Záverečný účet obce – výsledok rozpočtového hospodárenia

Vydáno: 15 minút čítania

V príspevku sa vraciame k spracovaniu záverečného účtu obce, konkrétne k vyčísleniu výsledku hospodárenia obce. Odpovieme na často kladené otázky súvisiace s výpočtom prebytku, resp. schodku rozpočtu. Objasníme rozdiel medzi vyčíslením prebytku, resp. schodku rozpočtu v jednotnej metodike platnej pre Európsku úniu a medzi výpočtom prebytku rozpočtu pre potreby tvorby peňažných fondov obce. Zameriame sa tiež na niektoré skutočnosti, ktoré ešte stále vyvolávajú nejasnosti a v praxi spôsobujú problémy pri zostavovaní záverečného účtu obce, najmä pri výpočte prebytku, resp. schodku rozpočtu.

Obec po finančnom usporiadaní svojho rozpočtového hospodárenia zostaví bilanciu príjmov a výdavkov vrátane príjmov a výdavkov svojich rozpočtových organizácií. Na základe bilancie rozpočtového hospodárenia – porovnania celkových príjmov a výdavkov svojho rozpočtu – obec zistí ako v príslušnom rozpočtovom roku hospodárila, t. j. zistí výsledok hospodárenia.

Výsledok rozpočtového hospodárenia môže byť prebytok alebo schodok rozpočtu; podľa ustanovení § 2 písm. b) a c) a § 10 ods. 3 písm. a) a b) zákona č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy“) prebytkom rozpočtu je kladný rozdiel medzi príjmami a výdavkami rozpočtu obce, schodkom rozpočtu obce je záporný rozdiel medzi príjmami a výdavkami rozpočtu obce, pričom pod príjmami a výdavkami rozpočtu sa rozumie súčet bežných a kapitálových príjmov a súčet bežných a kapitálových výdavkov.

Vyčíslenie prebytku rozpočtu alebo schodku rozpočtu v jednotnej metodike platnej pre Európsku úniu

S účinnosťou od 1. januára 2014 sa pre potreby vyčíslenia schodku alebo prebytku rozpočtu obce ako subjektov verejnej správy uplatňuje jednotná metodika platná pre Európsku úniu (EÚ).

Ministerstvo financií Slovenskej republiky vypracovalo metodické usmernenie na vykazovanie výsledku hospodárenia obcí a vyšších územných celkov (VÚC) v jednotnej metodike platnej pre EÚ, v ktorom sa uvádzajú nasledovné skutočnosti:

1. Pre potreby vyčíslenia schodku rozpočtu alebo prebytku rozpočtu obce v príslušnom rozpočtovom roku v jednotnej metodike platnej pre EÚ sa do rozpočtov obcí zahŕňajú:

  1. do príjmov – položky hlavnej kategórie ekonomickej klasifikácie
    • 100 – daňové príjmy,
    • 200 – nedaňové príjmy
    • 300 – granty a transfery,
  2. do výdavkov – položky hlavnej kategórie ekonomickej klasifikácie
    • 600 – bežné výdavky,
    • 700 – kapitálové výdavky.

Schodok rozpočtu je záporný rozdiel medzi príjmami a výdavkami. Prebytok rozpočtu je kladný rozdiel medzi príjmami a výdavkami.

2. Pre vykázanie výsledku hospodárenia obcí v jednotnej metodike platnej pre EÚ sa ku schodku/prebytku rozpočtu ďalej pripočítavajú položky časového rozlíšenia, a to zmena stavu vybraných záväzkov a pohľadávok, časové rozlíšenie daní a časové rozlíšenie úrokov. Zmena stavu záväzkov a zmena stavu pohľadávok je súčtom rozdielov vybraných položiek súvahy medzi netto stavom bežného účtovného obdobia a netto stavom bezprostredne predchádzajúceho účtovného obdobia.

  1. Záväzky
    • nárast záväzkov vstupuje negatívne do výsledku hospodárenia, tzn., že pri započítaní sumy nárastu záväzkov ku schodku rozpočtu sa schodok zvyšuje a pri započítaní sumy nárastu záväzkov ku prebytku rozpočtu obce sa prebytok znižuje,
    • pokles záväzkov vstupuje pozitívne do výsledku hospodárenia, tzn., že pri započítaní sumy poklesu záväzkov ku schodku rozpočtu sa schodok znižuje a pri započítaní sumy poklesu záväzkov ku prebytku rozpočtu obce sa prebytok zvyšuje.
  2. Pohľadávky:
    • nárast pohľadávok vstupu­je pozitívne do výsledku hospodárenia, tzn., že pri započítaní sumy nárastu pohľadávok ku schodku rozpočtu sa schodok znižuje a pri započítaní sumy nárastu pohľadávok ku prebytku rozpočtu obce sa prebytok zvyšuje,
    • pokles pohľadávok vstupu­je negatívne do ­výsledku hospodárenia, tzn., že pri započítaní sumy poklesu pohľadávok ku schodku rozpočtu sa schodok zvyšuje a pri započítaní sumy poklesu pohľadávok k

Související dokumenty

Súvisiace články

Účtovanie výsledku rozpočtového hospodárenia
Spracovanie záverečného účtu obce (II.)
Výsledok rozpočtového hospodárenia podľa jednotnej metodiky platnej pre Európsku úniu
Záverečný účet obce
Záverečný účet obce – účtovanie výsledku rozpočtového hospodárenia
Spracovanie záverečného účtu obce
Spracovanie záverečného účtu obce
Zostavenie výročných správ v samospráve II.
Nevyčerpané účelovo určené prostriedky a ich použitie v nasledujúcich rozpočtových rokoch
Výsledok hospodárenia obce – aplikačný príklad
Zostavenie rozpočtu obce na roky 2014 až 2016
Vybrané ustanovenia Príručky na zostavenie návrhu rozpočtov verejnej správy na roky 2015 až 2017
Voľby do orgánov samosprávy obcí a zostavenie rozpočtu obce na roky 2015 až 2017
Rezervný fond v záverečnom účte obce
Vysporiadanie výsledku hospodárenia a finančné operácie
Účtovanie výsledku hospodárenia v obci
Použitie prostriedkov z rezervného fondu
Podnikateľská činnosť rozpočtových a príspevkových organizácií
Nevyčerpané prostriedky z predchádzajúcich rokov použité v roku 2021

Súvisiace otázky a odpovede

Vysporiadanie prebytku hospodárenia obce
Záverečný účet obce
Kód zdroja pre spolufinancovanie z rozpočtu obce
Čerpanie rezervného fondu na bežné výdavky
Tvorba rozpočtu v príspevkovej organizácii
Použitie kódu zdroja 43
Dotácie obce právnickej osobe
Účtovanie dotácie
Dotácie z rozpočtu obce
Vykonávanie predbežnej a priebežnej finančnej kontroly
Postup pri započítaní pohľadávky v bežnom rozpočte
Postup vzájomného započítania pohľadávok
Dotácia – zmena rozpočtu obce
Postup obce pri rozpočtovaní zábezpeky
Rozpočtová klasifikácia
Výdavky na stravné
Budovanie kanalizácie
Vyčíslenia výsledku rozpočtového hospodárenia
Vyčíslenie výsledku rozpočtového hospodárenia r. 2008
Vyčíslenie výsledku rozpočtového hospodárenia v roku 2007