Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Záverečný účet obce za rok 2020 - praktické príklady

Dátum: Rubrika: Hospodárenie

V príspevku poskytujeme niekoľko praktických príkladov, ktoré môžu nastať pri zostavovaní záverečného účtu obce a pri výpočte prebytku, resp. schodku hospodárenia za rok 2020 so zreteľom na mimoriadne opatrenia v oblasti rozpočtových pravidiel, ktoré sa uplatňujú na základe zákona č. 67/2020 Z. z. o niektorých mimoriadnych opatreniach vo finančnej oblasti v súvislosti so šírením nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19 v z. n. p. (ďalej len „zákon č. 67/2020 Z. z.“).

Mimoriadne opatrenia môžu ovplyvniť zostavenie záverečného účtu, keďže východiskom zostavenia záverečného účtu je vysporiadanie finančných vzťahov obce, a to najmä k štátu (k štátnemu rozpočtu a štátnym fondom), k zriadeným rozpočtovým a príspevkovým organizáciám, k právnickým osobám, ktorých je zakladateľom, a k rozpočtom iných obcí a k rozpočtu VÚC, do ktorého územia obec patrí, ak plnia spoločné úlohy.
Vysporiadanie finančných vzťahov a najmä zúčtovanie finančných prostriedkov z nich vyplývajúcich je dôležité pri usporiadaní prebytku rozpočtu. Z prebytku rozpočtu je podľa § 16 ods. 6 zákona č. 583/2004 Z.z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len "zákon o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy") potrebné vylúčiť nevyčerpané účelovo určené prostriedky poskytnuté obci v predchádzajúcom rozpočtovom roku zo štátneho rozpočtu, z rozpočtu Európskej únie alebo na základe osobitného predpisu, ak je ich možné použiť v roku 2021 alebo v nasledujúcich rozpočtových rokoch. Rovnako sa z prebytku rozpočtu vylučujú aj nevyčerpané účelové prostriedky, ktoré nebolo možné použiť v súlade s účelom a ktoré sa z tohto dôvodu v nasledujúcom rozpočtovom roku pri ich zúčtovaní vracajú poskytovateľovi. Osobitným predpisom sú napr. zákon č. 543/2002 Z.z. o ochrane prírody a krajiny v z. n. p., ktorý rieši náhradnú výsadbu drevín, a zákon č. 523/2004 Z.z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. a to tieto konkrétne ustanovenia:
-
§ 8 ods. 4 - kapitálové výdavky možno použiť na určený účel aj v nasledujúcich dvoch rozpočtových rokoch a kapitálové výdavky poskytnuté na účel ustanovený osobitným predpisom [podľa § 2 písm. c) zákona č. 526/2010 Z.z. o poskytovaní dotácií v pôsobnosti Ministerstva vnútra Slovenskej republiky v z. n. p.] možno použiť aj v nasledujúcich piatich rozpočtových rokoch po rozpočtovom roku, na ktorý boli rozpočtované. Prostriedky Európskej únie (ďalej len "EÚ"), prostriedky štátneho rozpočtu (ďalej len "ŠR") určené na financovanie spoločných programov Slovenskej republiky a EÚ a prostriedky ŠR určené na financovanie účelov vyplývajúcich z medzinárodných zmlúv o poskytnutí grantu uzatvorených medzi Slovenskou republikou a inými štátmi možno použiť aj v nasledujúcich rozpočtových rokoch až do ich vyčerpania na určený účel. Rovnako v nasledujúcich dvoch rozpočtových rokoch po rozpočtovom roku, na ktorý boli rozpočtované, možno použiť aj bežné výdavky na úhradu dane z pridanej hodnoty podľa osobitného zákona;
-
§ 8 ods. 5 - bežné výdavky s výnimkou miezd, platov, služobných príjmov a ostatných osobných vyrovnaní a odmien vyplácaných na základe dohôd o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru, ktoré boli poskytnuté právnickej osobe alebo fyzickej osobe príslušným správcom kapitoly ako bežný transfer po 31. júli rozpočtového roka a ktoré nebolo možné použiť do konca príslušného rozpočtového roka, možno použiť do 31. marca nasledujúceho rozpočtového roka.
-
§ 8 ods. 5 - posunutie lehoty použitia bežných výdavkov, ktoré boli poskytnuté právnickej osobe alebo fyzickej osobe príslušným správcom kapitoly ako bežný transfer z 31. marca na obdobie najneskôr do dvoch kalendárnych mesiacov nasledujúcich po skončení obdobia pandémie (na základe novely zákona č. 67/2020 Z.z. termín skončenia pandémie je 30. septembra 2020, a tak bola lehota použitia bežných výdavkov do 30. novembra 2020). Podmienkou bolo, že tieto bežné výdavky nebolo možné použiť z dôvodu negatívnych následkov pandémie;
-
§ 8 ods. 4 - podľa prijatých mimoriadnych opatrení v § 33a ods. 1 zákona č. 67/2020 Z.z. kapitálové výdavky rozpočtované na rozpočtový rok 2018, ktoré neboli použité do konca roka 2020 v súlade s § 8 ods. 4 zákona č. 523/2004 Z.z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. bude možné použiť do 31. decembra 2021. Na základe uvedeného oprávnenia sa z prebytku rozpočtu budú vylučovať aj nevyčerpané prostriedky účelovo určené na kapitálové výdavky, ktoré boli rozpočtované na rozpočtový rok 2018 a ktoré neboli použité do konca roka 2020.
Prebytok alebo schodok rozpočtu
Obec po usporiadaní finančných vzťahov a po usporiadaní rozpočtového hospodárenia zostaví bilanciu svojho rozpočtového hospodárenia, bilanciu svojich príjmov a výdavkov vrátane príjmov a výdavkov svojich rozpočtových organizácií. Na základe tejto bilancie zistí, ako v príslušnom rozpočtovom roku hospodárila, zistí výsledok rozpočtového hospodárenia.
Výsledkom hospodárenia môže byť prebytok rozpočtu alebo schodok rozpočtu. Pre tvorbu peňažných fondov obce je potrebné bilanciou zistený výsledok hospodárenia upraviť v zmysle § 16 ods. 6 zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy.
Rozpočet na rok 2020 bol v podmienkach územnej samosprávy zostavený v súlade s rozpočtovými pravidlami, najmä v súlade s § 10 ods. 7 zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy, podľa ktorého sa rozpočet musí zostaviť ako vyrovnaný alebo prebytkový. Bežný rozpočet musel byť zostavený ako vyrovnaný alebo prebytkový; ako schodkový mohol byť zostavený, len ak sa vo výdavkoch bežného rozpočtu rozpočtuje použitie účelovo určených prostriedkov poskytnutých zo štátneho rozpočtu, z rozpočtu EÚ alebo na základe osobitného predpisu, nevyčerpaných v minulých rokoch; výška schodku takto zostaveného bežného rozpočtu nesmie byť vyššia ako suma týchto nevyčerpaných prostriedkov. Kapitálový rozpočet tiež musel byť zostavený ako vyrovnaný alebo prebytkový; ako schodkový mohol byť zostavený, len ak tento schodok bolo možné kryť zostatkami finančných prostriedkov z minulých rokov, návratnými zdrojmi financovania alebo ak bol tento schodok krytý prebytkom bežného rozpočtu v príslušnom rozpočtovom roku.
V priebehu rozpočtového roka 2020 sa vplyvom pandémie v súlade s
 § 36 ods. 2 zákona č. 67/2020 Z.z. ustanovili výnimky z aplikácie rozpočtových pravidiel, podľa ktorých obec mohla na základe rozhodnutia zastupiteľstva použiť na úhradu bežných výdavkov prostriedky rezervného fondu, kapitálové príjmy a návratné zdroje financovania a tento postup sa nepovažoval za porušenie § 10 ods. 7 a § 17 ods. 2 zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy.
Ak tieto výnimky obec uplatnila, ovplyvnilo to jej celoročné hospodárenie. Podľa uplatnených výnimiek, hospodárenie v bežnom rozpočte mohlo byť schodkové, a to nielen v prípade, že sa vo výdavkoch bežného rozpočtu použili v minulom období nevyčerpané účelovo určené prostriedky poskytnuté zo ŠR, z rozpočtu EÚ alebo na základe osobitného predpisu, ale aj v prípade že sa ako zdroje krytia vo výdavkoch bežného rozpočtu použili prostriedky rezervného fondu obce a VÚC, kapitálové príjmy alebo návratné zdroje financovania, napr. návratná finančná výpomoc od štátu.
Otázka č. 1:
Obec v prvej polovici roka 2020 získala do rozpočtu väčší príjem z predaja pozemkov. Tieto príjmy použila na vyrovnanie časového nesúladu medzi príjmami a výdavkami bežného rozpočtu v druhej polovici roka 2020. Do konca rozpočtového roka ich však z dôvodu nedostatku zdrojov v bežnom rozpočte v plnom rozsahu nevrátila do kapitálového rozpočtu. Výsledkom bilancie celkových príjmov a výdavkov je, že časť príjmov z predaja pozemkov použila na bežné výdavky. Ide o porušenie finančnej disciplíny zo strany obce?
Obec postupovala v súlade s platným rozpočtovým pravidlom, podľa ktorého na vyrovnanie časového nesúladu medzi príjmami a výdavkami bežného rozpočtu možno použiť príjmy kapitálového rozpočtu, ak sa vrátia do termínu ich použitia na rozpočtovaný účel, najneskôr však do konca rozpočtového roka (§ 10 ods. 10 zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy). V čase pandémie sa pr
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.

Seriály