Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Záväznosť "EIA-rozhodnutí" v následných povoľovacích konaniach podľa stavebného zákona (1. časť)

Dátum: Rubrika: Z právnej praxe Zo seriálu: Záväznosť "EIA-rozhodnutí" v následných povoľovacích konaniach podľa stavebného zákona

Ochrana životného prostredia sa oprávnene dostáva čoraz viac do popredia. Právna úprava v tejto súvislosti ukladá viaceré povinnosti aj obciam a mestám v rámci výkonu prenesenej štátnej správy ako stavebným úradom (ďalej len „stavebný úrad“).

Právna úprava určuje osobitný postup pre prípady, keď povoľovaciemu konaniu uskutočňovanému stavebným úradom podľa zákona č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) v z. n. p. (ďalej len "stavebný zákon") predchádzalo v súvislosti s povoľovanou stavbou alebo inou činnosťou v území podliehajúcou povoľovaciemu konaniu podľa stavebného zákona konanie podľa zákona č. 24/2006 Z.z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len "zákon o EIA").
Stavebný zákon a zákon o EIA vzájomne súvisia. Pre správnu aplikáciu príslušných ustanovení stavebným úradom v ním uskutočňovaných povoľovacích konaniach preto treba poznať aj právnu úpravu obsiahnutú v zákone o EIA. Nedostatočná znalosť tejto právnej úpravy spôsobuje v aplikačnej praxi rozmanité problémy so spoločným menovateľom, t.j. porušovaním zákonnosti a z toho plynúcimi dôsledkami prejavujúcimi sa v reálnom svete.
Základným účelom prepojenia zákona o EIA a stavebného zákona 
je zabezpečiť, aby stavebný úrad povolil len takú stavbu alebo inú činnosť v území, ktorá bola predmetom konania a rozhodnutia podľa zákona o EIA. Podstatou je teda 
zachovanie totožnosti predmetu konania a súčasne rešpektovanie podmienok určených v rozhodnutiach vydaných podľa zákona o EIA na elimináciu alebo zmiernenie nepriaznivých vplyvov na životné prostredie.
Zákon o EIA rozlišuje posudzovanie vplyvov pripravovaných strategických dokumentov na životné prostredie (v prípade obcí možno za najdôležitejší označiť územný plán obce) a posudzovanie navrhovaných - zamýšľaných činností a ich zmien (pozri § 1 zákona o EIA).
Cieľom tohto článku je vzhľadom na rozsiahlosť problematiky poukázať na niektoré osobitosti právnej úpravy zabezpečujúcej vzájomné prepojenie konania podľa zákona o EIA s následnými povoľovacími konaniami uskutočňovanými stavebnými úradmi.
Vychádzame preto z predpokladu, že navrhovanou činnosťou je stavba, ktorá má podliehať povoľovaniu stavebným úradom a
-
jej vplyvy na životné prostredie boli posúdené v zisťovacom konaní a toto konanie bolo právoplatne skončené kladným rozhodnutím, že navrhovaná činnosť sa nebude (ďalej) posudzovať podľa zákona o EIA (§ 29 ods. 11, 12 a 13 zákona o EIA), alebo
-
jej vplyvy na životné prostredie boli posúdené v tzv. veľkom posudzovaní a toto konanie o posudzovaní vplyvov bolo právoplatne skončené kladným rozhodnutím - záverečným stanoviskom (§ 37 zákona o EIA).

Ustanovenie § 3 písm. f) zákona o EIA

„Na účely tohto zákona navrhovaná činnosť alebo zmena navrhovanej činnosti (ďalej len „navrhovaná činnosť alebo jej zmena“) je realizácia stavieb, iných zariadení, realizačný zámer alebo iný zásah do prírodného prostredia alebo do krajiny meniaci fyzické aspekty lokality vrátane ťažby nerastnej suroviny.“

Z to
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.