Dňa 1. októbra 2025 bol Národnou radou Slovenskej republiky schválený vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 79/2015 Z.z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony
[1]
. Následne bol schválený návrh vyhlásený 21. októbra 2025 v Zbierke zákonov Slovenskej republiky ako zákon č. 273/2025 Z.z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 79/2015 Z.z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony
[2]
.Predloženie návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 79/2015 Z.z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „zákon o odpadoch“)
[3]
bolo predovšetkým v nadväznosti na rozsudok Súdneho dvora Európskej únie z 12. septembra 2024 vo veci C-341/23, v ktorom rozhodol, že Slovenská republika (ďalej len „SR“) nedodržala ustanovenia smernice Rady 1999/31/ES z 26. apríla 1999 o skládkach odpadov (Mimoriadne vydanie Ú. v EÚ, kap. 15/zv. 4; Ú.v. ES L 182, 16.7.1999)
[4]
.
V rámci návrhu zákona sa transponovala smernica Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2024/884 z 13. marca 2024, ktorou sa mení smernica 2012/19/EÚ o odpade z elektrických a elektronických zariadení (OEEZ) (Ú.v. EÚ L, 2024/884, 19.3.2024).
Návrh zákona ďalej obsahoval zmenu terminológie týkajúcej sa programu odpadového hospodárstva, ktorá sa mení na plán odpadového hospodárstva. Zmena názvoslovia vychádza zo smernice Európskeho parlamentu a Rady 2008/98/ES z 19. novembra 2008 o odpade a o zrušení určitých smerníc (Ú.v. EÚ L 312, 22.11.2008) v platnom znení a Korigenda k smernici Európskeho parlamentu a Rady 2008/98/ES z 19. novembra 2008 o odpade a o zrušení určitých smerníc (Ú.v. EÚ L 289, 10.11.2022).
Menila sa štruktúra Plánu odpadového hospodárstva SR a rušili sa programy odpadového hospodárstva krajov.
Návrhom zákona sa tiež rozšíril zoznam látok alebo hnuteľných vecí, pre ktoré sa nevyžaduje súhlas na vedľajší produkt.
V rámci článku sa budeme špecificky venovať skládkam odpadov a vyvolaným zmenám v zákone o odpadoch.
Historický kontext
Ako je uvedené, primárnym dôvodom vládneho návrhu a následne schváleného návrhu zákona bolo predovšetkým zabezpečiť odstránenie nedostatkov uvedených v rozsudku Súdneho dvora Európskej únie z 12. septembra 2024 vo veci C-341/23, v ktorom rozhodol, že SR nedodržala ustanovenia smernice Rady 1999/31/ES z 26. apríla 1999 o skládkach odpadov (Mimoriadne vydanie Ú. v EÚ, kap. 15/zv. 4; Ú.v. ES L 182, 16.7.1999) (ďalej len „rozsudok SD EÚ“).
Súdny dvor (šiesta komora) rozhodol takto:
1.
Slovenská republika si tým, že:
-
neprijala potrebné opatrenia na zabezpečenie toho, aby v prípade skládok Vlčie Hory, Bojná, časť B a časť C - I. etapa, Čadca - Podzávoz, Rajec - Šuja, Ružomberok - Biela Púť, Skládka TKO Zubrohlava, Hnúšťa - Kotlište, Detva - Studienec - II. etapa, Hontianske Tesáre, Hôrky - Pláne a Stropkov - Chotča boli predložené na schválenie plány úpravy týchto skládok a všetky nápravné opatrenia, aby sa prijali konečné rozhodnutia o tom, či ich prevádzka môže pokračovať na základe ich plánu úpravy, alebo aby boli prijaté opatrenia na ich čo najrýchlejšie uzatvorenie, nesplnila povinnosti, ktoré jej vyplývajú z článku 14 písm. a) a b) smernice Rady 1999/31/ES z 26. apríla 1999 o skládkach odpadov, a
-
neprijala potrebné opatrenia na čo najrýchlejšie uzatvorenie skládok Stupava - Žabáreň, Bobogdány, Prietrž, Veronika Dežerice, Skládka KO Duslo, Šahy - Holá Stráž, Židová - Vráble, Smutná, Hnúšťa - Branzová a Veľká Ves, nesplnila povinnosti, ktoré jej vyplývajú z článku 14 písm. b) smernice 1999/31.
2.
Slovenská republika je povinná nahradiť trovy konania.
Ako je zrejmé z rozsudku SD EÚ, nesplnenie povinností sa vzťahuje k smernici Rady 1999/31/ES z 26. apríla 1999 o skládkach odpadov (ďalej len „smernica o skládkach odpadov“)
[5]
.
Konkrétne si SR pre uvedené skládky odpadov nesplnila povinnosti ustanovené v článku 14 písm. a) a b) a článku 14 písm. b) smernice o skládkach odpadov.
Predmetný článok 14 ustanovoval postupy pre existujúce skládky odpadov v čase prijatia smernice o skládkach odpadov, ktoré treba realizovať, aby bolo možné vyhodnotiť, či tieto existujúce skládky vyhovujú novým požiadavkám. Toto vyhodnoteni