Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Výkon miestneho zisťovania obcou v daňovom procese

Dátum: Rubrika: Správne právo

Výkon miestneho zisťovania v daňovom procese je spojený so získavaním podkladov pre správne určenie základu dane a daňovej povinnosti u daňového subjektu. Tak napríklad miestne zisťovanie sa vykonáva ako súčasť daňovej kontroly, konania o určovaní dane podľa pomôcok alebo ako súčasť dôkazného konania pri zabezpečovaní dôkazných prostriedkov. Preto pre správne zohľadňovanie miestneho zisťovania obcou treba zohľadňovať nielen špecifickú právnu úpravu miestneho zisťovania, ale aj tomu zodpovedajúcu úpravu špecifických daňových konaní, v rámci ktorých miestne zisťovanie prebieha. Miestne zisťovanie je v súlade s § 37 ods. 1 zákona č. 563/2009 Z. z. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „daňový poriadok“) možné vykonávať nielen za účelom zabezpečenia správy daní, ale taktiež aj za účelom poskytnutia súčinnosti iným inštitúciám podľa osobitnej právnej úpravy. Pritom obec je v súlade s § 4 ods. 1 daňového poriadku správcom dane, teda má pri výkone miestneho zisťovania aj tomu prislúchajúce právne postavenie.

Prípady výkonu miestneho zisťovania obcou
Miestne zisťovanie sa v súlade s § 37 ods. 1 daňového poriadku uplatňuje správcom dane pre účely výkonu správy daní alebo pri poskytnutí súčinnosti podľa osobitných predpisov.
Účel výkonu správy daní
Ide o špecifické právne konania, ktoré správca dane vykonáva, konkrétne výkon daňovej kontroly, určovanie dane podľa pomôcok, konanie, ktoré súvisí so zabezpečením dôkazov, napríklad vecí. Podľa § 44 ods. 1 daňového poriadku daňovou kontrolou správca dane zisťuje alebo preveruje skutočnosti rozhodujúce pre správne určenie dane alebo dodržiavanie ustanovení osobitných predpisov, ktorým je napríklad zákon č. 595/2003 Z.z. o dani z príjmov v z. n. p.
Príklad č. 1:
Obec, ktorá vykonáva správu dane z nehnuteľností vykonala miestne zisťovanie v rámci daňovej kontroly u podnikateľa, pričom účelom kontroly malo byť zistenie podkladov pre správne určenie dane z pozemkov, pritom však kontrolovala aj priľahlé stavby. Konala obec pri výkone uvedeného miestneho zisťovania v súlade s platným právom?
Podľa § 44 ods. 1 daňového poriadku daňová kontrola sa vykonáva v rozsahu, ktorý je nevyhnutne potrebný na dosiahnutie jej účelu. Pri výkone daňovej kontroly a s tým súvisiacim miestnym zisťovaním sú preto zamestnanci správcu dane prísne viazaní zameraním výkonu daňovej kontroly, ktoré má byť uvedené v písomnom poverení zamestnanca správcu dane na výkon daňovej kontroly, ktorým sa tento zamestnanec pri výkone daňovej kontroly daňovému subjektu preukazuje.
Preto v tomto prípade možno konštatovať, že pokiaľ riešenie zastavenej plochy stavbou malo vzťah k správnemu určeniu dane z pozemkov, tak obec konala v súlade s platným právom. Prekročenie účelu daňovej kontroly a teda aj oprávnenosti výkonu miestneho zisťovania sa preto vždy musí posudzovať individuálne.
Príklad č. 2:
Obec, ktorá vykonáva správu daní, vykonala miestne zisťovanie daňovej kontroly u daňového subjektu, ktorému je príslušný iný správca dane, pričom argumentovala, že účel výkonu daňovej kontroly bol v tomto prípade zachovaný. Konala obec v súlade s platným právom?
Podľa § 44 ods. 2 daňového poriadku pri výkone daňovej kontroly sa vykonáva miestne zisťovanie priamo na mieste u daňového subjektu, napríklad v jeho prevádzke alebo na inom mieste, podľa účelu zamerania výkonu daňovej kontroly v konkrétnom prípade.
Upozornenie:
Podľa § 44 ods. 3 daňového poriadku síce platí, že výkon daňovej kontroly sa môže uskutočniť aj u daňového subjektu, ktorému je príslušný iný správca dane, ale uvedené neplatí, pokiaľ je správcom dane obec, a to aj podľa osobitnej právnej úpravy.
V kontexte uvedených súvislostí a platnej právnej úpravy teda platí, že obec nekonala v súlade s platným právom a zabezpečenie dôkazného prostriedku z takto vykonaného miestneho zisťovania je právne nesúladné a môže byť spochybnené daňovým subjektom.
Príklad č. 3:
Daňový subjekt riadne a včas nepodal daňové priznanie k dani z nehnuteľností. Preto obec podľa § 15 ods. 3 daňového poriadku začala konanie o určení dane podľa pomôcok. V súvislosti s týmto konaním obec začala aj miestne zisťovanie. Potom však daňový subjekt podal daňové priznanie, a preto žiadal príslušnú obec o ukončenie miestneho zisťovania. Príslušná obec pokračovala v miestnom zisťovaní. Konala obec v súlade s platným právom?
Určovanie dane podľa pomôcok je špecifickým daňovým konaním, ktoré musí obligatórne nastať podľa § 15 ods. 3 daňového poriadku, ktorý ustanovuje, že ak daňový subjekt nepodal daňové priznanie, a to ani na výzvu správcu dane podľa § 15 ods
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.