Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Podmienky používania virtuálnej registračnej pokladnice

Dátum: Rubrika: Poznatky z praxe

Zákonom č. 333/2014 Z. z. bol okrem iných zákonov Článkom III. novelizovaný aj zákon č. 178/1998 Z. z. o podmienkach predaja výrobkov a poskytovania služieb na trhových miestach v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o podmienkach predaja výrobkov a poskytovania služieb na trhových miestach“) s účinnosťou od 1. apríla 2015. Legislatívna úprava tohto zákona bezprostredne súvisí s novelou zákona č. 289/2008 Z. z. o používaní elektronickej registračnej pokladnice a o zmene a doplnení zákona č. 511/1992 Zb. o správe daní a poplatkov a o zmenách v sústave územných finančných orgánov v z. n. p. (ďalej len „zákon o používaní ERP“), ktorá je tiež súčasťou zákona č. 333/2014 Z. z.

Zavedenie používania virtuálnej registračnej pokladnice do praxe je len ďalším z opatrení na zníženie daňových únikov na evidenciu prijatých tržieb v hotovosti na účely zdanenia týchto príjmov.

Novela zákona o podmienkach predaja výrobkov a poskytovania služieb na trhových miestach súvisí so zavádzaním nového typu registračnej pokladnice do praxe, ktorou je virtuálna registračná pokladnica (ďalej len „virtuálna RP“) zriadená v prostredí Finančného riaditeľstva SR a je bezplatne prístupná podnikateľom, ktorí sa rozhodli alebo rozhodnú používať virtuálnu RP na evidenciu prijatých tržieb v hotovosti za predaný tovar alebo poskytnutú službu uvedenú v prílohe č. 1 cit. zákona.

Čo sa rozumie pod pojmom „virtuálna registračná pokladnica“?

Virtuálnou registračnou pokladnicou sa podľa § 2 písm. b) zákona o používaní ERP rozumie aplikácia programu (softvéru) vytvoreného finančným riaditeľstvom na evidenciu prijatých tržieb v hotovosti, ktorý poskytuje finančné riaditeľstvo na svojej webovej stránke pre podnikateľov pomocou prídavného, tzv. koncového zariadenia. Správca dane po zaregistrovaní virtuálnej RP odovzdá podnikateľovi prihlasovacie údaje potrebné na prístup do nej, ako je login a heslo určené pre každého podnikateľa osobitne.

Koncovým zariadením podľa § 2zg) zákona o používaní ERP sa rozumie elektronické zariadenie, ktorým je napr. počítač, notebook, tablet, mobilný telefón, ktoré umožňuje prístup do prostredia virtuálnej RP. Ide o také koncové zariadenie technického charakteru, ktoré umožní aj tlač pokladničných dokladov, neplatných dokladov, vkladov, intervalovej uzávierky a prehľadovej uzávierky.

Vzájomné napojenie virtuálnej RP s koncovým zariadením je možné len cez internet. Aby podnikateľ mohol používať na evidenciu prijatých tržieb v hotovosti virtuálnu RP musí byť napojený na internet, t. j. musí si obstarať jeho sprístupnenie cez uvedené technické zariadenia.

Tzn., že požadované údaje o evidencii tržieb sa pri virtuálnej RP neukladajú do fiškálneho zariadenia, ako je to u „klasickej“ ERP, ale sa ukladajú systémom on line ihneď po ich zaevidovaní priamo do informačného systému finančnej riaditeľstva.

Finančná správa má prakticky informáciu o výške tržieb toho ktorého daňovníka v každú hodinu; kontrolu výšky prijatých tržieb prostredníctvom virtuálnej RP vykonáva preventívne a priebežne a výberovým systémom toho ktorého daňovníka.

Tento systém evidencie prijatých tržieb umožňuje správcovi dane vykonať kontrolu prijatých tržieb daňovníkom prakticky denne, ale aj v priebehu dňa a včas odhaliť krátenie prijatých tržieb v prípade značných rozdielov vo výške evidencie prijatých tržieb v priebehu napr. kalendárneho mesiaca alebo týždňa.

V prípade veľkého rozdielu zaevidovaných prijatých tržieb prostredníctvom virtuálnej RP pri porovnaní, napr. dvoch mesiacov správca dane vyzve daňovníka, aby vysvetlil tieto rozdiely, pričom dôvodom výšky zaevidovanej tržby v porovnaní dvoch mesiacov môže byť napr. situácia, že podnikateľ bol na dovolenke, alebo bol práceneschopný.

Keďže ide o nový spôsob evidencie prijatých tržieb v hotovosti systémom on-line, bolo nadväzne na prechodné ustanovenie § 18cb ods. 1 zákona o používaní ERP posunutý termín začatia používania VRP v praxi na 1. apríl 2015, aj keď ustanovenia týkajúce sa VRP sú účinné už od 1. januára 2015; bolo to z dôvodu vyhnúť sa prípadným technickým alebo administratívnym problémom pri prevádzkovaní aplikácie virtuálnej RP na webové stránky finančného riaditeľstva.

! Upozornenie: Pre daňovníkov, ktorí sa rozhodnú používať virtuálnu RP, finančné riaditeľstvo vytvorilo aj samostatnú webovú stránku ako pomoc v súvislosti s aplikáciou virtuál­nej RP pod zn. https://vrp.financnasprava.sk.

Na tejto stránke finančnej správy sa daňovník môže oboznámiť s návodom pri aplikácii virtuálnej RP od začiatku jej sprevádzkovania t. j. od registrácie až po ukonč

Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.

Seriály