Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Komunálne zdaňovanie v konkrétnych príkladoch obcí a miest SR – inšpirácie a podnety pre samosprávy

Dátum: Rubrika: Hospodárenie Zo seriálu: Komunálne zdaňovanie v konkrétnych príkladoch obcí a miest SR – inšpirácie a podnety pre samosprávy

Zdaňovanie v komunálnom sektore na Slovensku má svoje problémy, ktoré súvisia najmä s potrebou šetriť zdroje, navyšovať daňové príjmy a prispievať tak nielen k prosperite takmer 3 000 obcí a miest v SR, ale aj k ozdraveniu a konsolidácii verejných financií štátu. V takejto zložitej situácii sa počíta každý dobrý nápad, zaujímavá inšpirácia aj pragmatický názor na zlepšenie vo vývoji zdaňovania v oblasti miestnych daní. Ambíciou nasledovného článku je na príklade niekoľkých obcí a miest ponúknuť čitateľom vzdelávanie v daňovej oblasti na báze porovnania (komparácie a benchmarkingu). Prečo? Lebo niekedy, keď sa nám minú vlastné nápady a tvorivé invencie, treba sa oprieť o všímavosť. Zmapovať konkurenciu a porovnať najlepšie praktiky, ktoré nám ponúka domáce alebo zahraničné prostredie. Nasledovný článok prináša vybrané informácie o aktuálnom komunálnom zdaňovaní v 5 mestách – Košiciach, Bratislave, Trnave, Prešove a Čadci.

Košice – kritika nepomeru riešenia výnosu z cestnej dane v porovnaní s Bratislavou

Košický samosprávny kraj (KSK) sa stará o takmer 2 000 km ciest a výnos z dane dosahuje okolo 12 miliónov eur ročne. V Bratislave je to takmer trojnásobok, pričom sa starajú len o štvrtinu ciest v porovnaní s KSK. Takýto model vníma VÚC Košice ako aj Združenie cestných dopravcov ČESMAD Slovakia za značne nespravodlivý. V bratislavskom regióne majú totiž dopravcovia zaregistrovaných najviac automobilov, hoci ich využívajú po celom Slovensku. Bratislava tak má najvyššie príjmy z výberu tejto dane, hoci má najmenej regionálnych ciest, a teda aj nákladov na ich prevádzku, opravy a údržbu.

Podľa predbežných informácií by nový systém určovania výšky a výberu dane z motorových vozidiel, čo v súčasnosti zabezpečujú samosprávne kraje na svojich cestách II. a III. triedy, mohol začať fungovať predbežne od začiatku roka 2014. Objektívnejšie sa javí, keby spomínaná daň bola rovnaká na celom Slovensku, určoval aj vyberal by ju štát a peniaze by následne prerozdeľoval krajom podľa určitých dohodnutých kritérií. Ekologické vozidlá by pritom mali byť zvýhodňované oveľa viac ako v súčasnosti. Napríklad, ak by sa rozdeľovalo podľa kritérií zohľadňujúcich dĺžku cestnej siete, mohla by košická župa dostať o 4 milióny eur viac, než súčasných 12 miliónov euro. Odstránenie nezrovnalostí v spôsobe určovania a výberu dane z motorových vozidiel žiada aj Ministerstvo financií SR. Podmieňuje to však tým, aby sa na tom dohodli samotné kraje. Vybrané peniaze na dani z motorových vozidiel by kraje mali používať výhradne na opravy, údržbu a rekonštrukciu ciest II. a III. triedy.

Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.

Seriály