Verejné obstarávanie v čase mimoriadnej udalosti z dôvodu pandémie COVID-19

Vydané: 31 minút čítania

Vládou Slovenskej republiky bola uznesením č. UV-5753/2020 zo dňa 11. 3. 2020, dňom 12. 3. 2020 vyhlásená mimoriadna situácia z dôvodu pandémie vírusu COVID-19. Mnohí sme tak vystavení situácii, v ktorej musíme nielen zabezpečovať mimoriadne komodity mimoriadne rýchlo, zároveň musíme aj improvizovať pri nových, ale aj bežiacich verejných obstarávaniach tak, aby sme celú túto situáciu zvládli, v súlade so zákonom č. 343/2015 Z. z. o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákonom o verejnom obstarávaní“) a za dodržania podmienok mimoriadnej situácie. Tento príspevok má prispieť lepšej orientácii, ako postupovať pri verejnom obstarávaní počas mimoriadnej situácie.

Z dôvodu právnej istoty v prípade využitia dôvodov na argumentáciu mimoriadnej udalosti je dôležité si najprv ozrejmiť definíciu mimoriadnej situácie.

MIMORIADNA SITUÁCIA

Mimoriadna situácia je zadefinovaná v zmysle príslušných zákonov nasledovne:

Ustanovenie § 3 ods. 2 zákona č. 42/1994 Z. z. o civilnej ochrane obyvateľstva v znení neskorších predpisov

„Mimoriadnou udalosťou sa rozumie živelná pohroma, havária, katastrofa, ohrozenie verejného zdravia II. stupňa1b) alebo teroristický útok, pričom

a)  živelná pohroma je mimoriadna udalosť, pri ktorej dôjde k nežiaducemu uvoľneniu kumulovaných energií alebo hmôt v dôsledku nepriaznivého pôsobenia prírodných síl, pri ktorej môžu pôsobiť nebezpečné látky alebo pôsobia ničivé faktory, ktoré majú negatívny vplyv na život, zdravie alebo na majetok,

b)  havária je mimoriadna udalosť, ktorá spôsobí odchýlku od ustáleného prevádzkového stavu, v dôsledku čoho dôjde k úniku nebezpečných látok alebo k pôsobeniu iných ničivých faktorov, ktoré majú vplyv na život, zdravie alebo na majetok,

c)  katastrofa je mimoriadna udalosť, pri ktorej dôjde k narastaniu ničivých faktorov a ich následnej kumulácii v dôsledku živelnej pohromy a havárie.“

1b) § 48 ods. 2 zákona č. 355/2007 Z. z. o ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 172/2011 Z. z.

Ustanovenie § 48 ods. 2 zákona č. 355/2007 Z. z. o ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov

„Ohrozenie verejného zdravia II. stupňa nastáva, ak je potrebné prijať opatrenia podľa osobitného predpisu61a) pri

a)     výskyte prenosného ochorenia, podozrení na prenosné ochorenie alebo podozrení na úmrtie na prenosné ochorenie nad predpokladanú úroveň,

b)  uvoľnení chemických látok ohrozujúcich život, zdravie, životné prostredie a majetok alebo

c)  úniku mikroorganizmov alebo toxínov z uzavretých priestorov.“

61a) § 6 až 9 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 42/1994 Z. z. v znení neskorších predpisov.

Vyhlásením mimoriadnej situácie vládou SR sú splnené uvedené podmienky vzniku mimoriadnej situácie. Postupne si vysvetlíme, ako môžeme zabezpečovať mimoriadne komodity pri mimoriadnej situácii.

V prípade mimoriadnej situácie, odôvodnenej v zmysle uvedenej definície, sme oprávnení na obstaranie mimoriadnych komodít počas mimoriadnej situácie využiť priame rokovacie konanie, ktorým môžeme primerane pokryť bezprostredné potreby. Tento postup však má slúžiť len na aktuálne vyplnenie medzier, kým sa nenájdu stabilnejšie riešenia.

NADLIMITNÉ PRIAME ROKOVACIE KONANIE U VEREJNÉHO OBSTARÁVATEĽA

V prípade, ak u verejného obstarávateľa zákazka naplní finančný limit nadlimitnej zákazky, je oprávnený uplatniť priame rokovacie konanie podľa § 81 ods. c) zákona o verejnom obstarávaní, ak: „zákazka na dodanie tovaru, na uskutočnenie stavebných prác alebo na poskytnutie služby sa zadáva z dôvodu mimoriadnej udalosti nespôsobenej verejným obstarávateľom, ktorú nemohol predvídať, a vzhľadom na vzniknutú časovú tieseň nemožno uskutočniť verejnú súťaž, užšiu súťaž ani rokovacie konanie so zverejnením.“

V prípade využitia tohto ustanovenia, verejný obstarávateľ postupuje následne podľa § 82 zákona o verejnom obstarávaní, kedy „vyzve na rokovanie jedného alebo viacerých vybraných záujemcov v závislosti od podmienky uvedenej v § 81 zákona o verejnom obstarávaní, s ktorými rokuje o podmienkach zákazky, najmä o technických, administratívnych a finančných podmienkach. Verejný obstarávateľ môže požiadať záujemcu alebo záujemcov o predloženie dokladov preukazujúcich splnenie podmienok účasti. Ak verejný obstarávateľ rokuje s viacerými vybranými záujemcami, je povinný v priebehu rokovania zabezpečiť rovnaké zaobchádzanie so všetkými záujemcami a z každého rokovania vyhotoviť zápisnicu. Zakazuje sa poskytovať informácie spôsobom, ktorý by zvýhodnil niektorých záujemcov. Verejný obstarávateľ nesprístupní dôverné informácie, ktoré získal počas rokovania bez súhlasu záujemcu. Ak verejný obstarávateľ použije priame rokovacie konanie z dôvodu mimoriadnej udalosti, je povinný poslať úradu pred uzavretím zmluvy elektronicky vo formáte a postupmi na prenos dostupnými na webovom sídle úradu oznámenie, v ktorom odôvodní jeho použitie; to neplatí, ak verejný obstarávateľ uverejnil oznámenie o zámere uzavrieť zmluvu.“

NADLIMITNÉ PRIAME ROKOVACIE KONANIE U OBSTARÁVATEĽA

Obstarávateľ postupuje podľa § 98 ods. 1 písm. c) zákona o verejnom obstarávaní vtedy, ak: „zákazka na dodanie tovaru, na uskutočnenie stavebných prác alebo na poskytnutie služby sa zadáva z dôvodu mimoriadnej udalosti nespôsobenej obstarávateľom, ktorú nemohol predvídať, a vzhľadom na vzniknutú časovú tieseň nemožno uskutočniť verejnú súťaž, užšiu súťaž ani rokovacie konanie so zverejnením.“

V prípade využitia tohto ustanovenia, obstarávateľ postupuje následne podľa § 98 ods. 2 zákona o verejnom obstarávaní, kedy: „obstarávateľ vyzve na rokovanie jedného alebo viacerých vybraných záujemcov v závislosti od podmienky uvedenej v § 98 odseku 1, s ktorými rokuje o podmienkach zákazky, najmä o technických, administratívnych a finančných podmienkach, následne postupuje podľa § 82 ods. 2 až 4.“

PODLIMITNÉ PRIAME ROKOVACIE KONANIE

V prípade podlimitnej zákazky, verejný obstarávateľ postupuje podľa § 115 ods. 1 písm. c) zákona o verejnom obstarávaní a vyzve na rokovanie jedného vybraného záujemcu alebo viacerých vybraných záujemcov, s ktorými rokuje o podmienkach zmluvy, ak „zákazka na dodanie tovaru, na uskutočnenie stavebných prác alebo na poskytnutie služby sa zadáva
z dôvodu mimoriadnej udalosti nespôsobenej verejným obstarávateľom, ktorú nemohol predvídať, a vzhľadom na vzniknutú časovú tieseň nemožno postupovať podľa § 109 až 111 alebo § 112 až 114 zákona o verejnom obstarávaní.“

Následne verejný obstarávateľ postupuje podľa § 115 ods. 2, 3 a 4 zákona o verejnom obstarávaní a „môže požiadať záujemcu alebo záujemcov o predloženie dokladov preukazujúcich splnenie podmienok účasti podľa § 32 až 36 zákona o verejnom obstarávaní. Na rokovanie sa vzťahuje povinnosť podľa § 82 ods. 3 zákona o verejnom obstarávaní.

Verejný obstarávateľ je povinný poslať úradu najneskôr päť pracovných dní pred dňom odoslania výzvy na rokovanie oznámenie o použití priameho rokovacieho konania, v ktorom uvedie najmä podmienku použitia podľa odseku 1 a odôvodnenie jej splnenia; ak ide o mimoriadnu udalosť a obstaranie tovaru na komoditnej burze, pošle oznámenie pred uzavretím zmluvy.“

PRIEBEH KROKOV ROKOVACIEHO KONANIA BEZ ZVEREJNENIA V KOCKE

Poďme si postupne vysvetliť krok po kroku, ako to celé priame rokovacie konanie má v praxi fungovať, čo všetko dokumentácia z priameho rokovacieho konania má obsahovať a aké povinnosti v tejto súvislosti vznikajú vrátane súvisiacich ustanovení zákona o verejnom obstarávaní.

Úplne kľúčové je aj v tomto prípade dodržiavanie základných princípov verejného obstarávania uvedených v § 10 ods. 2 zákona o verejnom obstarávaní, a to primerané dodržiavanie princípu rovnakého zaobchádzania, princípu nediskriminácie hospodárskych subjektov, princípu transparentnosti, princípu proporcionality a princípu hospodárnosti a efektívnosti.

Tak ako pri každom verejnom obstarávaní, aj v prípade priameho rokovacieho konania si musíme stanoviť predpokladanú hodnotu zákazky akýmkoľvek dostupným spôsobom podľa § 6 ods. 1 zákona o verejnom obstarávaní, ktorú musíme zdokumentovať. Na základe stanovenej predpokladanej hodnoty zákazky už vieme zatriediť zákazku podľa finančného limitu.

Ďalším nevyhnutným krokom, ktorý musíme vykonať a doložiť do dokumentácie, je odôvodniť použitie priameho rokovacieho konania spolu s dôkaznými prostriedkami, keďže nám to explicitne vyplýva z § 24 ods. 3 písm. h) zákona o verejnom obstarávaní. Zároveň toto odôvodnenie musíme uviesť aj v oznámení o použití/začatí priameho rokovacieho konania pred uzavretím zmluvy.

Keďže uplatňujeme nadlimitnú/podlimitnú zákazku, využívame povinne elektronickú komunikáciu podľa § 20 zákona o verejnom obstarávaní a komunikujeme prostredníctvom elektronického nástroja, kedy vyzveme výzvou na rokovanie v priamom rokovacom konaní vybraného/vybraných záujemcov s určeným termínom rokovania. Mnoho elektronických nástrojov na elektronickú komunikáciu vo verejnom obstarávaní disponuje aj šablónami na automatizované vytvorenie formulárov pre jednotlivé kroky v procese verejného obstarávania, čo nám nesmierne uľahčuje a zrýchľuje celú prácu.

Pri výbere osloveného záujemcu/záujemcov musíme mať, samozrejme, na pamäti, že musí/musia spĺňať pri nadlimitnej zákazke podmienku účasti osobného postavenia podľa § 32 ods. 1 zákona o verejnom obstarávaní a pri využití podlimitnej zákazky musí/musia spĺňať podmienku účasti podľa § 32 ods. 1 písm. e) a f) zákona o verejnom obstarávaní. Ostatné podmienky účasti sú na voľnom uvážení verejného obstarávateľa/obstarávateľa v závislosti od predmetu zákazky, tak­isto ako oslovenie jedného záujemcu alebo viacerých záujemcov ostáva na zvážení verejného obstarávateľa/obstarávateľa.

Keďže komunikujeme povinne elektronicky a máme mimoriadnu situáciu, pri ktorej je zavedená karanténa z dôvodu šírenia sa nebezpečného vírusu, tak celé rokovanie vieme elegantne vybaviť bez osobného stretnutia cez elektronický nástroj na verejné obstarávania.

Nezabudnime si vymenovať komisiu podľa § 51 zákona o verejnom obstarávaní a takisto nezabudnime, že aj pri tomto „nesúťažnom“ postupe sa vzťahuje povinnosť podľa § 23 zákona o verejnom obstarávaní, a teda musíme zabezpečiť, aby nedošlo ku konfliktu záujmov.

Podmienky účasti osobného postavenia si vďaka zápisu záujemcov do zoznamu hospodárskych subjektov, resp. vďaka informačným systémom verejnej správy vieme spravidla vybaviť ihneď v čase oslovenia záujemcu/záujemcov, resp. najneskôr pri rokovaní so záujemcom, a pokiaľ budeme vyžadovať ďalšie podmienky účasti, napr. technickú alebo odbornú spôsobilosť (rôzne certifikáty, technické listy a pod.), tieto si vieme dožiadať predložením do elektronického nástroja pred rokovaním alebo priamo v termíne rokovania.

Po tejto etape rokujeme so záujemcom/záujemcami o podmienkach zmluvy, najmä o technických, administratívnych a finančných podmienkach. Nevylučuje sa, aby súčasťou tohto rokovania bolo aj predloženie dokladov požadovaných k splneniu podmienok účasti, vyjmúc tie, ktoré sme si sami dohľadali v zozname hospodárskych subjektov, resp. informačných systémoch verejnej správy. Aj túto etapu vykonáme plne elektronicky. Rokovania môžu prebiehať vo viacerých etapách, až pokiaľ nie je súlad v technických, administratívnych a finančných podmienkach verejného obstarávateľa a záujemcu/záujemcov.

Keďže sme v období karantény a nemôžeme sa združovať ako komisia na rokovanie, dokážeme však plne elektronicky komunikovať, a tak vieme túto fázu zabezpečiť plne elektronickou účasťou komisie. Z každého rokovania vyhotovíme zápisnicu z rokovania, ktorej súčasťou môže byť aj zápisnica z vyhodnotenia splnenia podmienok účasti, ktorú podpíšu členovia komisie, napr. jednoduchým prihlásením do elektronického nástroja a napríklad potvrdením súhlasu s jej obsahom, resp. vieme využiť v tejto etape aj dorozumievanie členov komisie e-mailom s naskenovanými dokumentmi.

Pokiaľ všetky technické, administratívne a finančné podmienky máme odrokované, môžeme vyzvať záujemcu/záujemcov na predloženie elektronickej ponuky s určením lehoty na jej predloženie a s určením jej obsahu.

Po lehote na predloženie ponuky, komisia ponuku/ponuky vyhodnotí, vyhotoví zápisnicu z vyhodnotenia ponúk a informujeme uchádzača, že uspel a bude s ním uzatvorená zmluva. Neúspešných informujeme, že neuspeli a uvedieme dôvody neprijatia jeho ponuky s identifikáciou úspešného uchádzača, informáciu o charakteristikách a výhodách prijatej ponuky a lehotou, v ktorej môže byť doručená námietka.

Pokiaľ na rokovanie vyzveme jedného záujemcu, vzťahuje sa na nás podmienka podľa § 56 ods. 2
písm. a) zákona o verejnom obstarávaní, a teda uzavretie zmluvy nemá odkladný účinok a v tomto prípade k podpisu zmluvy môžeme pristúpiť ihneď po vyhodnotení ponuky a po odoslaní informácie uchádzačovi, že uspel a bude s ním uzatvorená zmluva.

Pokiaľ sme na rokovanie vyzvali viacerých záujemcov a bola predložená viac ako jedna ponuka, uplatňuje sa § 56 ods. 2 zákona o verejnom obstarávaní a zmluva môže byť uzatvorená najskôr jedenásty deň od odoslania informácie o výsledku vyhodnotenia ponúk podľa § 55 ods. 2 zákona o verejnom obstarávaní. Súčasne uverejníme informáciu o výsledku vyhodnotenia ponúk a poradie uchádzačov v profile.

Dňa 27. 3. 2020 nadobudol účinnosť zákon č. 62/2020 Z. z. o niektorých mimoriadnych opatreniach v súvislosti so šírením nebezpečnej nákazlivej choroby COVID-19 a v justícii a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony, tzv. „lex korona“ zo dňa 25. 3. 2020. Týmto zákonom sa v § 11 ods. 2 zákona o verejnom obstarávaní rozširuje okruh prípadov, kedy nie je povinnosťou uzatvárať zmluvy, rámcové dohody a koncesné zmluvy s uchádzačmi a ich subdodávateľmi, ktorí sú zapísaní do registra partnerov verejného sektora, a to v čase núdzového stavu alebo mimoriadnej udalosti, v prípade využitia priameho rokovacieho konania pri mimoriadnej udalosti a pri zákazkách s nízkou hodnotou. V predmetnom tzv. „lex korona“ nie sú však osobitne riešené lehoty vo verejnom obstarávaní! 

Po zverejnení podpísanej zmluvy, či už v Centrálnom registri zmlúv Úradu vlády Slovenskej republiky, alebo na svojom webovom portáli, vyhotovíme správu o zákazke podľa § 24 ods. 2 a 3 zákona o verejnom obstarávaní a zverejníme dokumentáciu podľa § 64 ods. 1 zákona o verejnom obstarávaní, podľa toho, čo je relevantné v tomto postupe. Na záver odošleme oznámenie o výsledku verejného obstarávania do 30 dní po uzavretí zmluvy a v prípade podlimitnej zákazky do 14 dní po uzavretí zmluvy.

Po dodaní predmetu zákazky sme povinní vyhotoviť referenciu podľa § 12 ods. 3 písm. a) zákona o verejnom obstarávaní do 30 dní odo dňa skončenia plnenia podľa zmluvy alebo jej časti, ktorá spĺňa požiadavku funkčného celku.

Všetky opísané dokumenty vrátane čestných vyhlásení členov komisie podľa § 51 zákona o verejnom obstarávaní a vyhlásení o neexistencii konfliktu záujmov podľa § 23 zákona o verejnom obstarávaní tvoria dokumentáciu z verejného obstarávania, ktorú sme podľa § 24 ods. 1 zákona o verejnom obstarávaní povinní archivovať desať rokov od dňa odoslania oznámenia
o výsledku verejného obstarávania.

ZÁKAZKA S NÍZKOU HODNOTOU

V prípade, ak by verejný obstarávateľ na odvrátenie, resp. zabezpečenie mimoriadnej udalosti zadával zákazku vo finančnom limite zákazky s nízkou hodnotou, využitie priameho rokovacieho konania nie je taxatívne dané v predmetnom ustanovení a verejný obstarávateľ postupuje plne v súlade s ustanoveniami § 117 ods. 1 až 8 zákona o verejnom obstarávaní.

Ustanovenie § 117 ods. 1 až 8 zákona o verejnom obstarávaní

(1) Verejný obstarávateľ pri zadávaní zákazky s nízkou hodnotou postupuje tak, aby vynaložené náklady na predmet zákazky boli hospodárne. Ak verejný obstarávateľ vyzval na predloženie ponuky viac hospodárskych subjektov na účel zadania zákazky, je povinný zabezpečiť dodržanie princípov rovnakého zaobchádzania a nediskriminácie. Verejný obstarávateľ je povinný postupovať v súlade s princípom transparentnosti
a zdokumentovať celý priebeh verejného obstarávania, tak aby jeho úkony boli preskúmateľné bez ohľadu na použité pro­striedky komunikácie.

(2) Pri zadávaní zákaziek s nízkou hodnotou sa nepoužijú ustanovenia § 4, § 20, § 24 a § 25 ods. 3.

(3) Verejný obstarávateľ môže vyhradiť právo účasti vo verejnom obstarávaní podľa § 108 ods. 2.

(4) Verejný obstarávateľ pri zadávaní zákaziek s nízkou hodnotou môže postupovať podľa § 109 až 111, ak ide o dodanie tovaru alebo poskytnutie služby bežne dostupných na trhu.

(5) Ak nejde o postup podľa odseku 4, verejný obstarávateľ nesmie uzavrieť zmluvu s uchádzačom, ktorý nespĺňa podmienky účasti podľa § 32 ods. 1 písm. e) a f) alebo ak u neho existuje dôvod na vylúčenie podľa § 40 ods. 6 písm. f). Ustanovenie § 11 tým nie je dotknuté.

(6) Verejný obstarávateľ je povinný uverejniť v profile sú­hrnnú správu o zákazkách s nízkymi hodnotami, ktoré zadal za obdobie kalendárneho štvrťroka do 30 dní po skončení kalendárneho štvrťroka, v ktorej pre každú takúto zákazku uvedie najmä hodnotu zákazky, predmet zákazky a identifikáciu dodávateľa. To neplatí, ak ide o zákazky zadávané spravodajskými službami.8)

(7) Pri zadávaní zákazky s nízkou hodnotou sa nevyžaduje písomná forma zmluvy okrem prípadov, v ktorých to vyžadujú osobitné predpisy.

(8) Verejný obstarávateľ eviduje všetky doklady a dokumenty a ucho­váva ich počas desiatich rokov od uzavretia zmluvy, ak osobitný predpis46a) ne­ustanovuje inak.

8)   Zákon NR SR č. 46/1993 Z. z. o Slovenskej informačnej službe v znení neskorších predpisov

    Zákon NR SR č. 198/1994 Z. z. o Vojenskom spravodajstve v znení neskorších predpisov

46a) § 39 ods. 3 zákona č. 292/2014 Z. .z. o príspevku poskytovanom z európskych štrukturálnych a investičných fondov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 93/2017 Z. z.

PRIEBEH KROKOV PRI ZÁKAZKE S NÍZKOU HODNOTOU V KOCKE

Okrem ustanovení § 117 ods. 1 až 8 zákona o verejnom obstarávaní postupuje verejný obstarávateľ v spojení s vlastným interným predpisom, čo bezpochyby však nevylučuje postupovať obdobne, ako pri podlimitnom priamom rokovacom konaní s výnimkou ustanovení, ktoré sa na zákazku s nízkou hodnotou neuplatňujú.

Nie sme povinný používať elektronickú komunikáciu prostredníctvom elektronických prostriedkov, pokiaľ elektronický nástroj nemáme zabezpečený. V súčasnej karanténe môžeme však komunikovať aj e-mail­om, aby sme sa vyhli osobným kontaktom z dôvodu zavedenia karantény pre šírenie sa nebezpečného vírusu, preto celé zadávanie zákazky vybavujme aj v tomto prípade bez osobného stretnutia so záujemcom/záujemcami.

Nemusíme vyhotoviť ani správu o zákazke na konci procesu verejného obstarávania a ak sme využili prípravné trhové konzultácie, nie sme povinný zverejniť oznámenie príslušných informácií ostatným záujemcom v prípravných trhových konzultáciách.

Na dodanie tovarov, poskytnutie služieb alebo uskutočnenie stavebných prác môžeme zadať zákazku registrovanému sociálnemu podniku, fyzickej osobe so zdravotným postihnutím, ktorá prevádzkuje alebo vykonáva samostatnú zárobkovú činnosť na chránenom pracovisku, chránenej dielni alebo v rámci programov chránených pracovných miest, ak aspoň 30 % zamestnancov vykonávajúcich prácu v chránených dielňach alebo v rámci programov chránených pracovných miest tvoria osoby so zdravotným postihnutím alebo inak znevýhodnené osoby.

Tak ako pri každom verejnom obstarávaní, aj v prípade zákazky s nízkou hodnotou, si musíme stanoviť predpokladanú hodnotu zákazky, akýmkoľvek dostupným spôsobom podľa § 6 ods. 1 zákona o verejnom obstarávaní, ktorú musíme zdokumentovať, pričom však nie je vylúčené, aby postup pri stanovení predpokladanej hodnoty zákazky, za určitých okolností, viedol zároveň k určeniu úspešného uchádzača, predovšetkým v dolných hodnotách finančného limitu. Pri zákazke s nízkou hodnotou je dôležité si uvedomiť, že finančný limit sa podľa § 5 ods. 4 písm. a) alebo b) zákona o verejnom obstarávaní uplatňuje v priebehu kalendárneho roka alebo počas platnosti zmluvy, ak sa zmluva uzatvára na dlhšie obdobie ako jeden kalendárny rok, čo je nevyhnutné brať do úvahy pri opakovaných dodávkach.

Pri výbere osloveného záujemcu/oslovených záujemcov musíme mať, samozrejme, na pamäti, že zmluvu môžeme uzavrieť len s uchádzačom, ktorý spĺňa podmienku podľa § 32 ods. 1 písm. e) a f) zákona o verejnom obstarávaní, čo odporúčame preveriť si už pri oslovení hospodárskych subjektov dohľadaním tak­isto, ako pri uvedených postupoch, zo zápisu zá­ujemcov do zoznamu hospodárskych subjektov, resp. z informačných systémov verejnej správy, alebo z www.orsr.sk a www.zrsr.sk. Zákaz účasti vo verejnom obstarávaní si vieme dohľadať na stránke Úradu pre verejné obstarávanie, resp. dožiadať formou čestného vyhlásenia pred podpisom zmluvy. Pokiaľ budeme vyžadovať ďalšie doklady, napr. rôzne certifikáty, technické listy a pod., tieto si dožiadame ich predložením ako súčasť ponuky.

Aj tu však majme na pamäti, že pri mimoriadnej udalosti musíme konať rýchlo a tak, aby sme zbytočne svojimi komplikovanými konaniami nepredlžovali a neodďaľovali zabezpečenie primárneho cieľa.

Nemusíme vymenovať komisiu, ale vzťahuje sa pre osobu poverenú zadávaním zákazky, resp. pre každú osobu zapojenú do zadávania zákazky, povinnosť podľa § 23 zákona o verejnom obstarávaní, a teda musíme zabezpečiť, aby nedošlo ku konfliktu záujmov.

Pokiaľ máme všetky technické parametre zabezpečovaného predmetu zákazky, výzvou na predloženie ponuky môžeme vyzvať záujemcu/záujemcov na predloženie ponuky s určením lehoty na jej predloženie a s určením jej obsahu.

Po lehote na predloženie ponuky sa vyhodnotí ponuka/ponuky a informujeme uchádzača, že uspel a bude s ním uzatvorená zmluva. V prípade, že sme oslovili viacerých záujemcov a boli predložené viaceré ponuky, neúspešných informujeme, že neuspeli. Tu sme povinní však dbať aj na § 40 ods. 6 písm. g) zákona o verejnom obstarávaní a skúmať, či uchádzač neuzavrel v danom verejnom obstarávaní s iným hospodárskym subjektom dohodu narúšajúcu hospodársku súťaž. Výsledkom zadávania zákazky môže byť objednávka alebo zmluva/rámcová dohoda, ktorej vystavenie/podpísanie nastane po odoslaní informácie o výsledku verejného obstarávania. V prípade uzatvárania zmluvy zverejníme ju v Centrálnom registri zmlúv Úradu vlády Slovenskej republiky alebo na svojom webovom portáli.

V prípade, že by sme zabezpečovali zákazku s nízkou hodnotou, ktorej hodnota presiahne 100 000 eur (služby podľa prílohy č. 1 k zákonu o verejnom obstarávaní, potraviny, stavebné práce na zabezpečenie mimoriadnej udalosti), majme na pamäti, že dňa
27. 3. 2020 nadobudol účinnosť zákon č. 62/2020 Z. z. o niektorých mimoriadnych opatreniach v súvislosti so šírením nebezpečnej nákazlivej choroby COVID-19 a v justícii a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony, tzv. „lex korona“ zo dňa 25. 3. 2020. Týmto zákonom sa v § 11 ods. 2 zákona o verejnom obstarávaní rozširuje okruh prípadov, kedy nie je povinnosťou uzatvárať zmluvy, rámcové dohody a koncesné zmluvy s uchádzačmi a ich subdodávateľmi, ktorí sú zapísaní do registra partnerov verejného sektora, a to v čase núdzového stavu alebo mimoriadnej udalosti, v prípade využitia priameho rokovacieho konania pri mimoriadnej udalosti a pri zákazkách s nízkou hodnotou.

Po uplynutí kalendárneho štvrťroka sme povinní uverejniť v Informačnom systéme zberu údajov na www.uvo.gov.sk súhrnnú správu o zákazkách s nízkymi hodnotami, zadaných za obdobie kalendárneho štvrťroka do 30 dní po skončení kalendárneho štvrťroka, v ktorej pre každú takúto zákazku uvedieme najmä hodnotu zákazky, predmet zákazky a identifikáciu dodávateľa.

Po dodaní predmetu zákazky sme povinní vyhotoviť referenciu podľa § 12 ods. 3 písm. b) bodu 1. zákona o verejnom obstarávaní do 10 dní odo dňa doručenia žiadosti dodávateľa o vyhotovenie referencie.

Všetky opísané dokumenty vrátane vyhlásení o neexistencii konfliktu záujmov podľa § 23 zákona o verejnom obstarávaní tvoria dokumentáciu z verejného obstarávania, ktorú sme podľa § 117 ods. 8 zákona o verejnom obstarávaní povinní archivovať desať rokov od uzavretia zmluvy/vystavenia objednávky.

ZÁKAZKA MALÉHO ROZSAHU

V prípade, že by verejný obstarávateľ na odvrátenie, resp. zabezpečenie mimoriadnej udalosti zadával zákazku vo finančnom limite neprevyšujúcom finančný limit zákazky s nízkou hodnotou, môže uplatniť ustanovenie § 1 ods. 1 zákona o verejnom obstarávaní, keď platí, že „zákon o verejnom obstarávaní sa nevzťahuje na zákazku, ktorej predpokladaná hodnota je nižšia ako 5 000 eur v priebehu kalendárneho roka alebo počas platnosti zmluvy, ak sa zmluva uzatvára na dlhšie obdobie ako jeden kalendárny rok.“

Keďže tieto zákazky sú vyňaté spod pôsobnosti zákona o verejnom obstarávaní, a teda sa na tieto zákazky nevzťahuje žiaden formálny postup, napriek tomu v prípade týchto zákaziek nesmieme zabudnúť na povinnosť dodržiavania hospodárnosti, efektívnosti a účinnosti vyplývajúcej zo zákona č. 357/2015 Z. z. o finančnej kontrole a audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a zo zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. Po zadaní takejto zákazky sme povinní podľa § 10 ods. 10 zákona o verejnom obstarávaní, keď platí, že do 30 dní po skončení kalendárneho štvrťroka uverejniť v profile súhrnnú správu o zmluvách, so zmluvnými cenami vyššími ako 1 000 eur, ktoré uzavreli za obdobie kalendárneho štvrťroka a na ktoré sa podľa § 1 ods. 2 až 14 nevzťahuje zákon o verejnom obstarávaní. V súhrnnej správe za každú takúto zákazku sa uvedie najmä hodnotu zákazky, predmet zákazky, identifikáciu zmluvnej strany, s ktorou bola zmluva uzatvorená a ustanovenie § 1 ods. 14, na základe ktorého bola zmluva uzavretá. Nie sme povinní v súhrnnej správe uviesť zmluvy, ktoré boli zverejnené v Centrálnom registri zmlúv.

Po dodaní predmetu zákazky sme povinní vyhotoviť referenciu podľa § 12 ods. 3 písm. b) bodu 2. zákona o verejnom obstarávaní do 10 dní odo dňa doručenia žiadosti dodávateľa o vyhotovenie referencie.

Verejné obstarávanie v prípade mimoriadnej udalosti priamym rokovacím konaním sa môže využiť na zabezpečenie bezodkladného pokrytia naliehavých potrieb. Táto výnimka zo štandardných otvorených postupov sa však nemôže použiť na zákazky, ktoré sa zadávajú na dlhšie obdobie, než by sa zabezpečenie potrieb realizovalo v prípade použitia transparentného obstarávania vo verejných alebo užších súťažiach vrátane zrýchlených súťaží.

ZRÝCHLENÉ LEHOTY V NADLIMITNOM VEREJNOM OBSTARÁVANÍ

Po zabezpečení bezodkladného pokrytia naliehavých potrieb môžeme následne počas trvania mimoriadnej udalosti využiť pri nadlimitnom obstarávaní u verejného obstarávateľa zrýchlené lehoty pri predkladaní ponúk vo verejnej súťaži podľa § 66 ods. 4 zákona o verejnom obstarávaní.

Ustanovenie § 66 ods. 4 zákona o verejnom obstarávaní

„Ak ide o naliehavú situáciu, ktorú je povinný verejný obstarávateľ riadne odôvodniť a nemožno použiť lehotu podľa odseku 2 písm. a), lehota na predkladanie ponúk nesmie byť kratšia ako 15 dní odo dňa odoslania oznámenia o vyhlásení verejného obstarávania publikačnému úradu.“

V prípade využitia užšej súťaže v prípade predkladania žiadosti o účasť je možné aplikovať § 67 ods. 4 zákona o verejnom obstarávaní.

Ustanovenie § 67 ods. 4 zákona o verejnom obstarávaní

„Ak ide o naliehavú situáciu, ktorú je povinný verejný obstarávateľ riadne odôvodniť a nemožno použiť lehotu podľa odseku 3, lehota na predloženie žiadostí o účasť nesmie byť kratšia ako 15 dní odo dňa odoslania oznámenia o vyhlásení verejného obstarávania publikačnému úradu.“

V prípade lehoty na predkladanie ponúk je možné uplatniť § 69 ods. 4 zákona o verejnom obstarávaní.

Ustanovenie § 69 ods. 4 zákona o verejnom obstarávaní

 „Ak ide o naliehavú situáciu, ktorú je povinný verejný obstarávateľ riadne odôvodniť a nemožno použiť lehotu podľa odseku 1 písm. a) alebo odseku 2, lehota na predkladanie ponúk nesmie byť kratšia ako 10 dní odo dňa odoslania výzvy na predkladanie ponúk.“

Pri využití rokovacieho konania so zverejnením pri predkladaní žiadosti o účasť je možné uplatniť § 71 ods. 5 zákona o verejnom obstarávaní.

Ustanovenie § 71 ods. 5 zákona o verejnom obstarávaní

 „Ak ide o naliehavú situáciu, ktorú je povinný verejný obstarávateľ riadne odôvodniť a nemožno použiť lehotu podľa odseku 4, lehota na predloženie žiadostí o účasť nesmie byť kratšia ako 15 dní odo dňa odoslania oznámenia o vyhlásení verejného obstarávania publikačnému úradu.“

Pri predkladaní základných ponúk § 72 ods. 6 zákona o verejnom obstarávaní.

Ustanovenie § 72 ods. 6 zákona o verejnom obstarávaní

 „Ak ide o naliehavú situáciu, ktorú je povinný verejný obstarávateľ riadne odôvodniť a nemožno použiť lehotu podľa odseku 4 písm. a) alebo odseku 5, lehota na predkladanie základných ponúk nesmie byť kratšia ako 10 dní odo dňa odoslania výzvy na predkladanie základných ponúk.“

VÝNIMKY Z APLIKÁCIE ZÁKONA O VEREJNOM OBSTARÁVANÍ

Pri zabezpečení mimoriadnych komodít počas mimoriadnej udalosti podľa charakteru zabezpečovaného predmetu zákazky je možnosť využiť aj výnimky z aplikácie zákona o verejnom obstarávaní uvedené v § 1 zákona o verejnom obstarávaní.

Príkladmo je možné uviesť napr.:

−  § 1 ods. 12 písm. d) zákona o verejnom obstarávaní, keď ide o: „dodanie tovaru, uskutočnenie stavebných prác alebo poskytnutie služby, ktorých odberateľom je verejný obstarávateľ a dodávateľom

1. Zbor väzenskej a justičnej stráže, ak ide o tovar, stavebné práce alebo služby zabezpečované zamestnávaním odsúdených a obvinených, alebo

2. stredná odborná škola, ak ide o tovar, stavebné práce alebo služby zabezpečované žiakmi strednej odbornej školy v rámci praktického vyučovania,“ alebo

−  § 1 ods. 12 písm. q) zákona o verejnom obstarávaní, keď pôjde o: „dodanie tovaru, uskutočnenie stavebných prác alebo poskytnutie služby, ktorých odberateľom je verejný obstarávateľ a dodávateľom verejný obstarávateľ, ktorý priamo dodáva tovar, uskutočňuje stavebnú prácu alebo poskytuje službu,“ alebo

−  § 1 ods. 12 písm. u) zákona o verejnom obstarávaní, keď pôjde o: „poskytnutie služby, ktorú priamo poskytuje verejná vysoká škola a ktorej odberateľom je verejný obstarávateľ podľa § 7 zákona o verejnom obstarávaní, alebo

−  § 1 ods. 12 písm. v) zákona o verejnom obstarávaní, keď ide o: „dodanie tovaru alebo poskytnutie služieb pre verejného obstarávateľa,

1. ktorých dodávateľom je registrovaný sociálny podnik,25b)

2. ktorých dodávateľom je fyzická osoba so zdravotným postihnutím, ktorá prevádzkuje alebo vykonáva samostatnú zárobkovú činnosť na chránenom pracovisku,25c) alebo

3. ktoré sú dodávané chránenou dielňou25c) alebo v rámci programov chránených pracovných miest, ak aspoň 30 % zamestnancov vykonávajúcich prácu v chránených dielňach alebo v rámci programov chránených pracovných miest tvoria osoby so zdravotným postihnutím alebo inak znevýhodnené osoby25d).

Ak využijeme ktorúkoľvek výnimku z aplikácie zákona o verejnom obstarávaní počas mimoriadnej udalosti, aj vtedy sa na nás vzťahuje povinnosť podľa § 10 ods. 10 zákona o verejnom obstarávaní a sme povinní do 30 dní po skončení kalendárneho štvrťroka uverejniť v profile súhrnnú správu o zmluvách, so zmluvnými cenami vyššími ako 1 000 eur, ktoré uzavreli za obdobie kalendárneho štvrťroka a na ktoré sa podľa § 1 ods. 2 až 14 nevzťahuje zákon o verejnom obstarávaní. V súhrnnej správe za každú takúto zákazku sa uvedie najmä hodnotu zákazky, predmet zákazky, identifikáciu zmluvnej strany, s ktorou bola zmluva uzatvorená, a ustanovenie § 1 ods. 2 až 14, na základe ktorého bola zmluva uzavretá. Nie sme povinní v súhrnnej správe uviesť zmluvy, ktoré boli zverejnené v Centrálnom registri zmlúv.

Po dodaní predmetu zákazky sme povinní vyhotoviť referenciu podľa § 12 ods. 3 písm. b) bodu 3. zákona o verejnom obstarávaní do 10 dní odo dňa doručenia žiadosti dodávateľa o vyhotovenie referencie.

KOMODITY OBSTARÁVANÉ POČAS MIMORIADNEJ SITUÁCIE

Uvedené ustanovenia využitia mimoriadnej udalosti je bezpochyby možné uplatniť len vtedy, keď potrebujeme z dôvodu vyhlásenia mimoriadnej situácie zabezpečiť tovary, stavebné práce alebo služby, ktoré nám v tejto súvislosti vyplynuli a sú nevyhnutné na zabezpečenie alebo odvrátenie mimoriadnej udalosti, t. j. keď verejný obstarávateľ alebo obstarávateľ potrebuje okamžite zabezpečiť nevyhnutné zdravotnícke pomôcky, zdravotnícke vybavenie, osobné ochranné pomôcky (napr. rúška, respirátory, rukavice, okuliare a pod.), zdravotnícke vybavenie (napr. pľúcne ventilátory), resp. rôzne druhy dezinfekcie, ale aj zabezpečiť rôzne služby, ktoré z dôvodu mimoriadnej situácie pre verejného obstarávateľa/obstarávateľa vznikli.

VYHLÁSENÉ ZÁKAZKY S OTVÁRANÍM PONÚK POČAS MIMORIADNEJ UDALOSTI

Predmetná výnimka využitia mimoriadnej uda­losti priamym rokovacím konaním sa však nesmie uplatniť v prípade vyhlásenia nadlimitných a podlimitných zákaziek počas mimoriadnej udalosti, ktoré však priamo neslúžia na zabezpečenie, resp. odvrátenie mimoriadnej udalosti a s tým súvisiaceho zásobovania, resp. súvisiacich služieb.

Počas vyhlásenej mimoriadnej udalosti v dôsledku zákazu alebo obmedzenia vstupov do budov, využívaním práce z domu, tzv. „home office“, je možné v prebiehajúcich verejných obstarávaniach aj za týchto okolností naďalej pokračovať bez zmeny lehoty na otváranie ponúk. Vďaka povinnému využívaniu sofistikovaných elektronických nástrojov na elektronickú komunikáciu v nadlimitných a podlimitných zákazkách vo verejnom obstarávaní, spĺňajúcich § 20 zákona o verejnom obstarávaní a vyhlášky č. 41/2019 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o technických a funkčných požiadavkách pre nástroje a zariadenia používané na elektronickú komunikáciu vo verejnom obstarávaní, je možné aj v čase mimoriadnej udalosti, v prípade verejného otvárania ponúk zabezpečiť pohodlne z domu. Mnohé z týchto sofistikovaných elektronických nástrojov už predbehli dobu a flexibilne zareagovali na mimoriadnu udalosť a svoje elektronické nástroje upravili tak, aby boli dodržané karanténne opatrenia, za niektoré z nich môžeme spomenúť napr. elektronický nástroj eZakazky, resp. riešenie môže byť aj prostredníctvom videokonferencií a podobných komunikačných kanálov.

Pokiaľ máte vyhlásenú súťaž, ktorej otváranie je verejné, a disponujete elektronickým nástrojom, ktorý umožňuje účasť na otváraní za účasti uchádzačov, teda „z domu“, s uvedeným problémom je možné vysporiadať sa tak, že účasť uchádzačov na otváraní ponúk bude priamo na mieste, na ktorom sa zástupca uchádzača nachádza a jednoduchým prihlásením sa do elektronického nástroja v lehote na otváranie ponúk mu budú sprístupnené návrhy na plnenie kritérií na hodnotenie ponúk uchádzačov. Zároveň, obdobne je vyriešená aj účasť členov komisie na otváraní, čo je možné využiť aj v prípade neverejného otvárania ponúk tak, že účasť komisie na otváranie a vyhodnotenie ponúk sa potvrdí jednoduchým prihlásením sa do elektronického nástroja, čím im budú v lehote na otváranie ponúk sprístupnené ponuky.

V prípade, že v pôvodnom oznámení o vyhlásení verejného obstarávania alebo vo výzve na predkladanie ponúk takúto informáciu nemali, je povinnosť v tomto prípade záujemcov informovať odoslaním korigendy oznámenia o vyhlásení verejného obstarávania alebo výz­vy na predkladanie ponúk do Úradného vestníka Európskej únie a vestníka verejného obstarávania s opravou súťažných podkladov v časti pojednávajúcej o otváraní ponúk.

ZÁKAZKY PRIPRAVENÉ NA VYHLÁSENIE POČAS MIMORIADNEJ SITUÁCIE

Počas vyhlásenej mimoriadnej situácie v dôsledku zákazu alebo obmedzenia vstupov do budov, využívaním práce z domu, tzv. „home office“, je potrebné v pripravovaných verejných obstarávaniach k ich vyhláseniu už počítať s priebehom otvárania a vyhodnocovania ponúk bez osobnej účasti uchádzačov a komisie, či už využitím elektronickej aukcie, alebo v prípade využitia verejného otvárania ponúk je potrebné už priamo do oznámenia o vyhlásení verejného obstarávania/výzvy na predkladanie ponúk uviesť podmienky a spôsob účasti na otváraní ponúk za tejto mimoriadnej situácie, ktorej ukončenie v súčasnosti nevieme predpovedať.

Zdroj: Odborný dvojmesačník Verejné obstarávanie - právo a prax 02/2020.

 

 

 

Odborný dvojmesačník Verejné obstarávanie - právo a praxobsahuje relevantné informácie z oblasti verejného bstarávania, eurofondov, dotácií a ďalšie poznatky z praxe pre podnikateľov, ale aj nepodnikateľov.