Účtovanie transferov v obci

Vydáno: 5 minút čítania

Obce majú už dvojročné skúsenosti s uplatňovaním postupov účtovania upravených opatrením Ministerstva financií SR č. 16786/2007-31 z 8. 8. 2007 novelizovanom opatrením Ministerstva financií SR č. 25189/2008-311 zo 17. decembra 2008 a opatrením Ministerstva financií SR z 9. 12. 2009 č. MF/24240/2009-31 (ďalej len „Postupy účtovania“). Jedným zo špecifických princípov týchto nových Postupov účtovania je aj účtovanie transferov; zásady ich účtovania sú definované v § 19. Pre ich správnu aplikáciu si však treba uvedomiť, že nová účtovná metodika chápe transfery širšie, než rozpočtová klasifikácia, pričom transfermi označuje všetky vzájomné vzťahy medzi účtovnými jednotkami rozpočtového, mimorozpočtového, peňažného aj nepeňažného charakteru. Ako transfery sa účtujú dotácie, príspevky, rozpočtové výdavky, granty, iné finančné operácie. Aj účtovníctvo, podobne ako rozpočtová klasifikácia, rozlišuje transfery bežné a transfery kapitálové.

Zhrniem najskôr okruh najčastejšie sa vyskytujúcich transferov, ktorých príjemcom môže byť obec. Medzi takéto transfery patria najmä dotácie zo štátneho rozpočtu na úhradu nákladov preneseného výkonu štátnej správy, ďalšie dotácie zo štátneho rozpočtu, účelové dotácie z rozpočtu vyššieho územného celku alebo z rozpočtu inej obce, prostriedky z Európskej únie a iné prostriedky zo zahraničia poskytnuté na konkrétny účel, granty a dary.

Okrem toho, že obec je na jednej strane príjemcom transferov, na druhej strane môže byť aj ich poskytovateľom, a to najmä rozpočtovým a príspevkovým organizáciám vo svojej zriaďovateľskej pôsobnosti, ďalej za podmienok stanovených platnými rozpočtovými pravidlami aj právnickým osobám, fyzickým osobám – podnikateľom, inej obci alebo vyš