Balík návrhov v oblasti obehového hospodárstva na úrovni EÚ (2.)

Vydáno: 13 minút čítania

Pokračovanie článku je v rámci balíka návrhov v oblasti obehového hospodárstva venované iniciatíve pre udržateľné výrobky a v rámci nej hlavným navrhovaným opatreniam či okruhu výrobkov, na ktoré sa má návrh Európskej komisie vzťahovať. Predmetom článku je aj problematika ničenia nepredaného spotrebného materiálu, nové právo na informácie o trvácnosti a opraviteľnosti výrobkov či zákazu environmentálne klamlivých vyhlásení.

(dokončenie z predchádzajúceho čísla)
 
Iniciatíva pre udržateľné výrobky
V úvode článku sme popísali obehovosť a jej princípy. Iniciatíva pre udržateľné výrobky [14] vychádza z týchto princípov a v plnej miere ich aplikuje. Pri výrobe sa spotrebuje obrovské množstvo materiálov, energie a ďalších zdrojov, ktoré majú výrazný vplyv na životné prostredie počas celého životného cyklu - od ťažby surovín až po výrobu, prepravu, použitie a konečnú likvidáciu. Táto iniciatíva sa zameriava prierezovo na viacero oblastí, v ktorých boli identifikované negatívne vplyvy väčšie ako možnosti planéty alebo sú k tomu blízko [15].
Dáta, ktoré boli brané do úvahy pri tvorbe iniciatívy [7]:
Ťažba a spracovanie primárnych surovín tvoria 50 % celosvetových skleníkových plynov
90 % stratu biodiverzity
Odhadom oblasti ako údržba, opätovné použitie, recyklovanie, renovácie, opravy a predaj použitých výrobkov vytvoria [16] 30 až 200-krát viac pracovných miest ako skládkovanie a spaľovanie
V roku 2021 spotrebitelia v EÚ ušetrili vďaka existujúcim požiadavkám na ekodizajn 120 miliárd eur na účtoch za energiu
Materiály sú životne dôležitými vstupmi pre európske priemyselné odvetvia, pričom zvyčajne predstavujú viac ako 40 % vstupných nákladov výrobných spoločností v EÚ
Suroviny, ktoré používame, sa dovážajú, a to najmä vysokohodnotné kovové nerasty, fosílne palivá s krátkou životnosťou a kritické suroviny, ktorých je v Európe nedostatok, a to približne 20 % (1,53 Gt) surovín
Cieľom ini

Související dokumenty

Súvisiace články

Nariadenie Európskeho parlamentu a Rady o batériách a použitých batériách (2.)
Návrh a dizajn obalov ako súčasť obehového hospodárstva
Recyklovateľnosť obalov a recyklácia odpadov z obalov
Odpady, obehové biohospodárstvo a pôda
Odpadové hospodárstvo verzus obehové hospodárstvo
Cirkulárne verejné obstarávanie a environmentálne dopady
Vykonávanie environmentálnych právnych predpisov v členských štátoch EÚ – preskúmanie zo strany Európskej komisie (2.)
Nariadenie Európskeho parlamentu a Rady o batériách a použitých batériách
Stavebný odpad v kontexte strategických dokumentov (2.)
Obehové hospodárstvo
Príprava cestovnej mapy pre obehové hospodárstvo je v plnom prúde
Balík návrhov v oblasti obehového hospodárstva na úrovni EÚ
Správa Európskej komisie o Slovensku - výzvy pre novú vládu v oblasti obehového hospodárstva a nakladania s odpadmi
Vyrieši obehové hospodárstvo problém s odpadom?
Od odpadu k ne-odpadu: Definícia, ktorá neprospieva obehovému hospodárstvu
CSRD - Využívanie zdrojov a obehové hospodárstvo
Účtovanie finančných prostriedkov získaných z Environmentálneho fondu
Poplatok za komunálny odpad a zabezpečenie kompostovacích zásobníkov
Klasifikácia príjmu z poplatkov za uloženie odpadov

Súvisiace otázky a odpovede

Miestny poplatok za uloženie KO v podzemných kontajneroch
Zber BRKO a frekvencia vývozu
Veterné mlyny a daň zo stavieb
Poplatník z hľadiska zákona o miestnych daniach
Odpustenie alebo zníženie poplatku
Určenie výšky poplatku
Odpisovanie skládky
Vrátenie dane z členského štátu EÚ
Vyrubenie dane za vodné plochy
Zaúčtovanie poplatkov za komunálny odpad v účtovníctve mesta
Oslobodenie od dane podľa § 43 zákona o DPH
Úradná pečiatka
Likvidácia kovového odpadu
Vstup na pozemok suseda
Zmluva s poslancom mestského zastupiteľstva
Vyrubenie dane a odvolacie konanie
Správny poplatok
Rodinný dom a miestne dane
Vlastník časti stavby a jej odstránenie
Sankcie pre obec