Zákaz konkurencie členov orgánov komunálnej obchodnej spoločnosti

Vydáno: 23 minút čítania

Obec ako samostatná právna a ekonomická jednotka môže vykonávať podnikateľskú činnosť, cieľom ktorej je dosiahnutie zisku, rovnako ako iné, rýdzo súkromnoprávne subjekty. Obec môže vykonávať podnikateľskú činnosť rôznymi spôsobmi, resp. v rôznych formách. Jednou z foriem výkonu podnikateľskej činnosti obce je podnikanie prostredníctvom založených samostatných právnických osôb súkromného práva, tzv. komunálnych obchodných spoločností. Problematika komunálnych obchodných spoločností je komplexná. Pri definovaní postavenia a vymedzení fungovania komunálnych obchodných spoločností sú kľúčovými právnymi predpismi zákon č. 513/1991 Zb. Obchodný zákonník v z. n. p. (ďalej len "Obchodný zákonník") a zákon č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p. (ďalej len "zákon o obecnom zriadení"). Vymedzenie Obchodného zákonníka a zákona o obecnom zriadení ako všeobecného alebo špeciálneho predpisu nie je v rozhodovacej činnosti všeobecných súdov ustálené. Nevyjasnený vzťah medzi Obchodným zákonníkom a zákonom o obecnom zriadení prináša v aplikačnej praxi viacero esenciálnych problémov. Predkladaný príspevok analyzuje parciálnu otázku, ktorou je zákaz konkurencie členov dozornej rady a ko­nateľa komunálnej obchodnej spoločnosti s ručením obmedzeným.

 
Komunálna obchodná spoločnosť
Špeciálny charakter komunálnej obchodnej spoločnosti ako súkromnoprávneho subjektu v postavení podnikateľa, spočíva v skutočnosti, že jej jediným zakladateľom a spoločníkom je verejnoprávny subjekt - obec. Obchodnoprávna úprava determinuje obchodnej spoločnosti súkromnoprávny charakter a postavenie podni­kateľa, ktorého činnosť je implicitne upravená v § 2 ods. 1 Obchodného zákonníka. Podľa predmetného ustanovenia sa podnikaním rozumie
"sústavná činnosť vykonávaná samostatne podnikateľom vo vlastnom mene a na vlastnú zodpovednosť za účelom dosiahnutia zisku alebo na účel dosiahnutia merateľného pozitívneho sociálneho vplyvu, ak ide o hospodársku činnosť registrovaného sociálneho podniku."
  
Z judikatúry
Podľa Nálezu Ústavného súdu SR sp. zn. II. ÚS 70/97 zo 16. júna 1998:
"Právo podnikať je ústavnou zárukou slobody výkonu hospodárskej činnosti podľa uváženia. Vstup na trh je súčasťou ústavou zaručeného práva podnikať a uskutočňovať inú zárobkovú činnosť, pretože v trhovom hospodárstve je podstatné uplatnenie práva podľa čl. 35 ods. 1 Ústavy Slovenskej republiky."
Pojem komunálna alebo obecná obchodná spoločnosť nie je legálny pojem. Z hľadiska historického vývoja právnej úpravy právny poriadok SR používal pojem obecný podnik v súvislosti so zákonom stanoveným prechodom majetku SR do vlastníctva obcí. Tento pojem bol s účinnosťou od 1. januára 2002 z právneho poriadku SR vypustený novelou zákona č. 138/1991 Zb. o majetku obcí v z. n. p. (ďalej len "zákon o majetku obcí") uskutočnenou zákonom č. 447/2001 Z.z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 138/1991 Zb. o majetku obcí v znení neskorších predpisov. V súčasnosti je pojem komunálna obchodná spoločnosť (označovaná aj inými obdobnými pojmami, napríklad mestská obchodná spoločnosť, obecný podnik alebo menej frekventovane používaný pojem municipálna firma) spravidla definovaný ako obchodná spoločnosť, zakladateľom ktorej je obec.
 
Zákaz konkurencie
Pri personálnych nomináciách konateľov a členov dozornej rady komunálnej obchodnej spoločnosti je nutné posúdenie naplnenia/vylúčenia znakov protiprávneho konania spočívajúceho v porušení zákazu konkurencie u konateľa a členov dozornej rady komunálnej obchodnej spoločnosti podľa Obchodného zákonníka.
Podstatou ustanovení o zákaze konkurencie je ochrana obchodnej spoločnosti pred konaním členov jej štatutárnych orgánov, členov dozornej rady alebo spoločníkov, ktoré by znevýhodnilo, prípadne priamo poškodilo záujmy spoločnosti. Zjednodušene cieľom ustanovení o zákaze konkurencie je zabránenie konfliktu záujmov spoločnosti na jednej strane a členov jej orgánov, prípadne spoločníkov na druhej strane.
Členovia orgánov komunálnej obchodnej spoločnosti sú schopní vzhľadom na jeho oprávnenia vo vzťahu k tretím osobám a podrobnú znalosť ekonomickej

Související dokumenty

Súvisiace články

Pokuty z hľadiska zákona č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve
Povinnosti obce vyplývajúce z novely zákona o podmienkach predaja na trhových miestach
Nové príjmy obcí z pokút a trov konania pri prejednávaní priestupkov
Účtová trieda 6 – Výnosy
Komentár k novelám zákona o podmienkach predaja na trhových miestach
Sankcie podľa daňového poriadku ukladané obcou
Obmedzenie platieb v hotovosti v podmienkach územnej samosprávy
Rozhodnutia obce – právna skutočnosť vylúčená z preskúmavania predbežnou finančnou kontrolou
Parkovanie v obci – oprávnenia zamestnancov obce
Zrážky zo mzdy pri nútenom výkone rozhodnutia
Doručovanie písomností v odvetví pracovného práva
Zmena životného minima a vplyvy na mzdové parametre od 1. júla 2017
Právoplatnosť a vykonateľnosť platobného výmeru vydaného obcou
Právne významné skutočnosti na uloženie poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady
Dodatočné daňové priznanie k miestnym daniam a k dani z motorových vozidiel (I.)
Právomoci obcí pri povoľovaní reklamných stavieb po novele stavebného zákona
Vybavovanie sťažností hlavným kontrolórom obce
Inštitút zápisnice o  prešetrení sťažnosti v  zmysle zákona o  sťažnostiach
Osobitosti nákladov z odvodov príjmov rozpočtových organizácií

Súvisiace otázky a odpovede

Denný stacionár - účtovanie
Komu nemôže obec uložiť pokutu za priestupok
Účtovanie vkladu v novovzniknutej s.r.o.
Odkúpenie pohľadávky
Sankcie pre obec
Účtovanie pokút
Poskytnutie transferu z rozpočtu
Bola uložená pokuta nezákonná?
Povinnosti s. r. o. pri otvorení prevádzky
Spotreba elektrickej energie - zariadenie poskytovateľa internetu
Doplnenie otázky - dotácia z PPA (5129)
Účtovanie úveru
Zmluva Spoločný úrad a dodatky k nej
Verejné obstarávanie
Účtovanie transparentného účtu
Miestny poplatok za uloženie KO v podzemných kontajneroch
Darovanie prebytočného hnuteľného majetku štátu /tabletový počítač/ obci
Oznámenia funkcií, zamestnaní, činnosti a majetkových pomerov verejných funkcionárov - bývalí poslanci
Kód zdroja pre spolufinancovanie z rozpočtu obce
Obstaranie dochádzkového systému rozpočtovou organizáciou

Súvisiace predpisy

369/1990 Zb. o obecnom zriadení
513/1991 Zb. Obchodný zákonník
138/1991 Zb. o majetku obcí