Zmena evidenčnej vyhlášky a jej vplyv na víziu triedenia a plnenia environmentálnych cieľov obcí

Vydáno: 26 minút čítania
V tomto článku sa pozrieme na manažment odpadového hospodárstva obcí a na to, ako vedenie evidencie, oznamovanie a zverejňovanie údajov z evidencie súvisí s úrovňou vytriedenia odpadov, plnením cieľov zberu odpadov z obalov a neobalových výrobkov v komunálnom odpade, s dodržiavaním štandardov zberu vedúcim k napĺňaniu cieľov v oblasti komunálnych odpadov a k efektívnejšiemu využívaniu zdrojov. Ukážeme si, že vízia triedenia nie je len o samotnom zbere a triedení odpadu, ale aj o správnom a premyslenom prístupe, ktorý prináša konkrétne a viditeľné výsledky.
Triedený zber komunálneho odpadu a jeho správna evidencia zohráva kľúčovú úlohu pri dosahovaní environmentálnych cieľov obcí. Má priamy a pozitívny vplyv pri správnych materiálových tokoch, pri dosiahnutí adekvátnej čistoty zberu na zvyšujúcu sa kvalitu recyklátov. Odpad je využívaný ako zdroj, čím sa šetria primárne suroviny. Obce majú zásadný vplyv na prechod na obehové hospodárstvo, ktorého súčasťou je odpadové hospodárstvo. To predstavuje prepojený systém činností, ktorého cieľom je predchádzanie vzniku odpadu, obmedzovanie jeho množstva a zabezpečenie opätovného použitia, recyklácie, zhodnocovania a zneškodňovania v súlade s hierarchiou odpadového hospodárstva určenou zákonom č. 79/2015 Z.z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „zákon o odpadoch“).
 
Postavenie obce ako pôvodcu
Obce v tomto systéme zohrávajú mnohostrannú rolu. Na jednej strane sú pôvodcami svojich vlastných odpadov, ktoré vznikajú pri ich vlastnej činnosti, ako napríklad pri prevádzkovaní obecnej/mestskej budovy, vlastnej jedálne či školy bez právnej subjektivity, pri čistení ulíc či starostlivosti o zeleň. Na druhej strane majú obce zodpovednosť za nakladanie so zmesovým odpadom z domácností, za oddelene vyzbieraný odpad z domácností a za drobný stavebný odpad (od občanov). Rovnako tak sú zodpovedné aj za zmesový odpad z iných zdrojov (od podnikateľov). Túto zodpovednosť za skôr vymenované odpady majú obce ako držitelia, keďže občan a podnikateľ (ten iba v prípade zmesového odpadu) sú pôvodnými pôvodcami odpadov, pretože im fyzicky odpad vzniká. A tu nás od začiatku budúceho roka čaká zmena. Po 1. januári 2026 sa nielenže odpady budú evidovať už len v elektronickej podobe (vedenie evidencie na tlačivách v papierovej forme už nebude povolené), ale od tohto dátumu sa komunálny odpad z domácností pripisuje obci ako pôvodcovi, keď­že obec vedie evidenciu za svojich poplatníkov podľa osobitného predpisu [1] . Pôvodný pôvodca odpadu, ktorého činnosťou odpad vzniká, podľa novej vyhlášky Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky č. 89/2024 Z.z. o evidenčnej a ohlasovacej povinnosti (ďalej len „nová evidenčná vyhláška“) môže (ale nemusí) poskytovať údaje z evidencie do informačného systému odpadového hospodárstva (ďalej len „ISOH“ alebo „informačný systém“). Nastáva tu teda situácia, že obec je síce povinná viesť evidenciu, ale z novej pozície pôvodcu komunálneho odpadu z domácností (pôvodný pôvodca) nemusí údaje z evidencie ohlasovať. To bude robiť až ďalšia osoba, ktorá bude nakladať s týmto komunálnym odpadom z domácností a odpad prevezme z tzv. prvého miesta prevzatia. Takou osobou, ktorá bude poskytovať údaje do ISOH-u, budú napríklad aj prevádzkovatelia zariadení na zber alebo výkup odpadu, ktorí prevezmú odpad od fyzickej osoby ako pôvodcu odpadu. Jedinou výnimkou, keď obec musí ohlasovať údaje, je, ak vykonáva zber odpadu sama; sama pre seba alebo aj pre susedné obce.
Číselné prepojenie v novej evidenčnej vyhláške odkazuje (podľa môjho názoru) chybne „iba“ na podnikate­ľa a znenie § 77 ods. 2 písm. c) osobitného predpisu [1] - „poplatok platí poplatník, ktorým je podnikateľ, ktorý je oprávnený užívať alebo užíva nehnuteľnosť nachádzajúcu sa na území obce na účel podnikania“. Chýba tam odkaz aj na § 77 ods. 2 písm. a) osobitného predpisu [1] - fyzická osoba, ktorá má v obci trvalý pobyt alebo prechodný pobyt alebo ktorá je na území obce oprávnená užívať alebo užíva byt, nebytový priestor, budovu alebo jej časť, alebo záhradu, vinicu, ovocný sad, trvalý trávny porast na iný účel ako na podnikanie, pozemok v zastavanom území obce okrem lesného pozemku a

Související dokumenty

Súvisiace články

Miera vytriedenia v jednotlivých obciach a jej vplyv na produkciu zmesového komunálneho odpadu
Obce a nakladanie s komunálnymi odpadmi a súvislosti s dosahovaním cieľov odpadového hospodárstva
Účtovanie finančných prostriedkov získaných z Environmentálneho fondu
Povinnosti obce pri triedenom zbere biologicky rozložiteľného odpadu
Poplatok za komunálny odpad a zabezpečenie kompostovacích zásobníkov
Vnútorný predpis pre oblasť účtovníctva obce (I.)
Klasifikácia príjmu z poplatkov za uloženie odpadov
Účtovanie účelovej finančnej rezervy
Čo sa mení novelou zákona o miestnych daniach?
Postup pri preberaní poštových zásielok
Vplyv turizmu na výber miestnych daní v obci Podhájska
Komunálne zdaňovanie v konkrétnych príkladoch obcí a miest SR – inšpirácie a podnety pre samosprávy (II.)
Podania daňového subjektu
Komentár k novelám zákona o podmienkach predaja na trhových miestach
Povinnosti obce pri odpredaji šrotu
Ročné ohlásenie o vzniku odpadov a nakladaní s ním pre obec
Legislatívne zmeny v samospráve za rok 2019
Finančná motivácia občanov k triedeniu komunálneho odpadu už od nového roka
Novely zákona o odpadoch a aktuálne informácie súvisiace s odpadovým hospodárstvom

Súvisiace otázky a odpovede

Miestny poplatok za uloženie KO v podzemných kontajneroch
Zber BRKO a frekvencia vývozu
Kompetencie obce u vlastníkov neudržiavaných záhrad
Miestne dane a poplatky
Opravná položka k nedokončenej investícii
Poplatok za komunálny odpad
Miestne dane za náhradné pozemky
Sankcie pre obec
Súčet úrokov z omeškania
Zaúčtovanie poplatkov za komunálny odpad v účtovníctve mesta
Úradná pečiatka
Daň z nehnuteľností - užívateľ pozemku
Klasifikácia príjmu z poplatkov za uloženie odpadov
Pálenie pneumatík
Poplatník z hľadiska zákona o miestnych daniach
Odpustenie alebo zníženie poplatku
Určenie výšky poplatku
Odvolanie sa proti platobnému výmeru
Účtovanie dávky v hmotnej núdzi
Kompetencie obecného zastupiteľstva

Súvisiace predpisy

79/2015 Z.z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov
365/2015 Z.z. , ktorou sa ustanovuje Katalóg odpadov
540/2001 Z.z. o štátnej štatistike
366/2015 Z.z. o evidenčnej povinnosti a ohlasovacej povinnosti
329/2018 Z.z. o poplatkoch za uloženie odpadov a o zmene a doplnení zákona č. 587/2004 Z.z. o Environmentálnom fonde a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
587/2004 Z.z. o Environmentálnom fonde a o zmene a doplnení niektorých zákonov
330/2018 Z.z. , ktorým sa ustanovuje výška sadzieb poplatkov za uloženie odpadov a podrobnosti súvisiace s prerozdeľovaním príjmov z poplatkov za uloženie odpadov
582/2004 Z.z. o miestnych daniach a miestnom poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady