Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Zostavenie rozpočtu obce na roky 2022 - 2024

Dátum: Rubrika: Hospodárenie

V príspevku sa zameriame na problematiku zostavenia rozpočtu na roky 2022 – 2024 (ďalej len „rozpočet“). Upozorníme na ukončenie platnosti a účinnosti mimoriadnych opatrení, ktoré boli ustanovené zákonom č. 67/2020 Z. z. o niektorých mimoriadnych opatreniach vo finančnej oblasti v súvislosti so šírením nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby ­COVID-19 v z. n. p. (ďalej len „zákon č. 67/2020 Z. z.“).

Týmto zákonom sa ustanovili opatrenia v oblastiach, ktoré sú v pôsobnosti Ministerstva financií Slovenskej republiky a ktorých cieľom je zmiernenie negatívnych následkov pandémie, ktorá vznikla z dôvodu ochorenia COVID-19 (ďalej len „pandémia“). Opatrenia sa dotkli aj rozpočtovej oblasti, podľa § 36 ods. 2 zákona č. 67/2020 Z. z. obec a vyšší územný celok môže počas obdobia pandémie až do 31. decembra 2021 na základe rozhodnutia zastupiteľstva použiť na úhradu bežných výdavkov prostriedky rezervného fondu, kapitálové príjmy a návratné zdroje financovania; tento postup nie je porušením § 10 ods. 7 a 9, § 12 ods. 3 a § 17 ods. 2 zákona č. 583/2004 Z. z.

Pre zostavenie rozpočtu je dôležité si uvedomiť, že mimoriadne opatrenia ustanovené zákonom č. 67/2020 Z.z.platia len do 31. decembra 2021 a nie je možné s nimi počítať pri zostavení rozpočtu na nasledujúce rozpočtové roky. V praxi to znamená, že pri zostavení rozpočtu musíme dodržať
pravidlá ustanovené v § 10 ods. 7 zákona č. 583/2004 Z.z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len "zákon č. 583/2004 Z.z.),
podľa ktorých sa rozpočet zostavuje ako vyrovnaný alebo prebytkový.
Bežný rozpočet sa musí zostaviť ako vyrovnaný alebo prebytkový; ako schodkový sa môže zostaviť, len ak sa vo výdavkoch bežného rozpočtu rozpočtuje použitie účelovo určených prostriedkov poskytnutých zo štátneho rozpočtu, z rozpočtu Európskej únie alebo na základe osobitného predpisu, nevyčerpaných v minulých rokoch; výška schodku takto zostaveného bežného rozpočtu nesmie byť vyššia ako suma týchto nevyčerpaných prostriedkov. Kapitálový rozpočet sa musí zostaviť ako vyrovnaný alebo prebytkový; ako schodkový sa môže zostaviť, len ak tento schodok možno kryť zostatkami finančných prostriedkov obce alebo vyššieho územného celku z minulých rokov, návratnými zdrojmi financovania, alebo ak je tento schodok krytý prebytkom bežného rozpočtu v príslušnom rozpočtovom roku.
? Otázka č. 1:
Môže obec v rozpočte na rok 2022 plánovať použitie príjmov z predaja pozemkov, t.j. kapitálových príjmov na bežné opravy miestnych komunikácií?
Podľa § 36 ods. 2 zákona č. 67/2020 Z.z. obec môže počas obdobia pandémie do 31. decembra 2021 na základe rozhodnutia zastupiteľstva použiť na úhradu bežných výdavkov kapitálové príjmy. Toto opatrenie platí do konca rozpočtového roka 2021, a teda na rok 2022 nie je možné zostaviť bežný rozpočet ako schodkový s tým, že schodok rozpočtu bude krytý kapitálovými príjmami. V rozpočte na rok 2022 obec nemôže plánovať použitie príjmov z predaja pozemkov, t.j. kapitálových príjmov na bežné opravy miestnych komunikácií.
Obec musí na rok 2022 zostaviť bežný rozpočet prebytkový alebo vyrovnaný, schodkový bežný rozpočet môže zostaviť len v prípade, že sa vo výdavkoch bežného rozpočtu rozpočtuje použitie účelovo určených prostriedkov poskytnutých zo štátneho rozpočtu, z rozpočtu Európskej únie alebo na základe osobitného predpisu, a to nevyčerpaných v minulých rokoch; výška schodku takto zostaveného bežného rozpočtu nesmie byť vyššia ako suma týchto nevyčerpaných prostriedkov. Schodkový bežný rozpočet na rok 2022 nemôže byť zostavený z titulu rozpočtovania kapitálových príjmov na bežné výdavky.
? Otázka č. 2:
Možno uvažovať pri zostavení rozpočtu na rok 2022 s použitím návratných zdrojov financovania na bežné výdavky?
Z hľadiska platnej právnej úpravy pri zostavení rozpočtu na rok 2022 nie je možné uvažovať s použitím návratných zdrojov financovania na bežné výdavky.
? Otázka č. 3:
Je možné počítať v roku 2022 s prijatím kontokorentného úveru?
Podľa § 17 ods. 2 druhá veta zákona č. 583/2004 Z.z. pre kontokorentný úver platí zákonná podmienka, že na vyrovnanie časového nesúladu medzi príjmami a výdavkami bežného rozpočtu v priebehu rozpočtového roka sa výnimočne môžu použiť tieto zdroje financovania za podmienky, že budú splatené do konca rozpočtového roka z príjmov bežného rozpočtu.
Na základe tejto právnej úpravy je možné v roku 2022 počítať s prijatím kontokorentného úveru.
? Otázka č. 4:
Je možné zo strany obce v rámci zostavenia rozpočtu na rok 2022 rozpočtovať aj nevyčerpané účelové finančné prostriedky, ktoré boli obci poskytnuté v roku 2021 a ktoré obec nepoužije do 31.12.2021 v súlade s § 8 zákona č. 523/2004 Z.z.?
Podľa § 8 ods. 5 zákona č. 523/2004 Z.z., ak boli príslušným správcom kapitoly poskytnuté právnickej osobe alebo fyzickej osobe bežné výdavky po 31. júli rozpočtového roka, ktoré nebolo možné použiť do konca príslušného rozpočtového roka, možno ich použiť do 31. marca nasledujúceho rozpočtového roka.
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.

Seriály