Povinnosti obce pri triedenom zbere biologicky rozložiteľného odpadu

Vydáno: 10 minút čítania

 Právna úprava nakladania s komunálnymi odpadmi a drobnými stavebnými odpadmi, ktorá je predmetom § 81 zákona č. 79/2015 Z.z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len "zákon o odpadoch"), sa novelizovala s účinnosťou od 1. decembra 2017. Tieto zmeny sa dotkli aj postavenia obcí. V nadväznosti na zmeny v zákone o odpadoch došlo aj k zmenám vo vyhláške Ministerstva životného prostredia SR č. 371/2015 Z.z., ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona o odpadoch, a to s účinnosťou od 1. januára 2018. Na predstavenie týchto zmien sa zameriava tento príspevok.

 
Nakladanie s biologicky rozložiteľným odpadom
Hlavným nositeľom zodpovednosti za nakladanie s komunálnym odpadom a drobným stavebným odpadom je obec, na území ktorej takýto odpad vznikol. Obec nie je pôvodcom komunálneho odpadu, ale považuje sa za jeho držiteľa.
Podľa § 81 ods. 7 písm. b) bodu 3. zákona o odpadoch je obec okrem povinností podľa § 10 ods. 1 a § 14 ods. 1 zákona o odpadoch povinná:
a)
zabezpečiť zber a prepravu zmesového komunálneho odpadu vznikajúceho na jej území na účely jeho zhodnotenia alebo zneškodnenia v súlade s týmto zákonom vrátane zabezpečenia zberných nádob zodpovedajúcich systému zberu zmesového komunálneho odpadu v obci. Táto povinnosť obce neznamená, že by bola obec povinná to aj sama priamo vykonávať, ale zabezpečenie tejto povinnosti sa deje prostredníctvom zmluvy so zberovou spoločnosťou;
b)
zabezpečiť zavedenie a vykonávanie triedeného zberu:
-
biologicky rozložiteľného kuchynského odpadu okrem toho, ktorého pôvodcom je fyzická osoba - podnikateľ a právnická osoba, ktorá prevádzkuje zariadenie spoločného stravovania. Prevádzkovateľ kuchyne zodpovedá za nakladanie s biologicky rozložiteľným kuchynským o

Související dokumenty

Súvisiace články

Vnútorný predpis pre oblasť účtovníctva obce (I.)
Klasifikácia príjmu z poplatkov za uloženie odpadov
Účtovanie účelovej finančnej rezervy
Postup pri preberaní poštových zásielok
Komunálne zdaňovanie v konkrétnych príkladoch obcí a miest SR – inšpirácie a podnety pre samosprávy (II.)
Podania daňového subjektu
Povinnosti obce pri odpredaji šrotu
Ročné ohlásenie o vzniku odpadov a nakladaní s ním pre obec
Legislatívne zmeny v samospráve za rok 2019
Finančná motivácia občanov k triedeniu komunálneho odpadu už od nového roka
Najlepšie dostupné techniky (BAT) pre textilný priemysel a rôzne definície pojmu "textil"
Účtovanie finančných prostriedkov získaných z Environmentálneho fondu
Poplatok za komunálny odpad a zabezpečenie kompostovacích zásobníkov
Čo sa mení novelou zákona o miestnych daniach?
Vplyv turizmu na výber miestnych daní v obci Podhájska
Komentár k novelám zákona o podmienkach predaja na trhových miestach
Legislatívne zmeny v samospráve za rok 2020 (2. časť)
... vieme triediť? Triediť je veda! A niekedy aj bieda.
Všeobecne záväzné nariadenia obce (2. časť)

Súvisiace otázky a odpovede

Poplatok za komunálny odpad
Klasifikácia príjmu z poplatkov za uloženie odpadov
Pálenie pneumatík
Miestny poplatok za uloženie KO v podzemných kontajneroch
Kompetencie obce u vlastníkov neudržiavaných záhrad
Sankcie pre obec
Zaúčtovanie poplatkov za komunálny odpad v účtovníctve mesta
Poplatník z hľadiska zákona o miestnych daniach
Odpustenie alebo zníženie poplatku
Určenie výšky poplatku
Odvolanie sa proti platobnému výmeru
Účtovanie dávky v hmotnej núdzi
Kompetencie obecného zastupiteľstva
K niektorým náležitostiam platobného výmeru
Daňové tajomstvo
Dotácia z rozpočtu obce
Vstup na pozemok suseda
Veterné mlyny a daň zo stavieb
Poplatok za uloženie nebezpečného odpadu
Zníženie dane z nehnuteľnosti z dôvodu nedostatku finančných prostriedkov

Súvisiace predpisy

79/2015 Z.z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov