Pôsobnosť hlavného kontrolóra obce pri kontrole majetku

Vydáno: 15 minút čítania

Príspevok sa venuje problematike pôsobnosti hlavného kontrolóra obce pri kontrole právnických osôb, v ktorých má obec majetkovú účasť, a iných osôb, ktoré nakladajú s majetkom obce alebo ktorým bol majetok obce prenechaný na užívanie. Pokúsi sa dať odpovede na mnohé otázky, ktoré rezonujú medzi hlavnými kontrolórmi a odbornou verejnosťou.

Oprávnenie hlavného kontrolóra vykonávať kontrolu zákonnosti, účinnosti, hospodárnosti a efektívnosti pri hospodárení a nakladaní s majetkom a majetkovými právami obce, ako aj s majetkom, ktorý obec užíva podľa osobitných predpisov, vyplýva z § 18d ods. 1 zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p. (ďalej len "zákon o obecnom zriadení").
Podľa § 18d ods. 2 zákona o obecnom zriadení kontrolnej činnosti hlavného kontrolóra podlieha:
a)
obecný úrad,
b)
rozpočtové a príspevkové organizácie zriadené obcou,
c)
právnické osoby, v ktorých má obec majetkovú účasť, a iné osoby, ktoré nakladajú s majetkom obce alebo ktorým bol majetok obce prenechaný na užívanie, a to v rozsahu dotýkajúcom sa tohto majetku,
d)
osoby, ktorým boli poskytnuté z rozpočtu obce účelové dotácie alebo návratné finančné výpomoci či nenávratné finančné výpomoci podľa osobitného predpisu v rozsahu nakladania s týmito prostriedkami.
V týchto kontrolovaných subjektoch [okrem subjektov uvedených v písm. d), pri ktorých ide o kontrolu účelových dotácií alebo návratných či nenávratných finančných výpomocí] má hlavný kontrolór oprávnenie vykonávať kontrolu zákonnosti, účinnosti, hospodárnosti a efektívnosti pri hospodárení a nakladaní s majetkom a majetkovými právami obce, ako aj s majetkom, ktorý obec užíva podľa osobitných predpisov.
V prípade vykonávania kontroly na obecn

Související dokumenty

Súvisiace články

Poskytovanie čiastkových informácií z výkonu kontroly
Vykonávanie predbežnej finančnej kontroly príjmových finančných operácií
Zúčtovanie finančných vzťahov subjektov verejnej správy so štátnym rozpočtom
Inkompatibilita a obmedzenia pri výkone funkcie hlavného kontrolóra obce (II.)
Účtovanie pohybu majetku v ROPO a základná finančná kontrola
Finančná kontrola v roku 2016 v podmienkach územnej samosprávy – základná finančná kontrola
Pravidlá kontrolnej činnosti hlavného kontrolóra
Nedostatky v hospodárení tzv. malých obcí
Inštitút zápisnice o  prešetrení sťažnosti v  zmysle zákona o  sťažnostiach
Vykonávanie predbežnej finančnej kontroly právnych úkonov obce
Úryvok z publikácie Hlavný kontrolór. Otázky a odpovede.
Odmena hlavného kontrolóra
Praktický pohľad na vybrané povinnosti a kompetencie hlavného kontrolóra
Poskytovanie čiastkových informácií z výkonu kontroly
Praktické poznatky z finančnej kontroly
Predkladanie výsledkov vyhodnocovania hospodárenia územnej samosprávy
Výkon kontrolnej činnosti podľa pravidiel finančnej kontroly
Základné pravidlá finančnej kontroly v roku 2019
Hlavný kontrolór obce a výkon jeho funkcie v praxi

Súvisiace otázky a odpovede

Pomoc rodinného príslušníka
Spotrebná daň z uhlia
Ukončenie podnikania - živnosti a daňové náležitosti
Zdanenie podielu na zisku pri verejnej obchodnej spoločnosti
Daň zaplatená v zahraničí
Náklady súvisiace s projektom na získanie finančných prostriedkov z fondov EÚ
Cena pozemku
Reprodukčná obstarávacia cena
Zdanenie podnikového štipendia
Likvidácia spoločnosti a účtovná závierka
Daň z príjmov a príspevková organizácia
Zaradenie majetku do odpisovej skupiny
Zrážková daň zahraničných umelcov
Príjem zo zníženia základného imania
Príjmy z príležitostných činností fyzickej osoby 2018
Čerpanie sociálneho fondu-gastrolístky
Inventarizácia majetku
Zákon o výkone práce vo verejnom záujme a zamestnanci súkromnej ZŠ
Účtovníctvo materskej spoločnosti na Slovensku
Recyklačný poplatok

Súvisiace predpisy

369/1990 Zb. o obecnom zriadení
138/1991 Zb. o majetku obcí
513/1991 Zb. Obchodný zákonník