Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Obec/Mesto

Lehoty pri doručovaní žiadosti o nápravu

Publikované: Autor/i: Okrúhly stôl obstarávania

Zákon č. 345/2018 Z. z. zo dňa 6. 12. 2018 a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 343/2015 Z. z. o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o verejnom obstarávaní“) a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony, zmenil okrem iného aj lehoty pre možnosť podania žiadosti o nápravu proti podmienkam uvedených v iných dokumentoch potrebných na vypracovanie žiadosti o účasť, ponuky alebo návrhu poskytnutých verejným obstarávateľom, obstarávateľom alebo osobou podľa § 8 zákona o verejnom obstarávaní.

Lehoty sa zmenili tak, že mnohí z praktikov vo verejnom obstarávaní, bez nakreslenia si nejakej časovej osi, sa pri prepočítavaní oprávnenosti doručenia žiadosti o nápravu v týchto lehotách na prvé prečítanie stratia. Tento príspevok má objasniť správne počítanie lehôt na doručovania žiadosti o nápravu uchádzačom, záujemcom, účastníkom alebo osobou, ktorej práva alebo právom chránené záujmy boli alebo mohli byť dotknuté postupom verejného obstarávateľa, obstarávateľa alebo osoby podľa § 8 zákona o verejnom obstarávaní.

Hlavným účelom podania žiadosti o nápravu je možnosť upozorniť verejného obstarávateľa, obstará­vateľa alebo osobu podľa § 8 zákona o verejnom obstarávaní na prípadné nedostatky v dokumentoch k verejnému obstarávaniu a dať im tak možnosť vykonať nápravu ešte pred predkladaním ponúk v prípade, že sa ne­chtiac dopustil nejakej protiprávnosti alebo chybovosti pri príprave verejného obstarávania, prípadne odstránenia diskriminačných podmienok uplatnených v príslušnom postupe zadávania zákazky.

PREDCHÁDZAJÚCA PRÁVNA ÚPRAVA

Podľa právnej úpravy účinnej do 31. 12. 2018 doručenie žiadosti o nápravu malo zhodnú, 10-dňovú lehotu odo dňa prevzatia dokumentov, či už v prípade uverejnenia oznámenia o vyhlásení verejného obstarávania, oznámenia použitom ako výzva na súťaž, oznámenia o koncesii, oznámenia o vyhlásení súťaže návrhov a vo výzve na predkladanie ponúk pri podlimitnej zákazke, tak aj v prípade prevzatia súťažných podkladov, koncesnej dokumentácie, súťažných podmienok alebo v iných dokumentoch poskytnutých verejným obstarávateľom, obstarávateľom alebo osobou podľa § 8 zákona o verejnom obstarávaní.

Ustanovenie § 164 ods. 5 zákona o verejnom obstarávaní podľa predchádzajúcej právnej úpravy, znelo:

„Žiadosť o nápravu musí byť v listinnej podobe, faxom alebo v elektronickej podobe doručená verejnému obstarávateľovi, obstarávateľovi alebo osobe podľa § 8

a) do 10 dní odo dňa uverejnenia

1. oznámenia podľa odseku 1 písm. a) v európskom vestníku, ak žiadosť o nápravu smeruje proti oznámeniu o zámere uzavrieť zmluvu alebo koncesnú zmluvu alebo ak žiadosť o nápravu smeruje proti podmienkam uvedeným v oznámení podľa odseku 1 písm. a),

2. výzvy na predkladanie ponúk podľa odseku 1 písm. a) vo vestníku, ak ide o podlimitnú zákazku bez využitia elektronického trhoviska a ak žiadosť o nápravu smeruje proti podmienkam uvedeným vo výzve na predkladanie ponúk,

b) do 10 dní odo dňa prevzatia dokumentov podľa odseku 1 písm. b), ak žiadosť o nápravu smeruje proti podmienkam uvedeným v týchto dokumentoch; najneskôr však do 10 dní odo dňa uplynutia lehoty na predkladanie ponúk alebo návrhov.“

Podľa predchádzajúcej právnej úpravy uvedenej v bode b), a teda pri doručení žiadosti o nápravu proti dokumentom poskytnutých verejným obstarávateľom, obstarávateľom alebo osobou podľa § 8 zákona o verejnom obstarávaní bolo uchádzačom, záujemcom, účastníkom alebo osobám, ktorých práva alebo právom chránené záujmy boli alebo mohli byť dotknuté postupom verejného obstarávateľa, obstarávateľa alebo osobou podľa § 8 zákona o verejnom obstarávaní, bolo umožnené doručiť žiadosť o nápravu do 10 dní odo dňa prevzatia dokumentov, najneskôr však do 10 dní odo dňa uplynutia lehoty na predkladanie ponúk alebo návrhov.

V prípade pochybností o momente doručenia žiadosti o nápravu platilo, že dôkazné bremeno o včasnom doručení žiadosti o nápravu bolo na žiadateľovi. Ak žiadosť o nápravu smerovala proti podmienkam uvedeným v súťažných podkladoch, v koncesnej dokumentácii, v súťažných podmienkach alebo v iných dokumentoch poskytnutých v lehote na predkladanie ponúk, nebolo možné v niektorých prípadoch presne určiť moment prevzatia súťažných podkladov záujemcom. V prípade, že si záujemca stiahol súťažné podklady z profilu, potom žiadosť o nápravu mohol doručiť najneskôr desiaty deň odo dňa uplynutia lehoty na predkladanie ponúk. Táto lehota vychádzala z domnienky, že záujemca si daný dokument mohol prevziať najneskôr v posledný deň lehoty na predkladanie ponúk, a preto bola 10-dňová lehota na doručenie žiadosti o nápravu počítaná práve od tohto dňa. V prípade, že posledný deň lehoty na doručenie žiadosti o nápravu pripadne na sobotu alebo na deň pracovného pokoja, je posledným dňom lehoty najbližší budúci pracovný deň.

V tejto súvislosti sme sa pri aplikácii mohli stretnúť s dvoma potenciálnymi problémami:

  • Hneď prvým problémom bolo identifikovanie momentu prevzatia dokumentov k verejnému obstarávaniu, ktorý často nebolo možné určiť, keďže dokumenty k verejnému obstarávaniu sa zverejňujú v profile, a teda moment ich prevzatia konkrétnym hospodárskym subjektom nemusel byť vôbec známy.
  • Druhým problémom bola „de facto“ možnosť doručiť žiadosť o nápravu až do 10. dňa po lehote na predkladanie ponúk, keďže lehota na prevzatie dokumentov k verejnému obstarávaniu je totožná s lehotou na predkladanie ponúk.

A práve tieto dva vypuklé problémy pri doručovaní žiadosti o nápravu nám v procese verejného obstarávania privádzali situácie, s ktorými sme sa museli popasovať tak, aby nám celý proces otvárania a vyhodnocovania ponúk nevyšiel nazmar, resp. nemuseli sme celú súťaž zrušiť.

AKTUÁLNY LEGISLATÍVNY RÁMEC

Zákonodarca novelou zákona o verejnom obstarávaní účinnou od 1. 1. 2019 mal v úmysle predovšetkým odstrániť pretrvávajúce ťažkosti v aplikačnej praxi pri doručovaní žiadosti o nápravu a pripravil novelizované znenie týkajúce sa lehôt na doručovanie žiadosti o nápravu, ktoré praktici vo verejnom obstarávaní nepochybne pozitívne ocenili.

Ustanovenie § 164 ods. 1 zákona o verejnom obstarávaní

„(1) Uchádzač, záujemca, účastník alebo osoba, ktorej práva alebo právom chránené záujmy boli alebo mohli byť dotknuté postupom verejného obstarávateľa, obstarávateľa alebo osoby podľa § 8, môže podať žiadosť o nápravu proti

a) oznámeniu o zámere uzavrieť zmluvu alebo koncesnú zmluvu, proti podmienkam uvedeným v oznámení o vyhlásení verejného obstarávania, v oznámení použitom ako výzva na súťaž, v oznámení o koncesii, v oznámení o vyhlásení súťaže návrhov a vo výzve na predkladanie ponúk pri podlimitnej zákazke,

b) podmienkam uvedeným v iných dokumentoch potrebných

Na zobrazenie tohto obsahu nemáte dostatočné oprávanenie.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.

Aktuálne články

Obsahovo nekompletné odvolanie účastníka správneho konania N

Publikované:

Zamestnancovi obce bolo doručené odvolanie účastníka správneho konania proti rozhodnutiu vydanému obcou. V podanom odvolaní však účastník správneho konania neuviedol presné označenie rozhodnutia obce, ktoré odvolaním napáda, a taktiež, akým spôsobom má odvolacia inštancia rozhodnúť. Preto zamestnanec obce uvedené odvolanie považoval za obsahovo nekompletné, právne nesúladné a ďalej sa ním nezaoberal, teda nevykonal následné procesné úkony v správnom procese. Konal zamestnanec obce v súlade s platným právom?

Spôsob vykonania rozpisu rozpočtu N

Publikované:

Kto vykonáva v obci rozpis rozpočtu na rozpočtové a príspevkové organizácie?

Nárok svedka na trovy konania N

Publikované:

Rozpis rozpočtu na rozpočtové a príspevkové organizácie zriadené obcou N

Publikované:

Musí obec vykonať rozpis rozpočtu na rozpočtové a príspevkové organizácie a v akej úrovni ekonomickej a funkčnej rozpočtovej klasifikácie?

Čerpanie účelovo určeného bežného transferu zo ŠR N

Publikované:

Rozpočtová organizácia obce získala bežný transfer zo štátneho rozpočtu, ktorý nepoužije do konca roka, ale využije možnosť výnimky zo zásady časovosti podľa zákona o rozpočtových pravidlách verejnej správya finančné prostriedky z bežného transferu bude čerpať do 31. marca nasledujúceho rozpočtového roka. Ako má postupovať rozpočtová organizácia a aj obec na konci rozpočtového roka a v prvých mesiacoch nasledujúceho rozpočtového roka, keď budú čerpať tento účelovo určený bežný transfer zo štátneho rozpočtu?