V príspevku budeme polemizovať nad otázkou možnosti poskytnutia či neposkytnutia odstupného hlavnému kontrolórovi obce po skončení jeho funkčného obdobia. Pokúsime sa poskytnúť čo najviac argumentov pre kvalifikovanú odpoveď na otázky hlavných kontrolórov, ako aj odbornej verejnosti vo veci opodstatnenej možnosti poskytnutia odstupného aj hlavnému kontrolórovi obce pri rešpektovaní príslušnej legislatívy.
Aj keď je právna úprava odstupného v zákone č. 311/2001 Z.z. Zákonník práce v z. n. p. (ďalej len "Zákonník práce") pomerne jasne upravená, práve variabilita prípadov, ktoré môžu nastať v praxi, poukazuje na jej aplikačné nedostatky.
Podmienky, za ktorých zamestnávateľ môže alebo za ktorých je povinný poskytnúť zamestnancovi odstupné, upravuje Zákonník práce.
Povinnosť vyplatiť odstupné podľa Zákonníka práce
V zmysle § 76 ods. 1 a 2 Zákonníka práce zákonný nárok na odstupné má zamestnanec, s ktorým zamestnávateľ skončí pracovný pomer výpoveďou z dôvodov uvedených v § 63 ods. 1 písm. a), b) Zákonníka práce, tiež pri skončení pracovného pomeru dohodou z dôvodov uvedených v § 63 ods. 1 písm. a), b) alebo z dôvodu, že zamestnanec stratil vzhľadom na svoj zdravotný stav podľa lekárskeho posudku dlhodobo spôsobilosť vykonávať doterajšiu prácu. Odstupné patrí zamestnancom z dôvodov vymedzených v § 76 ods. 1 a 2 Zákonníka práce.