Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Námietky proti záväzným stanoviskám dotknutých orgánov

Dátum: Rubrika: Z právnej praxe

V konaniach uskutočňovaných podľa zákona č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) v z. n. p. (ďalej len "stavebný zákon") sa obce a mestá v postavení stavebných úradov pomerne často stretávajú s námietkami účastníkov konania, najmä v územných a stavebných konaniach (§ 36, § 61 stavebného zákona).

Námietky proti záväzným stanoviskám dotknutých orgánov
JUDr.
Jana
Gallová
*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*
Námietku možno definovať ako právny inštitút, ktorým sa účastníci konania môžu domáhať od orgánu verejnej správy - stavebného úradu - ochrany svojich subjektívnych práv vo verejnoprávnej oblasti (verejných subjektívnych práv), ktoré môžu byť priamo dotknuté rozhodnutím stavebného úradu o predmete ním uskutočňovaného administratívneho konania.
*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*
Účastník konania môže uplatňovať rôzne námietky. Od správneho právneho posúdenia stavebným úradom - o akú námietku ide - závisí ďalší postup v konaní o námietke.
Pre právne účinné uplatnenie námietok treba rešpektovať koncentračnú zásadu. Vo všeobecnosti to znamená, že námietky musia byť podané v lehote stanovenej stavebným zákonom, inak sa na ne neprihliadne. Pre účely tohto článku budeme vychádzať z predpokladu, že námietky boli podané včas a oprávnenou osobou, t.j. účastníkom konania.
Z hľadiska rozdielnosti postupov v konaní o námietkach možno námietky rozdeliť do troch základných skupín:
1.
námietky, ktorých posúdenie neprináleží stavebnému úradu, ale iným orgánom,
2.
námietky, ktorých posúdenie prináleží súdu v civilnom sporovom konaní alebo inému príslušnému orgánu,
3.
námietky, ktorých posúdenie prináleží stavebnému úradu.
V konaniach uskutočňovaných stavebným úradom je charakteristickou črtou spolupôsobenie viacerých orgánov. V niektorých prípadoch stavebný zákon predpokladá i nadväznosť na civilné sporové konanie. Preto je dôležité, aby stavebný úrad venoval náležitú pozornosť posúdeniu, o akú námietku ide - voči čomu bola vznesená.
Ak totiž stavebný úrad koná a rozhodne o námietke nepatriacej do jeho pôsobnosti, dopustí sa porušenia zákonnosti, keďže o námietke konal a rozhodol ako nekompetentný orgán. Platí to i naopak, teda porušenia zákonnosti sa stavebný úrad dopustí i vtedy, ak o námietke nekonal a nerozhodol, hoci patrí do jeho pôsobnosti. V oboch prípadoch ide o porušenie práva účastníka konania uplatňujúceho námietku, aby sa o nej konalo zákonom predpísaným postupom.
Vzhľadom na obšírnosť problematiky je tento článok zameraný na
námietky, ktorých posúdenie neprináleží stavebnému úradu, ale iným orgánom
.
Do tejto skupiny námietok patria
námietky proti záväzným stanoviskám dotknutých orgánov
.
I--------------------------------------------------------------------------------------------------I
I                                                                                                  I
I                         Ustanovenie § 140b ods. 1 stavebného zákona                              I
I                                                                                                  I
I Záväzné stanovisko je na účely konaní podľa tohto zákona stanovi
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.