V tomto článku sa pozrieme na manažment odpadového hospodárstva obcí a na to, ako vedenie evidencie, oznamovanie a zverejňovanie údajov z evidencie súvisí s úrovňou vytriedenia odpadov, plnením cieľov zberu odpadov z obalov a neobalových výrobkov v komunálnom odpade, s dodržiavaním štandardov zberu vedúcim k napĺňaniu cieľov v oblasti komunálnych odpadov a k efektívnejšiemu využívaniu zdrojov. Ukážeme si, že vízia triedenia nie je len o samotnom zbere a triedení odpadu, ale aj o správnom a premyslenom prístupe, ktorý prináša konkrétne a viditeľné výsledky.
Triedený zber komunálneho odpadu a jeho správna evidencia zohráva kľúčovú úlohu pri dosahovaní environmentálnych cieľov obcí. Má priamy a pozitívny vplyv pri správnych materiálových tokoch, pri dosiahnutí adekvátnej čistoty zberu na zvyšujúcu sa kvalitu recyklátov. Odpad je využívaný ako zdroj, čím sa šetria primárne suroviny. Obce majú zásadný vplyv na prechod na obehové hospodárstvo, ktorého súčasťou je odpadové hospodárstvo. To predstavuje prepojený systém činností, ktorého cieľom je predchádzanie vzniku odpadu, obmedzovanie jeho množstva a zabezpečenie opätovného použitia, recyklácie, zhodnocovania a zneškodňovania v súlade s hierarchiou odpadového hospodárstva určenou zákonom č. 79/2015 Z.z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „zákon o odpadoch“).
Postavenie obce ako pôvodcu
Obce v tomto systéme zohrávajú mnohostrannú rolu. Na jednej strane sú pôvodcami svojich vlastných odpadov, ktoré vznikajú pri ich vlastnej činnosti, ako napríklad pri prevádzkovaní obecnej/mestskej budovy, vlastnej jedálne či školy bez právnej subjektivity, pri čistení ulíc či starostlivosti o zeleň. Na druhej strane majú obce zodpovednosť za nakladanie so zmesovým odpadom z domácností, za oddelene vyzbieraný odpad z domácností a za drobný stavebný odpad (od občanov). Rovnako tak sú zodpovedné aj za zmesový odpad z iných zdrojov (od podnikateľov). Túto zodpovednosť za skôr vymenované odpady majú obce ako držitelia, keďže občan a podnikateľ (ten iba v prípade zmesového odpadu) sú pôvodnými pôvodcami odpadov, pretože im fyzicky odpad vzniká. A tu nás od začiatku budúceho roka čaká zmena. Po 1. januári 2026 sa nielenže odpady budú evidovať už len v elektronickej podobe (vedenie evidencie na tlačivách v papierovej forme už nebude povolené), ale od tohto dátumu sa komunálny odpad z domácností pripisuje obci ako pôvodcovi, keďže obec vedie evidenciu za svojich poplatníkov podľa osobitného predpisu
[1]
. Pôvodný pôvodca odpadu, ktorého činnosťou odpad vzniká, podľa novej vyhlášky Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky č. 89/2024 Z.z. o evidenčnej a ohlasovacej povinnosti (ďalej len „nová evidenčná vyhláška“) môže (ale nemusí) poskytovať údaje z evidencie do informačného systému odpadového hospodárstva (ďalej len „ISOH“ alebo „informačný systém“). Nastáva tu teda situácia, že obec je síce povinná viesť evidenciu, ale z novej pozície pôvodcu komunálneho odpadu z domácností (pôvodný pôvodca) nemusí údaje z evidencie ohlasovať. To bude robiť až ďalšia osoba, ktorá bude nakladať s týmto komunálnym odpadom z domácností a odpad prevezme z tzv. prvého miesta prevzatia. Takou osobou, ktorá bude poskytovať údaje do ISOH-u, budú napríklad aj prevádzkovatelia zariadení na zber alebo výkup odpadu, ktorí prevezmú odpad od fyzickej osoby ako pôvodcu odpadu. Jedinou výnimkou, keď obec musí ohlasovať údaje, je, ak vykonáva zber odpadu sama; sama pre seba alebo aj pre susedné obce.
Číselné prepojenie v novej evidenčnej vyhláške odkazuje (podľa môjho názoru) chybne „iba“ na podnikateľa a znenie § 77 ods. 2 písm. c) osobitného predpisu
[1]
- „poplatok platí poplatník, ktorým je podnikateľ, ktorý je oprávnený užívať alebo užíva nehnuteľnosť nachádzajúcu sa na území obce na účel podnikania“. Chýba tam odkaz aj na § 77 ods. 2 písm. a) osobitného predpisu
[1]
- fyzická osoba, ktorá má v obci trvalý pobyt alebo prechodný pobyt alebo ktorá je na území obce oprávnená užívať alebo užíva byt, nebytový priestor, budovu alebo jej časť, alebo záhradu, vinicu, ovocný sad, trvalý trávny porast na iný účel ako na podnikanie, pozemok v zastavanom území obce okrem lesného pozemku a