Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Zdroje financovania obcí

Dátum: Rubrika: Hospodárenie

Počnúc rokom 1990 prebiehal na Slovensku postupne, v jednotlivých etapách s pomocou viacerých reforiem, proces decentralizácie, v dôsledku ktorého nadobudli obce finančnú samostatnosť v rámci rozhodovania a používania jednotlivých finančných nástrojov riadenia obce. Z obcí sa stali právnické osoby s vlastným majetkom, príjmovou základňou, ako aj s legislatívne zverenými kompetenciami, čo im poskytlo väčší priestor na rozvoj svojho územia, ako aj efektívnejšie zabezpečovanie služieb pre občanov. Dôležitým krokom bolo aj schválenie koncepcie v roku 2000, ktorá sa zaoberala priestorovou organizáciou verejnej správy a tiež prerozdelením finančných zdrojov prostredníctvom štátneho rozpočtu.

Dôsledkom týchto reforiem a s tým súvisiaceho prechodu pôsobnosti štátnej správy na samosprávu bol vznik tzv. originálnych a prenesených kompetencií obcí, ktoré si žiadali individuálny systém financovania. Medzníkom, ktorý určoval prechod kompetencií zo štátu na samosprávu, bol zákon č. 416/2001 Z. z. o prechode niektorých pôsobností z orgánov štátnej správy na obce a na vyššie územné celky v znení neskorších predpisov. Decentralizácia bola sprevádzaná zmenami vo financovaní verejnej správy, daňovou reformou a odovzdaním majetku, ktorý by umožňoval realizovať odovzdané právomoci. Decentralizácia, tak ako každé nóvum na spoločensko-právnej úrovni, so sebou priniesla aj nejasnosti v podobe legislatívou nedostatočne vymedzeného delenia kompetencií, ktoré v praxi pripúšťalo viaceré interpretácie.

Hlavnými predpismi a nástrojmi fiškálnej decentralizácie obcí a VÚC sa stali tieto zákony:
-
zákon č. 564/2004 Z.z. o rozpočtovom určení výnosu dane z príjmov územnej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p.,
-
zákon č. 582/2004 Z.z. o miestnych daniach a miestnom poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady v z. n. p.,
-
zákon č. 583/2004 Z.z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p.
ROZPOČET OBCE
Obec je samostatným územným samosprávnym a správnym celkom Slovenskej republiky, ktorý za podmienok ustanovených zákonom samostatne hospodári s vlastným majetkom a s vlastnými príjmami. Obce vlastnia svoj majetok a rozpočet, čím disponujú finančnou nezávislosťou, vyberajú miestne dane a poplatky vrátane správnych poplatkov, môžu podnikať a taktiež participovať na medzinárodnej, cezhraničnej a vnútroštátnej spolupráci.
Najdôležitejším finančným nástrojom verejnej správy je verejný rozpočet príslušný pre jednotlivú úroveň verejnej správy. Nemenej dôležitou skutočnosťou je optimalizácia finančných vzťahov medzi rozpočtami a stanovenie daňového určenia, rozdelenie príjmov a financovanie výdavkov jednotlivých rozpočtov v rámci rozpočtovej sústavy.
Základom finančného hospodárenia obce je taktiež jej rozpočet, ktorý sa zostavuje na obdobie jedného kalendárneho roka. Rozpočet je základným nástrojom finančného hospodárenia v príslušnom rozpočtovom roku, ktorým sa riadi financovanie úloh a funkcií obce v príslušnom rozpočtovom roku. Rozpočet obce je súčasťou rozpočtu sektora verejnej správy. Návrh rozpočtu je ešte pred jeho schválením zverejnený na úradnej tabuli obce vrátane webového sídla obce, najmenej 15 dní pred rokovaním obecného zastupiteľstva. Dňom vyvesenia návrhu začína plynúť najmenej desaťdňová lehota, počas ktorej môžu fyzické a právnické osoby uplatniť pripomienku k návrhu.
Rozpočet obce vyjadruje samostatnosť hospodárenia obce a vyššieho územného celku. Obsahuje príjmy a výdavky, v ktorých sú vyjadrené finančné vzťahy k právnickým osobám a fyzickým osobám - podnikateľom pôsobiacim na území obce, ako aj k obyvateľom žijúcim na tomto území, vyplývajúce pre ne zo zákonov a z iných všeobecne záväzných právnych predpisov, zo všeobecne záväzných nariadení obce a všeobecne záväzných nariadení vyššieho územného celku, ako aj zo zmlúv. Rozpočet obce zahŕňa aj finančné vzťahy štátu k rozpočtu obce.
Súčasťou rozpočtu obce sú rozpočty príjmov a výdavkov rozpočtových organizácií a príspevky príspevkovým organizáciám zriadených obcou, ako aj finančné vzťahy k právnickým osobám, ktorých je zakladateľom.
Rozpočet obce obsahuje aj ciele, ktoré bude obec realizovať z výdavkov rozpočtu obce. Ďalej môže obsahovať finančné vzťahy k rozpočtom iných obcí, ako aj finančné vzťahy k rozpočtu vyššieho územného celku, do ktorého územia obec patrí, ak plnia spoločné úlohy.
V rozpočte obce sa uplatňuje rozpočtová klasifikácia, podľa ktorej sa jednotne určujú a triedia príjmy a výdavky rozpočtu obce vrátane ich vecného vymedzenia a finančné operácie s finančnými aktívami. Rozpočtovú klasifikáciu tvorí druhová klasifikácia, organizačná klasifikácia, ekonomická klasifikácia a funkčná klasifikácia.
Rozpočet obce sa vnútorne člení na bežný rozpočet, kapitálový rozpočet a finančné operácie. Požiadavky na výdavky obce sú limitované príjmovou základňou. Bežný rozpočet je tvorený bežnými príjmami a bežnými výdavkami, pričom kapitálový rozpočet tvoria kapitálové príjmy a kapitálové výdavky. Položky jednotlivých rozpočtov sú vymedzené rozpočtovou klasifikáciou.
Obec financuje svoje potreby predovšetkým z vlastných príjmov, z dotácií zo štátneho rozpočtu a z ďalších zdrojov. Na plnenie svojich úloh môže tiež použiť návratné zdroje financovania a prostriedky mimorozpočtových peňažných fondov.
Súčasťou rozpočtu obce sú aj finančné operácie, ktorými sa vykonávajú prevody prostriedkov peňažných fondov obce a realizujú sa návratné zdroje financovania a ich splácanie. Za finančné operácie sa považujú aj poskytnuté pôžičky a návratné finančné výpomoci z rozpočtu obce a ich splátky, vystavené a prijaté zmenky, predaj a obstaranie majetkových účastí. Finančné operácie nie sú súčasťou príjmov a výdavkov rozpočtu obce. Podrobné triedenie finančných operácií obsahuje rozpočtová klasifikácia. Obec môže poskytnúť návratnú finančnú výpomoc zo svojho rozpočtu právnickej osobe, ktorej je zakladateľom, pričom na tento účel nemôže použiť návratné zdroje financovania.
Obec môže vytvárať peňažné fondy. Zdrojmi peňažných fondov môžu byť najmä:
a)
prebytok rozpočtu za uplynulý rozpočtový rok,
b)
prostriedky získané z ­rozdielu medzi výnosmi a nákladmi z podnikateľskej činnosti po zdanení,
c)
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.

Seriály