Lehoty pri doručovaní žiadosti o nápravu

Vydané: 14 minút čítania

Zákon č. 345/2018 Z. z. zo dňa 6. 12. 2018 a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 343/2015 Z. z. o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o verejnom obstarávaní“) a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony, zmenil okrem iného aj lehoty pre možnosť podania žiadosti o nápravu proti podmienkam uvedených v iných dokumentoch potrebných na vypracovanie žiadosti o účasť, ponuky alebo návrhu poskytnutých verejným obstarávateľom, obstarávateľom alebo osobou podľa § 8 zákona o verejnom obstarávaní.

Lehoty sa zmenili tak, že mnohí z praktikov vo verejnom obstarávaní, bez nakreslenia si nejakej časovej osi, sa pri prepočítavaní oprávnenosti doručenia žiadosti o nápravu v týchto lehotách na prvé prečítanie stratia. Tento príspevok má objasniť správne počítanie lehôt na doručovania žiadosti o nápravu uchádzačom, záujemcom, účastníkom alebo osobou, ktorej práva alebo právom chránené záujmy boli alebo mohli byť dotknuté postupom verejného obstarávateľa, obstarávateľa alebo osoby podľa § 8 zákona o verejnom obstarávaní.

Hlavným účelom podania žiadosti o nápravu je možnosť upozorniť verejného obstarávateľa, obstará­vateľa alebo osobu podľa § 8 zákona o verejnom obstarávaní na prípadné nedostatky v dokumentoch k verejnému obstarávaniu a dať im tak možnosť vykonať nápravu ešte pred predkladaním ponúk v prípade, že sa ne­chtiac dopustil nejakej protiprávnosti alebo chybovosti pri príprave verejného obstarávania, prípadne odstránenia diskriminačných podmienok uplatnených v príslušnom postupe zadávania zákazky.

PREDCHÁDZAJÚCA PRÁVNA ÚPRAVA

Podľa právnej úpravy účinnej do 31. 12. 2018 doručenie žiadosti o nápravu malo zhodnú, 10-dňovú lehotu odo dňa prevzatia dokumentov, či už v prípade uverejnenia oznámenia o vyhlásení verejného obstarávania, oznámenia použitom ako výzva na súťaž, oznámenia o koncesii, oznámenia o vyhlásení súťaže návrhov a vo výzve na predkladanie ponúk pri podlimitnej zákazke, tak aj v prípade prevzatia súťažných podkladov, koncesnej dokumentácie, súťažných podmienok alebo v iných dokumentoch poskytnutých verejným obstarávateľom, obstarávateľom alebo osobou podľa § 8 zákona o verejnom obstarávaní.

Ustanovenie § 164 ods. 5 zákona o verejnom obstarávaní podľa predchádzajúcej právnej úpravy, znelo:

„Žiadosť o nápravu musí byť v listinnej podobe, faxom alebo v elektronickej podobe doručená verejnému obstarávateľovi, obstarávateľovi alebo osobe podľa § 8

a) do 10 dní odo dňa uverejnenia

1. oznámenia podľa odseku 1 písm. a) v európskom vestníku, ak žiadosť o nápravu smeruje proti oznámeniu o zámere uzavrieť zmluvu alebo koncesnú zmluvu alebo ak žiadosť o nápravu smeruje proti podmienkam uvedeným v oznámení podľa odseku 1 písm. a),

2. výzvy na predkladanie ponúk podľa odseku 1 písm. a) vo vestníku, ak ide o podlimitnú zákazku bez využitia elektronického trhoviska a ak žiadosť o nápravu smeruje proti podmienkam uvedeným vo výzve na predkladanie ponúk,

b) do 10 dní odo dňa prevzatia dokumentov podľa odseku 1 písm. b), ak žiadosť o nápravu smeruje proti podmienkam uvedeným v týchto dokumentoch; najneskôr však do 10 dní odo dňa uplynutia lehoty na predkladanie ponúk alebo návrhov.“

Podľa predchádzajúcej právnej úpravy uvedenej v bode b), a teda pri doručení žiadosti o nápravu proti dokumentom poskytnutých verejným obstarávateľom, obstarávateľom alebo osobou podľa § 8 zákona o verejnom obstarávaní bolo uchádzačom, záujemcom, účastníkom alebo osobám, ktorých práva alebo právom chránené záujmy boli alebo mohli byť dotknuté postupom verejného obstarávateľa, obstarávateľa alebo osobou podľa § 8 zákona o verejnom obstarávaní, bolo umožnené doručiť žiadosť o nápravu do 10 dní odo dňa prevzatia dokumentov, najneskôr však do 10 dní odo dňa uplynutia lehoty na predkladanie ponúk alebo návrhov.

V prípade pochybností o momente doručenia žiadosti o nápravu platilo, že dôkazné bremeno o včasnom doručení žiadosti o nápravu bolo na žiadateľovi. Ak žiadosť o nápravu smerovala proti podmienkam uvedeným v súťažných podkladoch, v koncesnej dokumentácii, v súťažných podmienkach alebo v iných dokumentoch poskytnutých v lehote na predkladanie ponúk, nebolo možné v niektorých prípadoch presne určiť moment prevzatia súťažných podkladov záujemcom. V prípade, že si záujemca stiahol súťažné podklady z profilu, potom žiadosť o nápravu mohol doručiť najneskôr desiaty deň odo dňa uplynutia lehoty na predkladanie ponúk. Táto lehota vychádzala z domnienky, že záujemca si daný dokument mohol prevziať najneskôr v posledný deň lehoty na predkladanie ponúk, a preto bola 10-dňová lehota na doručenie žiadosti o nápravu počítaná práve od tohto dňa. V prípade, že posledný deň lehoty na doručenie žiadosti o nápravu pripadne na sobotu alebo na deň pracovného pokoja, je posledným dňom lehoty najbližší budúci pracovný deň.

V tejto súvislosti sme sa pri aplikácii mohli stretnúť s dvoma potenciálnymi problémami:

  • Hneď prvým problémom bolo identifikovanie momentu prevzatia dokumentov k verejnému obstarávaniu, ktorý často nebolo možné určiť, keďže dokumenty k verejnému obstarávaniu sa zverejňujú v profile, a teda moment ich prevzatia konkrétnym hospodárskym subjektom nemusel byť vôbec známy.
  • Druhým problémom bola „de facto“ možnosť doručiť žiadosť o nápravu až do 10. dňa po lehote na predkladanie ponúk, keďže lehota na prevzatie dokumentov k verejnému obstarávaniu je totožná s lehotou na predkladanie ponúk.

A práve tieto dva vypuklé problémy pri doručovaní žiadosti o nápravu nám v procese verejného obstarávania privádzali situácie, s ktorými sme sa museli popasovať tak, aby nám celý proces otvárania a vyhodnocovania ponúk nevyšiel nazmar, resp. nemuseli sme celú súťaž zrušiť.

AKTUÁLNY LEGISLATÍVNY RÁMEC

Zákonodarca novelou zákona o verejnom obstarávaní účinnou od 1. 1. 2019 mal v úmysle predovšetkým odstrániť pretrvávajúce ťažkosti v aplikačnej praxi pri doručovaní žiadosti o nápravu a pripravil novelizované znenie týkajúce sa lehôt na doručovanie žiadosti o nápravu, ktoré praktici vo verejnom obstarávaní nepochybne pozitívne ocenili.

Ustanovenie § 164 ods. 1 zákona o verejnom obstarávaní

„(1) Uchádzač, záujemca, účastník alebo osoba, ktorej práva alebo právom chránené záujmy boli alebo mohli byť dotknuté postupom verejného obstarávateľa, obstarávateľa alebo osoby podľa § 8, môže podať žiadosť o nápravu proti

a) oznámeniu o zámere uzavrieť zmluvu alebo koncesnú zmluvu, proti podmienkam uvedeným v oznámení o vyhlásení verejného obstarávania, v oznámení použitom ako výzva na súťaž, v oznámení o koncesii, v oznámení o vyhlásení súťaže návrhov a vo výzve na predkladanie ponúk pri podlimitnej zákazke,

b) podmienkam uvedeným v iných dokumentoch potrebných na vypracovanie žiadosti o účasť, ponuky alebo návrhu poskytnutých verejným obstarávateľom, obstarávateľom alebo osobou podľa § 8.“

Ustanovenie § 164 ods. 5 zákona o verejnom obstarávaní

„(5) Ak v odseku 6 nie je ustanovené inak, žiadosť o nápravu proti podmienkam uvedeným

a) v oznámení podľa odseku 1 písm. a) musí byť doručená do desiatich dní odo dňa uverejnenia oznámenia podľa odseku 1 písm. a) v európskom vestníku,

b) vo výzve podľa odseku 1 písm. a) musí byť doručená do desiatich dní odo dňa uverejnenia výzvy podľa odseku 1 písm. a) vo vestníku,

c) v dokumentoch podľa odseku 1 písm. b) v postupe zadávania nadlimitnej zákazky, nadlimitnej koncesie alebo v súťaži návrhov musí byť doručená najneskôr štyri pracovné dni pred uplynutím lehoty na predkladanie ponúk alebo návrhov za predpokladu, že tieto dokumenty neboli poskytnuté neskôr než 15 dní pred uplynutím lehoty na predkladanie ponúk alebo návrhov; ak boli poskytnuté neskôr, musí byť žiadosť o nápravu proti podmienkam v nich uvedeným doručená najneskôr do desiatich dní odo dňa poskytnutia týchto dokumentov,

d) v dokumentoch podľa odseku 1 písm. b) v postupe zadávania podlimitnej zákazky alebo podlimitnej koncesie musí byť doručená najneskôr dva pracovné dni pred uplynutím lehoty na predkladanie ponúk za predpokladu, že tieto dokumenty neboli poskytnuté neskôr než 15 dní pred uplynutím lehoty na predkladanie ponúk; ak boli poskytnuté neskôr, musí byť žiadosť o nápravu proti podmienkam v nich uvedeným doručená najneskôr do desiatich dní odo dňa poskytnutia týchto dokumentov.“

Ustanovenie § 164 ods. 6 zákona o verejnom obstarávaní

„(6) Ak je vo verejnom obstarávaní určená lehota na predloženie žiadostí o účasť, žiadosť o nápravu proti podmienkam účasti uvedeným v dokumentoch podľa odseku 1 písm. b) poskytnutých v lehote na predloženie žiadostí o účasť musí byť doručená najneskôr štyri pracovné dni pred uplynutím lehoty na predloženie žiadostí o účasť za predpokladu, že tieto dokumenty neboli poskytnuté neskôr než 15 dní pred uplynutím lehoty na predloženie žiadostí o účasť; ak tieto dokumenty boli poskytnuté neskôr, musí byť žiadosť o nápravu proti podmienkam účasti v nich uvedeným doručená najneskôr do desiatich dní odo dňa poskytnutia týchto dokumentov.“

POČÍTANIE LEHÔT PRI ŽIADOSTI O NÁPRAVU

Novou právnou úpravou účinnou od 1. 1. 2019 do­šlo k zmene počítania lehoty na doručenie žiadosti o nápravu verejnému obstarávateľovi, obstarávateľovi a osobe podľa § 8 zákona o verejnom obstarávaní tak, že je určená konkrétnym termínom v závislosti od lehoty na predkladanie ponúk a nie od momentu prevzatia dokumentov konkrétnym uchádzačom, záujemcom, účastníkom alebo osobami, ktorých práva alebo právom chránené záujmy boli alebo mohli byť dotknuté. Zároveň došlo aj k skráteniu maximálnej lehoty na doručenie žiadosti o nápravu na:

  • najneskôr štyri pracovné dni pred uplynutím lehoty na predkladanie ponúk alebo návrhov,“ ak ide o nadlimitnú zákazku,
  • najneskôr dva pracovné dni pred uplynutím lehoty na predkladanie ponúk,“ ak ide o podlimitnú zákazku a
  • najneskôr štyri pracovné dni pred uplynutím lehoty na predloženie žiadostí o účasť,“ pri viackolových postupoch verejného obstarávania.

Toto skrátenie však platí len za predpokladu, že dokumenty, proti ktorým žiadosť o nápravu smeruje, neboli poskytnuté neskôr než 15 dní pred uplynutím lehoty na predkladanie ponúk alebo návrhov, čím sa vytvorí časový priestor na to, aby verejný obstarávateľ, obstarávateľ alebo osoba podľa § 8 zákona o verejnom obstarávaní mohli vybaviť žiadosť o nápravu, ak bola opodstatnená, a v prípade potreby aj včas predĺžiť lehotu na predkladanie ponúk alebo návrhov pred jej uplynutím a následne po vykonaní nápravy pokračovať vo verejnom obstarávaní.

V prípadoch, keď boli dokumenty k verejnému obstarávaniu poskytnuté neskôr než 15 dní pred uplynutím lehoty na predkladanie ponúk alebo návrhov, 10-dňová lehota na doručenie žiadosti o nápravu odo dňa poskytnutia týchto dokumentov ostáva zachovaná.

Takouto úpravou sa eliminujú prípady zrušenia verejných obstarávaní z dôvodu doručenia žiadosti o nápravu v posledný deň lehoty na predkladanie ponúk, resp. po jej uplynutí, v ktorých už túto lehotu nebolo možné predĺžiť, a teda ani odstrániť nedostatky, na ktoré bolo poukázané v žiadosti o nápravu. Zároveň sa takouto právnou úpravou zabraňuje prípadom účelového podávania žiadosti o nápravu po uplynutí lehoty na predkladanie ponúk alebo návrhov.

Pri viackolových postupoch verejného obstarávania, napr. pri užšej súťaži, súťažnom dialógu, rokovacom konaní so zverejnením, žiadosť o nápravu proti podmienkam účasti uvedeným v dokumentoch, ktoré boli poskytnuté v lehote na predloženie žiadostí o účasť, je možné doručiť najneskôr štyri pracovné dni pred uplynutím tejto lehoty. Toto obmedzenie lehoty sa vzťahuje len na prípady, keď tieto dokumenty neboli poskytnuté neskôr než 15 dní pred uplynutím lehoty na predloženie žiadostí o účasť. Týmto sa eliminujú prípady podávania žiadosti o nápravu proti podmienkam účasti po uplynutí lehoty na predloženie žiadostí o účasť, t. j. počas vyhodnocovania žiadostí o účasť, resp. počas plynutia lehoty na predkladanie ponúk.

My sme si, pre istotu, časovú os doručovania žiadosti o nápravu znázornili takto:

 

Vysvetlivky skratiek: SP −súťažnépodklady, VO − verejné obstarávanie, LPP − lehota na predkladanie ponúk, N −námietka, výzva na PP −výzva na predkladanie ponúk, ŽoN − žiadosť o nápravu, US −užšia súťaž, RKsZ − rokovacie konanie so zverejnením, SD −súťažnýdialóg, DNS − dynamický nákupný systém, LŽoÚ − lehota žiadosti o účasť.

Pri aplikácii novelizovaného ustanovenia pre doručovanie žiadosti o nápravu, sme sa však viackrát stretli s problémami pri vnímaní výpočtu lehôt na doručenie žiadosti o nápravu, najmä s problémami pri zdvojenom zápore „neboli poskytnuté neskôr“. Často je totiž vnímané spôsobom zrušenia negácie z dôvodu dvojitého vetného záporu.

Tu musíme mať predovšetkým na pamäti zmysel zmeny vykonanej zákonodarcom a zároveň musíme upria­miť pozornosť na vysvetlenie používania záporov podľa Jazykovedného ústavu Ľ. Štúra, ktorý uvádza:

„ ... v slovenčine je gramatikalizovaný aj dvojitý zápor typu „nikto neprišiel, nikto nič nepovedal“, pri ktorom je v zápornom tvare sloveso aj vetný člen. Jeho úlohou je zosilňovať (zdôrazňovať) negáciu. Je to niečo iné ako dvojitý vetný zápor slovies v (zloženom) prísudku alebo vo vetnom základe, ktorým sa negácia (záporný význam) ruší, kedy výpoveď má kladný význam, ale s odlišným štylistickým zafarbením...“

Z uvedeného „jazykového okienka“ je teda v predmetnom ustanovení nespochybniteľné použitie zosilnenej negácie, čo je dôležité si uvedomiť pri doručení žiadosti o nápravu a v zmysle toho postupovať pri jej vybavení, resp. zamietnutí.

ŽIADOSTI O NÁPRAVU PROTI VYSVETLENIU

 

 

Ako vyplýva z § 164 ods. 1 písm. b) zákona o verejnom obstarávaní, uchádzač, záujemca, účastník alebo osoba, ktorej práva alebo právom chránené záujmy boli alebo mohli byť dotknuté postupom verejného obstarávateľa, obstarávateľa alebo osoby podľa § 8 zákona o verejnom obstarávaní, môže podať žiadosť o nápravu aj proti vysvetleniu, resp. doplneniu súťažných podkladov, t. j. proti podmienkam uvedených v iných dokumentoch potrebných na vypracovanie žiadosti o účasť, ponuky alebo návrhu poskytnutých verejným obstarávateľom, obstarávateľom alebo osobou podľa § 8 zákona o verejnom obstarávaní.

 

V tomto prípade lehoty na doručenie žiadosti o nápravu je potrebné takisto počítať od konkrétneho termínu v závislosti od lehoty na predkladanie ponúk.V praxi to znamená, že ak verejný obstarávateľ, obstarávateľ alebo osoba podľa § 8 zákona o verejnom obstarávaní poskytla vysvetlenie súťažných podkladov skôr než 15 dní pred uplynutím lehoty na predkladanie ponúk, žiadosť o nápravu proti podmienkam v ňom uvedených musí byť doručená:

 

  • najneskôr štyri pracovné dni pred uplynutím lehoty na predkladanie ponúk v prípade nadlimitnej zákazky,
  • najneskôr dva pracovné dni pred uplynutím lehoty na predkladanie ponúk v prípade podlimitnej zákazky a
  • najneskôr štyri pracovné dni pred uplynutím lehoty na predloženie žiadostí o účasťv prípade viackolových postupoch verejného obstarávania.

 

Ak bolo vysvetlenie súťažných podkladov poskytnuté 15. deň alebo neskôr než 15 dní pred uplynutím lehoty na predkladanie ponúk, musí byť žiadosť o nápravu proti podmienkam v ňom uvedených doručená najneskôr do 10 dní odo dňa poskytnutia vysvetlenia súťažných podkladov.

VŠEOBECNÉ USTANOVENIA PRE POČÍTANIE LEHÔT

 

Pri počítaní lehôt musíme okrem uvedených ustanovení brať na zreteľ počítanie lehôt podľa § 21 zákona o verejnom obstarávaní.

Ustanovenie § 21 ods. 1 zákona o verejnom obstarávaní

„(1) Na účely tohto zákona sa do lehoty určenej podľa dní nezapočítava deň, keď došlo ku skutočnosti určujúcej začiatok lehoty. Lehoty určené podľa týždňov, mesiacov alebo rokov sa končia uplynutím toho dňa, ktorý sa svojím označením zhoduje s dňom, keď došlo ku skutočnosti určujúcej začiatok lehoty, a ak taký deň v mesiaci nie je, končí sa lehota posledným dňom mesiaca. Ak koniec lehoty pripadne na sobotu alebo na deň pracovného pokoja, je posledným dňom lehoty najbližší budúci pracovný deň.“

Pri počítaní lehôt na doručenie žiadosti o nápravu, v zmysle uvedeného ustanovenia, tieto je potrebné počítať nie do budúcna, ale spätne,a teda „deň rozhodujúcej skutočnosti“ sa nezapočítava do lehoty, čo v prípade žiadosti o nápravu je lehota na predkladanie ponúk.

Zdroj: Odborný dvojmesačník Verejné obstarávanie - právo a prax 03/2020.


Odborný dvjmesačník Verejné obstarávanie - právo a prax obsahuje relevantné informácie z oblasti verejného bstarávania, eurofondov, dotácií a ďalšie poznatky z praxe pre podnikateľov, ale aj nepodnikateľov.