Zostavenie rozpočtu obce na roky 2022 - 2024

Vydáno: 15 minút čítania

V príspevku sa zameriame na problematiku zostavenia rozpočtu na roky 2022 – 2024 (ďalej len „rozpočet“). Upozorníme na ukončenie platnosti a účinnosti mimoriadnych opatrení, ktoré boli ustanovené zákonom č. 67/2020 Z. z. o niektorých mimoriadnych opatreniach vo finančnej oblasti v súvislosti so šírením nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby ­COVID-19 v z. n. p. (ďalej len „zákon č. 67/2020 Z. z.“).

Týmto zákonom sa ustanovili opatrenia v oblastiach, ktoré sú v pôsobnosti Ministerstva financií Slovenskej republiky a ktorých cieľom je zmiernenie negatívnych následkov pandémie, ktorá vznikla z dôvodu ochorenia COVID-19 (ďalej len „pandémia“). Opatrenia sa dotkli aj rozpočtovej oblasti, podľa § 36 ods. 2 zákona č. 67/2020 Z. z. obec a vyšší územný celok môže počas obdobia pandémie až do 31. decembra 2021 na základe rozhodnutia zastupiteľstva použiť na úhradu bežných výdavkov prostriedky rezervného fondu, kapitálové príjmy a návratné zdroje financovania; tento postup nie je porušením § 10 ods. 7 a 9, § 12 ods. 3 a § 17 ods. 2 zákona č. 583/2004 Z. z.

Pre zostavenie rozpočtu je dôležité si uvedomiť, že mimoriadne opatrenia ustanovené zákonom č. 67/2020 Z.z.platia len do 31. decembra 2021 a nie je možné s nimi počítať pri zostavení rozpočtu na nasledujúce rozpočtové roky. V praxi to znamená, že pri zostavení rozpočtu musíme dodržať
pravidlá ustanovené v § 10 ods. 7 zákona č. 583/2004 Z.z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len "zákon č. 583/2004 Z.z.),
podľa ktorých sa rozpočet zostavuje ako vyrovnaný alebo prebytkový.
Bežný rozpočet sa musí zostaviť ako vyrovnaný alebo prebytkový; ako schodkový sa môže zostaviť, len ak sa vo výdavkoch bežného rozpočtu rozpočtuje použitie účelovo určených prostriedkov poskytnutých zo štátneho rozpočtu, z rozpočtu Európskej únie alebo na základe osobitného predpisu, nevyčerpaných v minulých rokoch; výška schodku takto zostaveného bežného rozpočtu nesmie byť vyššia ako suma týchto nevyčerpaných prostriedkov. Kapitálový rozpočet sa musí zostaviť ako vyrovnaný alebo prebytkový; ako schodkový sa môže zostaviť, len ak tento schodok možno kryť zostatkami finančných prostriedkov obce alebo vyššieho územného celku z minulých rokov, návratnými zdrojmi financovania, alebo ak je tento schodok krytý prebytkom bežného rozpočtu v príslušnom rozpočtovom roku.
? Otázka č. 1:
Môže obec v rozpočte na rok 2022 plánovať použitie príjmov z predaja pozemkov, t.j. kapitálových príjmov na bežné opravy miestnych komunikácií?
Podľa § 36 ods. 2 zákona č. 67/2020 Z.z. obec môže počas obdobia pandémie do 31. decembra 2021 na základe rozhodnutia zastupiteľstva použiť na úhradu bežných výdavkov kapitálové príjmy. Toto opatrenie platí do konca rozpočtového roka 2021, a teda na rok 2022 nie je možné zostaviť bežný rozpočet ako schodkový s tým, že schodok rozpočtu bude krytý kapitálovými príjmami. V rozpočte na rok 2022 obec nemôže plánovať použitie príjmov z predaja pozemkov, t.j. kapitálových príjmov na bežné opravy miestnych komunikácií.
Obec musí na rok 2022 zostaviť bežný rozpočet prebytkový alebo vyrovnaný, schodkový bežný rozpočet môže zostaviť len v príp

Související dokumenty

Súvisiace články

Účtovanie rezervného fondu, peňažných fondov v obciach a VÚC
Záverečný účet obce
Obstaranie majetku z prostriedkov štátneho rozpočtu z účtovného hľadisk
Poskytovanie dotácií z rozpočtu obcí
Účtovanie výsledku hospodárenia v obci
Príprava obcí na zostavenie rozpočtu na roky 2020 – 2022
Prenesené kompetencie
Schodok obce – spôsob financovania a finančná kontrola
Poskytovanie dotácie z rozpočtu obce a výkon administratívnej finančnej kontroly
Zostavenie a tvorba rozpočtu obce
Rozpočtové provizórium
Nevyčerpané prostriedky obce
Prebytok rozpočtu obce
Zúčtovanie finančných vzťahov so štátnym rozpočtom za rok 2016
Príprava obcí na zostavenie rozpočtu na roky 2018 – 2020
Zostavenie rozpočtu na prelome rokov 2018/2019 v otázkach a odpovediach
Zásady účtovníctva a systém finančného riadenia pre vedúce školských jedální (I.)
Združené prostriedky obce
Príspevok poskytnutý na chod Spoločného stavebného úradu a Spoločného sociálneho úradu
Právne úkony s majetkom v správe rozpočtových a príspevkových organizácií

Súvisiace otázky a odpovede

Záverečný účet obce
Účtovanie projektovej dokumentácie
Národný projekt - kódy zdrojov financovania
Použitie rezervného fondu obce na kapitálové výdavky
Kód zdroja pre spolufinancovanie z rozpočtu obce
Účtovanie dávky v hmotnej núdzi, resp. osobitný príjemca
Čerpanie rezervného fondu na bežné výdavky
Tvorba rozpočtu v príspevkovej organizácii
Použitie kódu zdroja 43
Dotácie obce právnickej osobe
Dotácie z rozpočtu obce
Predbežná finančná kontrola
Vykonávanie predbežnej a priebežnej finančnej kontroly
Osoba vykonávajúca priebežnú kontrolu
Postup pri započítaní pohľadávky v bežnom rozpočte
Postup vzájomného započítania pohľadávok
Účtovanie príjmov a výdavkov prostredníctvom rozpočtu
Vedenie vlastných finančných prostriedkov VÚC, RO a PO v Štátnej pokladnici versus Ústava SR
Dotácia – zmena rozpočtu obce
Účtovanie príspevku organizácie

Súvisiace predpisy

583/2004 Z.z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov
67/2020 Z.z. o niektorých mimoriadnych opatreniach vo finančnej oblasti v súvislosti so šírením nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19
523/2004 Z.z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov