Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Účtovanie transferov rozpočtových a príspevkových organizácií a obcí v praxi

Dátum: Rubrika: Poznatky z praxe

Podľa opatrenia MF SR č. MF/­16786/2007-31, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a rámcovej účtovej osnove pre rozpočtové organizácie, príspevkové organizácie, štátne fondy, obce a vyššie územné celky v z. n. p. (ďalej len „postupy účtovania“), sú v § 19 vymedzené pravidlá účtovania transferov. V súlade so zákonom č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „zákon o rozpočtových pravidlách verejnej správy“) – prostriedky Európskej únie sa zaraďujú do príjmov štátneho rozpočtu po ich prevode z mimorozpočtového účtu Ministerstva financií SR na príjmový účet platobnej jednotky. Príjemcami prostriedkov EÚ sú aj obce, rozpočtová alebo príspevková organizácia v pôsobnosti obce. Obec v tomto prípade je príjemcom ­tran­sferu.

♦ Príklad č. 1:

Obec realizuje výdavky na obstaranie dlhodobého majetku v sume 180 000 € z nenávratných finančných príspevkov zo štrukturálnych fondov EÚ systémom refundácie. Na základe zmluvy o poskytnutí nenávratného finančného príspevku sa obec zaviazala na refundácii obstarania majetku z vlastných zdrojov vo výške 6 %, 80 % z fondov EÚ a zvyšných 14 % z prostriedkov štátneho rozpočtu.

P. č.

Text účtovného prípadu

Suma v €

MD

D

1.

Prijatá FA za obstaranie technického zhodnotenia budovy:

a) vlastné zdroje obce

b) cudzie zdroje štátneho rozpočtu

c) financovanie z fondov EÚ vo výške 80 %

 

10 800,−

25 200,−

144 000,−

 

042/3

042/2

043/1

 

321

321

321

2.

Úhrada faktúry v bankového účtu obce (uvedú sa kódy zdroja 41 – z rozpočtu obce, 43 – z predaja majetku, 46 – z peňažných fondov obce, 11Gx – spolufinancovanie)

 

180 000,–

 

321

 

221

3.

Prijatý kapitálový transfer z EÚ na obstaranie majetku prostredníctvom štátneho rozpočtu ERK 322 001

 

144 000,–

 

221

 

357/1

4.

Zúčtovanie kapitálového transferu z EÚ ako časovo rozlíšený výnos (účtovný prípad 3), účtovanie v rámci analytickej evidencie

 

144 000,–

 

357/1

 

384/1

5.

Prijatý kapitálový transfer zo štátneho rozpočtu na obstaranie majetku prostredníctvom ERK 322001

 

25 200,–

 

221

 

357/2

6.

Zúčtovanie kapitálového transferu zo štátneho rozpočtu ako časovo rozlíšený výnos (účtovný prípad 3), účtovanie v rámci AE analytickej evidencie

 

25 200,–

 

357/2

 

384/2

7.

Zaradenie majetku v obstarávacej cene do používania:

a) vlastné zdroje obce

b) cudzie zdroje štátneho rozpočtu

c) financovanie z fondov EÚ vo výške 80 %

 

10 800,−

25 200,−

144 000,–

 

021

021

021

 

042/3

042/2

042/1

8.

Ročný odpis budovy vo výške 1/50 z obstarávacej ceny:

cudzie zdroje

vlastné zdroje

 

3 384,−

216,–

 

551

551

 

081

081

9.

Zúčtovanie kapitálového transferu do výnosov vo vecnej a v časovej súvislosti (účtovný prípad 8)

3 384,−

384/AÚ

694

Obstaraním dlhodobého majetku ob­ce z prostriedkov pomoci Európskej únie, z prostriedkov štátneho rozpočtu a spolu­fi­nancovaním obce sa zvýšia cudzie zdroje (t. j. z fondov EÚ a štátneho rozpočtu) a znížia sa vlastné zdroje obce (refundáciou z vlastných zdrojov obce). Obec na preúčtovanie kapitálových výdavkov použije príslušný kód zdroja na základe ekonomickej rozpočtovej klasifikácie (opatrenie MF/010175/2004-42 ERK).

Transfery plynúce zo štátneho rozpočtu sa účtujú podľa postupov účtovania v účtovnej skupine 35 – Zúčtovanie medzi subjektmi verejnej správy. Transfer prijatý z Európskej únie sa však účtuje v účtovej skupine 37 – Iné pohľadávky a záväzky, prostredníctvom účtu 371 – Zúčtovanie s Európskymi spoločenstvami. Dotácie, rozpočtové bežné a kapitálové výdavky, granty a príspevky obce nazývame transfermi.

♦ Príklad č. 2:

Obec môže prijímať transfery zo štátneho rozpočtu na úhradu výdavkov (nákladov) týkajúcich sa preneseného výkonu štátnej správy, účelové dotácie z rozpočtu vyššieho územného celku, z rozpočtu inej obce, ďalšie dotácie zo štátneho rozpočtu, finančné prostriedky z Európskej únie a iné prostriedky. Postup účtovania prijatého bežného transferu zo štátneho rozpočtu v obci je takýto.

Účtovanie bežného transferu obce zo štátneho rozpočtu

P. č.

Text účtovného prípadu

Suma v €

MD

D

1.

Prijatie bežného transferu zo štátneho rozpočtu

2 751,−

221

357

2.

Účtovanie nákladov – mzdy zamestnancov materskej škôlky

Spotreba materiálu

Náklady na opravu kopírovacieho stroja

1 900,−

480,−

250,−

521

501

511

331

112

321

3.

Zúčtovanie bežného transferu do výnosov z transferov vo vecnej a v časovej súvislosti s nákladmi

2 630,–

357

693

4.

Použitie prostriedkov z bežného transferu zo štátneho rozpočtu na úhradu záväzkov:

miezd materskej škôlky

faktúry za opravy

 

1 900,−

250,−

 

331

321

 

221

221

5.

Zúčtovanie nespotrebovaného bežného transferu zo štátneho rozpočtu ku koncu roka

121,–

357

384

Nespotrebované (resp. nevyčerpané) finančné prostriedky zo štátneho rozpočtu v sume 121 € obec zaúčtuje na strane MD účtu 357 – Ostatné zúčtovanie rozpočtu obce a vyššieho územného celku a na strane Dal účtu 384 – Výnosy budúcich období.

♦ Príklad č. 3:

Postup účtovania prijatého bežného transferu z Európskych spoločenstiev priamo z rozpočtu Európskej únie v obci je ­takýto.<

Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.

Seriály