Obce a mestá majú veľké množstvo informačných povinností, a to osobitne v oblasti zverejňovania údajov. V prvej časti seriálu sme sa venovali zverejňovacím povinnostiam samosprávy vyplývajúcim zo zákona o obecnom zriadení, zákona o majetku obcí, zákona o konflikte záujmov, zákona o petičnom práve, zákona o správnom konaní a zákona o verejnom obstarávaní. V ďalšej časti sa bližšie pozrieme na zverejňovanie v zmysle tzv. infozákona.
V prvej časti nášho seriálu
(Právo pre ROPO a obce v praxi č. 5/2025, str. 20-23)
ste sa dozvedeli, že pri informačných povinnostiach samospráv treba rozlišovať sprístupňovacie (re-aktívne) a zverejňovacie (pro-aktívne) povinnosti. Pod sprístupňovaním informácií sa rozumie reakcia samosprávy na konkrétnu otázku od konkrétneho žiadateľa, pričom takéto dopyty môžu byť v praxi neraz aj veľmi rozsiahle, komplikované či dokonca šikanózne
1)
. Samozrejme, môže nastať aj opačný prípad, t.j. že obec žiadosti o sprístupnenie informácií (takmer) vôbec nedostáva.Od sprístupňovania však treba odlíšiť povinné zverejňovanie, o ktorom hovoríme v tom prípade, keď samospráva musí poskytovať vybrané dáta automaticky
ex lege
(priamo zo zákona), bez predchádzajúcej žiadosti, a to bez ohľadu na jej veľkosť či personálne a materiálne kapacity obecného úradu. Okrem povinného (obligatórneho) zverejňovania zákony zároveň pripúšťajú aj tzv. fakultatívne zverejňovanie, t.j. publikovanie vybraných informácií na dobrovoľnej báze.V tomto príspevku sa zameriavame výhradne na obligatórne pro-aktívne informačné povinnosti samospráv, t.j. povinné zverejňovanie podľa príslušných ustanovení
zákona č. 211/2000 Z.z. o slobodnom prístupe k informáciám a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p.
(ďalej len
).Pod „povinným zverejňovaním“ sa rozumie poskytovanie informácií „spôsobom umožňujúcim hromadný prístup“ (§ 6 ods. 1 infozákona), čiže najmä cez internet. Publikovanie informácií na internete sa uskutočňuje buď priamo cestou oficiálneho webového sídla samosprávy, alebo na iných špecializovaných portáloch štátnej a verejnej správy vrátane centrálnej elektronickej úradnej tabule.
Niektoré informácie treba zverejňovať súbežne
aj ďalšími spôsobmi
, a to napríklad vyvesen