Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Európsky katalóg odpadov - VEC C-315/20 - REGIONE VENETO

Dátum: Rubrika: Zo súdnej praxe

Európsky katalóg odpadov (EKO) a klasifikácia, ktorú zavádza, sa majú vykladať v tom zmysle, že nie sú v rozpore s článkom 3 ods. 5 a s článkom 11 nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 1013/2006 zo 14. júna 2006 o preprave odpadu (ďalej len „nariadenie č. 1013/2006“), vykladaným s ohľadom na článok 16 smernice Európskeho parlamentu a Rady 2008/98/ES z 19. novembra 2008 o odpade a o zrušení určitých smerníc (ďalej len „smernica 2008/98“), uplatniteľným na prepravu zmesového komunálneho odpadu, ktorý bol predmetom mechanického spracovania, ktoré podstatne nezmenilo pôvodné vlastnosti tohto odpadu, a to bez ohľadu na klasifikáciu tohto odpadu podľa EKO. Klasifikácia v zmysle EKO nemá v tejto súvislosti záväzný účinok.

Podľa návrhov generálneho advokáta zo 17. júna 2021, Regione Veneto, C-315/20, EU:C: 2021:499.
Návrh na začatie prejudiciálneho konania bol predložený v rámci sporu medzi Regione Veneto (región Benátsko, Taliansko, ďalej len "Región") a spoločnosťou Plan Eco Srl, týkajúceho sa nesúhlasu Regiónu s prepravou odpadu do iného členského štátu.
Predmetom tohto návrhu je v zásade výklad nariadenia č. 1013/2006, vykladaného v spojení so smernicou 2008/98, a v podstate sa týka otázky, či klasifikácia, ktorá bola v členskom štáte priradená zmesovému komunálnemu odpadu v zmysle európskeho katalógu odpadov (EKO) v nadväznosti na mechanické spracovanie, ktoré podstatným spôsobom nezmenilo pôvodné vlastnosti tohto odpadu, je v rozpore s uplatňovaním právnej úpravy Európskej únie, týkajúcej sa prepravy uvedeného odpadu do iného členského štátu.
Spor vo veci samej
Spoločnosť Plan Eco, ktorá je prepravnou spoločnosťou, predložila Regiónu žiadosť o predbežné povolenie, týkajúcu sa vývozu 2 000 ton zmesového komunálneho odpadu do cementárne nachádzajúcej sa v Slovinsku, na účely jeho použitia v rámci spoluspaľovania, pričom tento odpad bol mechanicky spracovaný spoločnosťou Futura a po tomto spracovaní ho uvedená spoločnosť klasifikovala pod položku 19 12 12 EKO (ďalej len "predmetný odpad").
Rozhodnutím z 22. apríla 2016 vzniesol Región námietky voči plánovanej preprave okrem iného na základe článku 12 ods. 1 písm. b) a g) nariadenia č. 1013/2016 z dôvodu po prvé, že predmetný odpad bol pôvodne zmesovým komunálnym odpadom a že spracovanie uskutočnené spoločnosťou Futura nezmenilo jeho povahu, pričom priradenie položky 19 12 12 EKO nie je v tejto súvislosti rozhodujúce, po druhé, že legislatívny dekrét č. 152/2006 stanovuje povinnosť, aby sa tento zmesový komunálny odpad zhodnocoval v niektorom z vhodných zariadení, ktoré sa nachádzajú najbližšie k miestam produkcie alebo zberu, po tretie, že na jeho území existuje sieť zariadení, ktorá je schopná uspokojiť potreby spoločnosti Plan Eco, a že v predmetnom prípade jedno zariadenie v Regióne vyhlásilo, že je spôsobilé uvedený zmesový komunálny tovar prijať.
Plan Eco podala proti tomuto rozhodnutiu žalobu na Tribunale Amministrativo Regionale per il Veneto (­Regionálny správny súd pre Benátsko, Taliansko), ktorý rozsudkom z 15. novembra 2016 rozhodnutie zrušil okrem iného z dôvodu, že preprava do zahraničia sa týka špeciálneho tovaru, klasifikovaného pod položkou 19 12 12 európskeho katalógu odpadov, a že teda zásada sebestačnosti, zásada blízkosti a zásada územného obmedzenia, stanovené pre spracovanie komunálneho odpadu, sa neuplatňujú.
Región podal proti tomuto rozsudku odvolanie na Consiglio di Stato (Štátna rada, Taliansko), ktorá po tom, čo predovšetkým preverila, že predmetný odpad bol predmetom spracovania, ktoré podstatne nezmenilo jeho pôvodné vlastnosti ako komunálneho odpadu, rozhodla prerušiť konanie a položiť Súdnemu dvoru EÚ prejudiciálnu otázku.
Právna analýza veci
Prejudiciálna otázka, ktorú položil vnútroštátny súd, sa v podstate skladá z dvoch otázok. Prvá otázka sa týka toho, či sa odôvodnenie 33 a článok 16 smernice 2008/98 majú vykladať v tom zmysle, že príslušnému orgánu miesta odoslania umožňujú vzniesť námietky voči preprave zmesového komunálneho odpadu do iného členského štátu, na účely jeho použitia v rámci spoluspaľovania, hoci tento odpad bol klasifikovaný pod položkou 19 12 12 EKO, v nadväznosti na mechanické spracovanie, ktoré však podstatne nezmenilo jeho pôvodné vlastnosti. Druhá, vedľajšia otázka, sa týka toho, či má EKO normatívnu povahu, alebo naopak predstavuje "iba technickú certifikáciu spôsobilú na homogénne sledovanie všetkých odpadov".
V priebehu konania na vnútroštátnom súde Región v podstate uviedol, že na predmetný odpad, ktorý ostáva komunálnym odpadom napriek tomu, že bol predmetom mechanického spracovania, sa vzťahuje zásada sebestačnosti a zásada blízkosti, stanovené v článku 182a ods. 1 legislatívneho dekrétu č. 152/2006, a že EKO určuje technickú
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.