Bezpečnosť
Počet vyhľadaných dokumentov: 12
Zoradiť podľa:
Počet vyhľadaných dokumentov: 12
Zoradiť podľa:
O uvedených témach sa diskutovalo na zasadnutí Komory miest Združenia miest a obcí Slovenska, ktoré sa konalo 1. decembra 2025.
O bezpečnosti obyvateľov, majetku a financiách samospráv sa diskutovalo na pracovnom stretnutí regionálnych združení miest a obcí (RZMO) v Prešovskom kraji, ktoré sa uskutočnilo 21. novembra 2025 v Giraltovciach.
Cieľom kampane je posilniť bezpečnosť školského prostredia a podporiť atmosféru motivujúcu pedagógov i rodičov hovoriť o problémoch.
Na rokovaní Hospodárskej a sociálnej rady SR boli prerokované kľúčové témy - technická novela zákona o rozpočtovej zodpovednosti a pokračovanie projektu Miestnych občianskych a preventívnych služieb.
Tento projekt prispieva k bezpečnosti a vyššej kvalite života občanov z marginalizovaných rómskych komunít, ale aj ostatných obyvateľov SR.
V § 7 ods. 1 č. 124/2006 Z. z. zákona o bezpečnosti a ochrane zdravia pri práci a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. je uvedené: (1) Zamestnávateľ je povinný pravidelne, zrozumiteľne a preukázateľne oboznamovať každého zamestnanca a) s právnymi predpismi a ostatnými predpismi na zaistenie bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci, so zásadami bezpečnej práce, zásadami ochrany zdravia pri práci, zásadami bezpečného správania na pracovisku a s bezpečnými pracovnými postupmi a overovať ich znalosť, b) s existujúcim a predvídateľným nebezpečenstvom a ohrozením, s dopadmi, ktoré môžu spôsobiť na zdraví, a s ochranou pred nimi, c) so zákazom vstupovať do priestoru, zdržiavať sa v priestore a vykonávať činnosti, ktoré by mohli bezprostredne ohroziť život alebo zdravie zamestnanca.
Akými spôsobmi je možné zabezpečiť preukázateľné oboznámenie?
Musí ísť výhradne o podpis konkrétneho zamestnanca na prezenčnej listine, kde je uvedené s akými predpismi bol zamestnanec oboznámený alebo je možné využiť aj elektronický systém evidencie, keď je každému zamestnancovi pridelená ID karta s jedinečným číslom a v rámci oboznamovania si zamestnanec zosníma touto kartou účasť na konkrétnom oboznámení (napr. prevádzkový poriadok)? Pozn. Toto jedinečné číslo je priradené výhradne jednému zamestnancovi, pričom ani po jeho odchode zo zamestnania nie je toto číslo pridelené inému zamestnancovi.
Ak je možné využiť elektronický systém evidencie, tak za akých podmienok? Napr. neprepisovateľnosť údajov, podmienky archivácie a pod.
Obraciame sa na Vás s otázkami ohľadne povinností zamestnávateľa vo vzťahu k oboznamovaniu svojich zamestnancov s právnymi predpismi a ostatnými predpismi na zaistenie bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci v zmysle ustanovenia §7 zákona NR SR č. 124/2006 Z.z. o bezpečnosti a ochrane zdravia pri práci a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. V ods. 4 tohto zákona je uvedené: „Zamestnávateľ oboznamuje zamestnancov osobne alebo prostredníctvom vlastných zamestnancov, alebo fyzickej osoby, alebo právnickej osoby oprávnenej na výchovu a vzdelávanie v oblasti ochrany práce podľa § 27 ods. 3 (ďalej len „osoba oprávnená na výchovu a vzdelávanie“). Na oboznamovanie vlastných zamestnancov osobne zamestnávateľom alebo prostredníctvom jeho vlastných zamestnancov sa nevzťahujú ustanovenia § 27 ods. 4 až 17.“ Otázky: 1) Aké povinnosti vyplývajú pre zamestnávateľa, ak chce oboznamovať zamestnancov vykonávajúcich odborné činnosti ako napr. obsluha zdvíhacích zariadení, viazač bremien, obsluha motorového vozíka a iné v zmysle § 7 zákona NR SR č. 124/2006 Z.z. o BOZP a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znp. (minimálne raz za 3 roky, ak nie je interným predpisom ustanovená kratšia doba) prostredníctvom vlastných „odborných zamestnancov“ ako je napríklad inštruktor, majster, technik, tréner? 2) Je nutné týchto odborných zamestnancov „poveriť“ pre túto činnosť (napr. dekrétom, ktorý zamestnanec podpíše) alebo stačí ich určenie resp. zadefinovanie týchto pracovných pozícii interným predpisom, v ktorom by bolo uvedené, napr. „poverenou/určenou osobou pre oboznamovanie zamestnancov v zmysle ustanovenia § 7 zákona NR SR č. 124/2006 Z.z. o BOZP a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znp pre odborné činnosti obsluha zdvíhacích zariadení, viazač bremien a obsluha motorového vozíka je každý riadiaci zamestnanec alebo zamestnanec zaradený na pracovnú pozíciu Inštruktor, Technik, Tréner„? 3) Aké požiadavky na odbornú spôsobilosť musia mať títo "odborní zamestnanci", ktorí budú školiť (oboznamovať) zamestnancov zamestnávateľa? 4) Je nevyhnutné, aby títo „odborní zamestnanci“ boli držiteľmi preukazov / osvedčení na činnosti, ktoré by mali sami školiť (oboznamovať) ?
Ministerstvo vnútra vykonalo audit procesov krízového riadenia, ktorý poskytuje podrobný prehľad o aktuálnom stave, identifikuje nedostatky, problémy a riziká. Tieto poznatky sa stali spolu so skúsenosťami zo zahraničia a osvedčenými praktikami základom pre návrh nového modelu.
Ako pripraviť školu na neočakávané krízové situácie, ako sú živelné pohromy, kybernetické útoky či útok ozbrojeného útočníka? Pozrite si videozáznam webinára a oboznámte sa s dôležitými postupmi, ktoré ochránia žiakov a zamestnancov školy.
"Akčný plán ochrany mäkkých cieľov na rok 2025" sa zameriava na ochranu verejných priestorov, ktoré sa môžu stať cieľom útokov, no nemajú takú úroveň ochrany ako verejné objekty s kontrolovaným vstupom, vládne či vojenské objekty.
- Článek
Aké sú podmienky pre skladovanie nebezpečných odpadov vo firme? Tekuté nebezpečné odpady máme umiestnené v IBC kontajneroch pre ľahšiu manipuláciu z miesta vzniku až do odovzdania oprávnenej organizácii. Sú dané nejaké špecifické požiadavky pre ich skladovanie na zbernom mieste, kým si ich organizácia prevezme?
- Článek
Príspevok sa zaoberá povinnosťou obcí ako prevádzkovateľov prijať primerané technické a organizačné opatrenia s cieľom zabezpečiť ochranu osobných údajov. Článok približuje túto problematiku uvedením príkladov bezpečnostných opatrení, ako aj porovnaním s predchádzajúcou právnou úpravou v tejto oblasti.