Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Nové príjmy obcí z pokút a trov konania pri prejednávaní priestupkov

Dátum: Rubrika: Poznatky z praxe

V novembri 2015 Národná rada SR schválila niekoľko zmien v zákone č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v z. n. p. (ďalej len „zákon o priestupkoch“), a to v Čl. II zákona č. 430/2015 Z. z. ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v z. n. p. (ďalej len „novela“).

Novela nadobudla účinnosť 1. 1. 2016 a cieľom tohto článku je poukázať na tie zmeny v zákone o priestupkoch, ktoré majú dopad, a to aj pozitívny, na príjmy obcí v súvislosti s prejednávaním priestupkov, ktoré patria do kompetencie obcí.

Za jednu z najpodstatnejších zmien možno považovať nové znenie § 13 ods. 3 a 4 zákona o priestupkoch, ktoré pôvodne určovalo príjemcu pokuty nasledovne:

„(3) Pokuta je príjmom obce, ak bola uložená za priestupky proti verejnému poriadku (§ 47 a § 48), proti občianskemu spolunažívaniu (§ 49), proti majetku (§ 50), ako aj za priestupky proti poriadku v správe vykonávanej obcou [§ 21 ods. 1, § 24 ods. 1 písm. a) a d), § 26 ods. 1, § 27 ods. 1 písm. b), § 30 ods. 1, § 32 ods. 1, § 34 ods. 1, § 35 ods. 1, § 45 a § 46] a za priestupky porušenia všeobecne záväzného nariadenia obce. Výnosy ostatných pokút sú príjmom štátneho rozpočtu Slovenskej republiky.

(4) Príjmom obce sú aj výnosy pokút uložených obcou v blokovom konaní.“

Citované pôvodné ustanovenia teda určovali len to, že uložené pokuty sú príjmom štátneho rozpočtu alebo rozpočtu obce. V našom právnom poriadku je však množstvo osobitných zákonov, ktoré stanovujú iného príjemcu pokuty, napríklad podľa § 49 ods. 7 zákona č. 56/2012 Z. z. o cestnej doprave v z. n. p., výnos pokút je podľa vecnej príslušnosti dopravného správneho orgánu príjmom štátneho rozpočtu, rozpočtu vyššieho územného celku (VÚC) alebo rozpočtu obce. Výnos blokovej pokuty uloženej revízormi podľa ods. 6 je príjmom dopravcu.

Výnosy z pokút za priestupky z osobitnej časti zákona o priestupkoch uvedené v § 13 ods. 3 patrili do 31. 12. 2015 obci, a to napriek tomu, že ich prejednával v správnom konaní okresný úrad (pozri § 52 zákona o priestupkoch). Okresný úrad zároveň zabezpečoval aj výkon rozhodnutia o uložení pokuty za priestupok, ktorá bola príjmom obce, čo znamená, že zabezpečoval aj vymáhanie nezaplatených pokút podľa pôvodného § 88 zákona o priestupkoch. Ustanovenie § 88 však bolo s účinnosťou od 1. 1. 2016 zrušené a v súvislosti s tým treba spomenúť aj prechodné ustanovenie k úpravám účinným od 1. 1. 2016, podľa ktorého výkon rozhodnutia o uložení pokuty za priestupok podľa § 13 ods. 3 v znení účinnom do 31. 12. 2015, ktorý okresný úrad nezačal alebo neskončil do 31. 12. 2015, uskutoční Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky.

Pravidlo, že „Výnosy ostatných pokút sú príjmom štátneho rozpočtu Slovenskej republiky.“ platilo aj na priestupky uvedené v osobitných zákonoch (mimo zákona o priestupkoch), ak v nich nebola uvedená iná úprava.

Z hľadiska pôsobnosti obcí treba spomenúť ust. § 37 ods. 3 zákona č. 596/2003 Z. z. o štátnej správe v školstve a školskej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „zákon č. 596/2003 Z. z.“) ktoré určuje, že priestupky podľa tohto zákona prejednáva obec, pretože podľa § 6 ods. 4 tohto zákona vykonáva štátnu správu na prvom stupni vo veciach ohrozovania výchovy a vzdelávania maloletého alebo zanedbávania starostlivosti o povinnú školskú dochádzku. Podľa § 37 ods. 4 sa na priestupky a ich prejednávanie vzťahuje všeobecný pred­pis o priestupkoch, t. j. zákon o priestupkoch. V ustanoveniach zákona č. 596/2003 Z. z. však nie je zmienka o tom, že pokuty uložené obcou za priestupky sú príjmom obce, a preto boli príjmom štátu. Obce vnímali túto úpravu ako nespravodlivú, pretože prejednávanie týchto „školských“ priestupkov v správnom konaní je náročné, keď­že vo veľkej miere ide o osoby neprispôsobivé alebo zo sociálne znevýhodneného prostredia. Obce boli povinné tieto priestupky prejednať, no uložená pokuta bola príjmom štátu.

Túto „nespravodlivosť“ či už vo vzťahu k obciam alebo okresným úradom, ako aj skutočnosť, že množstvo zákonov určuje iného príjemcu pokuty než je štát alebo obec, odstránila novela zákona o priestupkoch (vykonaná zákonom č. 430/2015 Z. z.) a od 1. 1. 2016 znie ust. § 13 ods. 3 a 4 nasledovne:

„(3) Pokuty uložené za priestupky sú príjmom štátneho rozpočtu, ak odsek 4 alebo osobitný predpis neustanovuje inak.

(4) Pokuty za priestupky uložené obcou sú príjmom obce.“

Nová úprava je jednoznačná, zoh­ľad­ňuje súčasnú právny stav a pre samosprávu, resp. pre obce a mestá z nej vyplýva záver, že od 1. 1. 2016 obce už síce prídu o príjem z pokút, ktoré v správnom konaní prejednával okresný úrad, ale na druhej strane budú mať príjem z pokút prejedn

Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.

Seriály