Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Majetkové priznanie končiacich a začínajúcich starostov a poslancov po voľbách v roku 2018

Dátum: Rubrika: Hospodárenie

V súvislosti s komunálnymi voľbami je aktuálna otázka plnenia povinností podľa ústavného zákona č. 357/2004 Z. z. o ochrane verejného záujmu pri výkone funkcií verejných funkcionárov v znení zákona č. 545/2005 Z. z. (ďalej len „ústavný zákon o konflikte záujmov“), a to tak u novozvolených, ako aj u končiacich obecných funkcionárov. Najmä obecní funkcionári, ktorí nepokračujú vo výkone verejnej funkcie po komunálnych voľbách v roku 2018 (neboli zvolení alebo nekandidovali), často zabúdajú, že majú povinnosti podľa ústavného zákona o konflikte záujmov aj v období po skončení ich mandátov. Ich porušenie je sankcionovateľné pomerne vysokými pokutami. Opomenutie týchto povinností v praxi vedie často k ukladaniu pokút pre obecných funkcionárov, ktorí už svoj mandát ukončili. Článok upozorňuje na konkrétne povinnosti a termíny, ktoré musia novonastupujúci, ale i končiaci obecní funkcionári dodržať.

Povinnosti obecných funkcionárov pri striedaní funkčných období sú obsiahnuté v dvoch článkoch ústavného zákona o konflikte záujmov, a to v čl. 7 a čl. 8.

A) Majetkové priznanie podľa čl. 7 ústavného zákona o konflikte záujmov

Ústavný zákon o konflikte záujmov v čl. 7 zakotvuje jeden z najdôležitejších inštitútov kontroly nad činnosťou verejných funkcio­nárov. Ide o jednu zo súčasných najvýznamnejších foriem kontroly v slovenskej verejnej správe vo všeobecnosti. Týmto (špecifickým) nástrojom kontroly sui generis vo verejnej správe vo vzťahu k zabráneniu konfliktu záujmov je písomné oznámenie funkcií, zamestnaní, činností a majetkových pomerov verejného funkcionára (ďalej len „majetkové priznanie“).

Tento špecifický mechanizmus kontroly vykazuje aj prvky spoločenskej kontroly a psychologickej motivácie verejného funkcionára potlačiť svoje prirodzené egoisticky podmienené osobné záujmy v pros­pech verejných záujmov.

Ktorí funkcionári v obecnej samospráve sú povinní podať písomné oznámenie?

Podľa čl. 2 ods. 1 písm. o) a p) ústavného zákona o konflikte záujmov sa ústavný zákon v oblasti obecnej územnej samosprávy vzťahuje na týchto funkcionárov verejnej správy:

  1. starostov obcí, pričom na účely ústavného zákona o konflikte záujmov sa starostovia mestských častí v Bratislave a Košiciach považujú za starostov obce,
  2. poslancov mestských zastupiteľstiev,
  3. poslancov zastupiteľstiev mestských častí v Bratislave a Košiciach.

(Pozn. autora: Na účely článku pre všetkých vymenovaných funkcionárov ďalej používam aj skrátené spoločné označenie „obecní funkcionári“, ktoré však nie je legálny pojem.)

Upozornenie: Platí rozdielny režim pre obce a mestá!

A contrario (naopak) ústavný zákon o konflikte záujmov sa nevzťahuje na poslancov obecných zastupiteľstiev, a teda poslanci obecných zastupiteľstiev nie sú ani povinní podať písomné oznámenie.

Obecní funkcionári, na ktorých sa vzťahuje ústavný zákon o konflikte záujmov sú verejnými funkcionármi počas výkonu funkcie, ale na účely čl. 7 a čl. 8 ústavného zákona o konflikte záujmov a na účely konania, ak sa porušili povinnosti podľa čl. 7 a čl. 8 ústavného zákona o konflikte záujmov, sa osoba, ktorá vykonávala verejnú funkciu, považuje za verejného funkcionára aj v období jedného roka odo dňa skončenia výkonu verejnej funkcie

Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.

Seriály