Ing. Jana Kaláberová
Počet vyhľadaných dokumentov: 7
Zoradiť podľa:
Počet vyhľadaných dokumentov: 7
Zoradiť podľa:
- Článek
Podľa zákona č. 138/1991 Zb. o majetku obcí v z. n. p. sú orgány obce a organizácie povinné chrániť majetok obce pred poškodením, zničením, stratou, pričom na jeho ochranu musia používať všetky právne prostriedky. V súlade s touto zákonnou povinnosťou obcí je významná aj poistná ochrana majetku obce.
- Článek
Ako začať konsolidáciu v obci?
Obce pri zostavovaní konsolidovanej účtovnej závierky postupujú v súlade s § 22a zákona č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v z. n. p. a podľa opatrenia Ministerstva financií Slovenskej republiky č. 27526/2008-31 zo 17. decembra 2008, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o metódach a postupoch konsolidácie vo verejnej správe a podrobnosti o usporiadaní a označovaní položiek konsolidovanej účtovnej závierky vo verejnej správe, v znení opatrenia MF č. 22110/2009-31 z 9. decembra 2009 (ďalej len „opatrenie ku konsolidácii").
Pred zostavením individuálnych účtovných závierok účtovných jednotiek v konsolidovanom celku obce bolo potrebné vykonať odsúhlasenie koncoročných zostatkov a vzájomných vzťahov medzi týmito účtovnými jednotkami. Vzájomnými vzťahmi sa rozumejú pohľadávky, záväzky, náklady a výnosy, ktoré vznikli zo vzájomných transakcií medzi subjektmi konsolidovaného celku (napríklad transferové vzťahy na účtoch účtovej skupiny 35 – Zúčtovanie medzi subjektmi verejnej správy). Neodsúhlasujú sa rezervy a opravné položky.
- Článek
Legislatívny rámec rozpočtového hospodárenia obcí je upravený zákonom č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. a zákonom č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „zákon č. 583/2004 Z. z.“). V súlade s uvedenými pravidlami rozpočtového hospodárenia a taktiež zákonom č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p. si obec môže na plnenie svojich úloh zriadiť aj mimorozpočtové peňažné fondy.
- Článek
Pri poskytovaní transferov je obec povinná postupovať v zmysle zákona č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p.
- Článek
(dokončenie z minulého čísla)
- Článek
Obce majú už dvojročné skúsenosti s uplatňovaním postupov účtovania upravených opatrením Ministerstva financií SR č. 16786/2007-31 z 8. 8. 2007 novelizovanom opatrením Ministerstva financií SR č. 25189/2008-311 zo 17. decembra 2008 a opatrením Ministerstva financií SR z 9. 12. 2009 č. MF/24240/2009-31 (ďalej len „Postupy účtovania“). Jedným zo špecifických princípov týchto nových Postupov účtovania je aj účtovanie transferov; zásady ich účtovania sú definované v § 19. Pre ich správnu aplikáciu si však treba uvedomiť, že nová účtovná metodika chápe transfery širšie, než rozpočtová klasifikácia, pričom transfermi označuje všetky vzájomné vzťahy medzi účtovnými jednotkami rozpočtového, mimorozpočtového, peňažného aj nepeňažného charakteru. Ako transfery sa účtujú dotácie, príspevky, rozpočtové výdavky, granty, iné finančné operácie. Aj účtovníctvo, podobne ako rozpočtová klasifikácia, rozlišuje transfery bežné a transfery kapitálové.
- Článek
Sme obec a účtujeme v akruálnom účtovníctve. Z Daňového úradu dostávame zdarma zväzky pokutových blokov, tieto následne odovzdáme mestskej polícii. Mestská polícia na základe nich vyberá pokuty v mestskej časti a približne raz za štvrťrok nám odvedie vybraté finančné prostriedky za udelené pokuty do našej pokladnice. V obci tieto pokutové bloky vedieme ako ceniny. Ako máme správne účtovať tieto kroky:
príjem pokutových blokov od daňového úradu (ide o bezodplatný príjem, doložený sprievodným listom od daňového úradu),
odovzdanie pokutových blokov mestskej polícii,
príjem finančných prostriedkov od mestskej polície za pokuty do pokladnice?