Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Všeobecne záväzné nariadenia obce po 1. apríli 2018

Dátum: Rubrika: Z právnej praxe

Príspevok analyzuje inštitút samosprávnych všeobecne záväzných nariadení obcí. Dôraz sa kladie na vplyvy súdneho prieskumu všeobecne záväzných nariadení na obecnú normotvorbu. Porovnáva sa prístup súdov do 31. marca 2018 a zároveň sa predstavuje nová právna úprava samosprávnych všeobecne záväzných nariadení po 1. apríli 2018. Doterajšia judikatúra bola voči všeobecne záväzným nariadeniam veľmi prísna, čo viedlo ku konštituovaniu reštriktívnej doktríny samosprávnej normotvorby. Príspevok porovnáva prístup ustálenej slovenskej rozhodovacej činnosti súdov so zmenenou rozhodovacou činnosťou českého ústavného súdu.

Všeobecne záväzné nariadenia obce po 1. apríli 2018
Doc. JUDr.
Jozef
Tekeli
PhD.
Dňa 1. apríla 2018 nadobudla účinnosť novela zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p. (ďalej len "zákon o obecnom zriadení") publikovaná v Zbierke zákonov Slovenskej republiky pod č. 70/2018 Z.z. (ďalej len "novela"). Novela predstavuje prvú zásadnejšiu zmenu slovenského zriadenia od poslednej rozsiahlejšej revízie vykonanej zákonom č. 453/2001 Z.z.
Jednou z novelizovaných oblastí je
obecná samosprávna normotvorba
. Vydávanie samosprávnych všeobecne záväzných nariadení obcí prechádza od 90. rokov 20. storočia hlbokou aplikačnou krízou. Extrémne reštriktívna doktrína slovenského ústavného súdu k inštitútu originálnych všeobecných nariadení formulovaná v 90. rokoch 20. storočia mala za následok, že
de facto
originálna obecná normotvorba 28 rokov neexistovala, resp. jej tvorba bola podmienená existenciou osobitného zákonného splnomocnenia. Reštriktívny prístup si osvojili aj ostatné vonkajšie kontrolné orgány obecnej normotvorby, a to správne súdnictvo a Prokuratúra Slovenskej republiky. Táto reštriktívna koncepcia bola vybudovaná bez ohľadu na ústavnú tézu, že obce majú na vydávanie samosprávnych všeobecných nariadení splnomocnenie ex constitutione v čl. 68 Ústavy SR: "Vo veciach územnej samosprávy a na zabezpečenie úloh vyplývajúcich pre samosprávu zo zákona môže obec a vyšší územný celok vydávať všeobecne záväzné nariadenia."
Reštriktívna doktrína Ústavného súdu Slovenskej republiky
Najmarkantnejšie sa "konflikt" ústavnoprávneho zakotvenia originálnej normotvorby podľa čl. 68 Ústavy SR na jednej strane a zužujúceho výkladu originálnej normotvorby Ústavným súdom SR na druhej strane prejavil u
všeobecne záväzných nariadení obcí
o ochrane verejného poriadku.
Podľa § 4 ods. 3 písm. n) zákona o obecnom zriadení v stave účinnom do 31. marca 2018:
*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*
"Obec zabezpečuje verejný poriadok v obci; všeobecne záväzným nariadením môže ustanoviť činnosti, ktorých vykonávanie je zakázané alebo obmedzené na určitý čas alebo na určitom mieste."
*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*
Všeobecne záväzné nariadenie o ochrane verejného poriadku predstavuje dlhodobo najzásadnejší aplikačný problém. Obecná samospráva je povinná pri vydávaní podzákonnej normy rešpektovať obmedzenia podzákonnej normotvorby stanovené v čl. 13 ods. 1 písm. a) a 2 Ústavy SR:
I--------------------------------------------------------------------------------------------------I
I                                                                                                  I
I "(1) Povinnosti možno ukladať                                                                    I
I                                                                                                  I
I      a) zákonom alebo na základe zákona, v jeho medziach a pri zachovaní základných práv a       I
I         slobôd, ...                                                                              I
I                                                                                                  I
I (2) Medze základných práv a slobôd možno upraviť za podmienok ustanovených touto ústavou len     I
I     zákonom."                                                                                    I
I                                                                                                  I
I--------------------------------------------------------------------------------------------------I
Na druhej strane je samosprávna normotvorba obce výrazom princípu územnej samosprávy ako jedného zo základných princípov modernej ústavnosti. Samospráva má prirodzený právny charakter. Samospráva je prirodzeným právom miestneho spoločenstva obyvateľov upravovať si prostredníctvom svojich volených zástupcov rozhodujúcu časť miestnych záležitostí tak, aby to bolo v záujme miestneho obyvateľstva. Štátna správa má voči samospráve na miestnej úrovni subsidiárny charakter.
V demokratickom a právnom štáte je samosprávna pôsobnosť výsledkom dobrovoľného obmedzenia suverenity štátu v prospech iných verejnoprávnych korporácií. Cieľom je dosiahnuť slobodu spoločnosti a zohľadniť miestne potreby obyvateľov. Iba tak sa môže stať samospráva tým, čím má v demokratickom štáte byť, t.j. nezávislou samostatnou a slobodnou sebasprávou.
Dosiaľ presadzovaný reštriktívny prístup k výkladu § 4 ods. 3 písm. n) zákona o obecnom zriadení inicioval o
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.