Návratné zdroje financovania v podmienkach územnej samosprávy od 1. januára 2017

Vydáno: 11 minút čítania

V príspevku chceme upozorniť na zmenu v podmienkach prijímania návratných zdrojov financovania na obci od 1. januára 2017. Táto zmena bola schválená v roku 2013, zákonom č. 426/2013 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „novela zákona č. 426/2013 Z. z.).

Podľa zákona č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „zákon č. 583/2004 Z. z.“) má obec oprávnenie prijímať a používať návratné zdroje financovania. Tieto prostriedky, ktoré sa považujú za cudzie mimorozpočtové zdroje, obec používa predovšetkým na svoj rozvoj a na plnenie svojich úloh.

Podmienky prijatia návratných zdrojov financovania od 1. januára 2017

Prijatie a používanie návratných zdrojov financovania v obci je regulované prostredníctvom pravidiel, ktoré ustanovuje zákon č. 583/2004 Z. z. Cieľom týchto regulačných pravidiel je predísť neodôvodnenému zvyšovaniu zadlžovania obce a v konečnom dôsledku zavedeniu inštitútov hospodárenia obce – ozdravného režimu a nútenej správy.

Podmienky použitia ­návratných zdrojov financovania sú zadefinované v ust. § 17 ods. 2 zákona č. 583/2004 Z. z.:

  1. návratné zdroje financovania možno použiť len na úhradu kapitálových výdavkov,
  2. výnimočne možno návratné zdroje financovania použiť aj na vyrovnanie časového nesúladu medzi príjmami a výdavkami bežného rozpočtu v priebehu rozpočtového roka, za podmienky, že tieto budú splatené do konca rozpočtového roka z príjmov bežného rozpočtu.

Podmienky prijatia návratných zdrojov financovania sú zadefinované v ust. § 17 ods. 6 zákona č. 583/2004 Z. z.:

  1. celk

Související dokumenty

Súvisiace články

Poskytnutie a prijatie preddavkov v účtovných jednotkách verejnej správy (I.)
Špecifiká rezerv a nevyfakturovaných dodávok v účtovníctve rozpočtových, príspevkových organizácií a obcí
Preddavky z verejných prostriedkov v obciach a ROPO
Rámcová účtová osnova pre ROPO, podnikateľov a ich rozdiely v kontexte konsolidovanej účtovnej závierky zostavenej obcou
Prevod správy majetku – založenie rozpočtovej organizácie obcou
Obstaranie dlhodobého hmotného majetku v podmienkach štátnej správy (II.)
Špecifiká územnej samosprávy a ich odraz v účtovníctve a účtovnej závierke
Zámena pozemkov
Účtovné a daňové odpisy (I.)
Postup účtovania rozpočtových výdavkov v organizáciách zriadených samosprávou
Predbežná finančná kontrola a pokladnica
Peňažné fondy obce – tvorba a použitie v podmienkach miest a obcí
Zákonnosť používania a účtovanie sociálneho fondu
Financovanie škôl a školských zariadení po novelách zákonov
Zákonné rezervy v obci
Práva a povinnosti rozpočtových organizácií
Zostavenie výročných správ v samospráve II.
Špecifiká územnej samosprávy a ich odraz v účtovníctve a účtovnej závierke (III.)
Finančné vzťahy v rozpočte obce a vyššieho územného celku

Súvisiace otázky a odpovede

Spotreba elektrickej energie - zariadenie poskytovateľa internetu
Účtovanie úveru
Darovanie prebytočného hnuteľného majetku štátu /tabletový počítač/ obci
Obstaranie dochádzkového systému rozpočtovou organizáciou
Vrátenie nevyčerpaných prostriedkov
Penalizácia a sankcie za nedokončené dielo
Účtovanie vývozu komunálneho odpadu
Prenájom alebo služba
Zaokrúhľovanie platieb v hotovosti a účtovníctvo ROPO
Zriadenie Infocentra a Multifunkčnej miestnosti
Predaj akcií a kúpa dlhopisov
Dotácia z rozpočtu mesta pre vlastnú obchodnú spoločnosť
Správne zaúčtovanie záväzku obce
Obstaranie dochádzkového systému
Účtovanie spoločného stavebného úradu u správcu združenia
Predaj elektriny výnosový účet
Náklady na obecný traktor
Účtovanie spoločného stavebného úradu
Bežný alebo kapitálový výdavok
Účtovanie príspevku na stravovanie