Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Kontrola stavebného úradu poslancami obecného zastupiteľstva

Dátum: Rubrika: Naša poradňa

Poslanci nášho obecného zastupiteľstva prejavili záujem o kontrolu zamestnancov stavebného úradu, a to aj tým spôsobom, že chcú vytvoriť aplikáciu, kde bude uvedená registratúra, dátum žiadosti, rozpracovanosť, doplnenie chýbajúcich dokladov stavebníkom, začaté konanie, vydané rozhodnutie a právoplatnosť. Je v právomoci poslancov kontrola uvedených záležitostí v zmysle stavebného zákona? Aký paragraf alebo zákon sa prípadne na to vzťahuje?

Z opísanej situácie je zjavné, že poslancom nie je zrejmý vzťah medzi ustanoveniami 
zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení 
v z. n. p. (ďalej len "zákon o obecnom zriadení") na jednej strane a 
zákonom č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku 
(stavebný zákon) v z. n. p. (ďalej len "stavebný zákon") na strane druhej. Inak povedané, poslanci nerozlišujú medzi prípadmi, keď obec podľa uvedených zákonov vykonáva svoju 
samosprávnu pôsobnosť 
(tzv. originálne kompetencie), a keď obec vykonáva tzv. 
prenesený výkon štátnej správy
. Ide pritom o dve samostatné pôsobnosti obce.
Samosprávu obce 
upravuje § 4 zákona o obecnom zriadení a podľa § 4 ods. 3 písm. j) zákona o obecnom zriadení 
obec pri výkone samosprávy najmä 
obstaráva a schvaľuje územnoplánovaciu dokumentáciu obcí a zón
, koncepciu rozvoja jednotlivých oblastí života obce, obstaráva a schvaľuje programy rozvoja bývania a spolupôsobí pri utváraní vhodných podmienok na bývanie v obci.
Obstarávanie a schvaľovanie územnoplánovacej dokumentácie upravujú v prvej časti stavebného zákona (s názvom Územné plánovanie) ustanovenia § 16 až 26 stavebného zákona, pričom podľa § 26 ods. 3 stavebného zákona 
územné plány obcí a zón schvaľuje obec
.
Podľa § 27 ods. 3 stavebného zákona 
obec 
schvaľuje územnoplánovaciu dokumentáciu 
a jej záväzné časti vyhlasuje 
všeobecne záväzným nariadením
.
Ide tu o nadväznosť stavebného zákona na ustanovenie § 11 ods. 4 zákona o obecnom zriadení, ktorý upravuje kompetencie obecného zastupiteľstva, a podľa ktorého:
Obecné zastupiteľstvo rozhoduje o základných otázkach života obce, najmä je mu vyhradené
c)
schvaľovať územný plán obce alebo jej časti 
a koncepcie rozvoja jednotlivých oblastí života obce,
g)
uznášať sa na nariadeniach
...
Treba zdôrazniť, že v prípade schvaľovania územnoplánovacej dokumentácie obecným zastupiteľstvom vo forme VZN ide o 
samosprávnu pôsobnosť obce
, ktorá patrí do výlučnej kompetencie obecného zastupiteľstva. Územný plán obce alebo zóny sa tak stáva 
normou 
- všeobecne záväzným právnym predpisom platným na území obce (mesta) a všetky subjekty na území obce sú povinné sa ním riadiť. Ide o tzv. 
normatívny správny akt
.
Obec však v zákone o obecnom zriadení nemá určenú len samosprávnu pôsobnosť, ale vystupuje aj v inom postavení, a to ako 
orgán štátnej správy
, čo jej vyplýva z 
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.