účtu 321 AÚ so súvzťažným zápisom v prospech účtu 221 AÚ.
ÚJ VS zaúčtuje prijatý preddavok zo zdrojov FM EHP a NFM do výnosov vo vecnej a časovej súvislosti s nákladmi na ťarchu účtu 359 so súvzťažným zápisom v prospech účtu 693 – Výnosy samosprávy z bežných transferov zo štátneho rozpočtu a od iných subjektov verejnej správy.
Rozpočtová organizácia zriadená obcou/VÚC
ÚJ VS účtuje prijatý peňažný preddavok na bežné výdavky zo zdrojov FM EHP a NFM od subjektu VS na ťarchu účtu 221 so súvzťažným zápisom v prospech účtu 359.
Následne ÚJ VS účtuje odvod peňažných prostriedkov z mimorozpočtového účtu na príjmový rozpočtový účet v dvoch krokoch:
- odvod peňažných prostriedkov na ťarchu účtu 261 – Peniaze na ceste so súvzťažným zápisom v prospech účtu 221 AÚ na základe bankového výpisu z mimorozpočtového účtu,
- odvod peňažných prostriedkov na ťarchu účtu 223 AÚ – Príjmový rozpočtový účet so súvzťažným zápisom v prospech účtu 261.
Podľa § 23 zákona o rozpočtových pravidlách verejnej správy ÚJ VS zaúčtuje presun peňažných prostriedkov