Oprava chýb z konaní o obnove evidencií niektorých pozemkov

Vydáno: 7 minút čítania
Proces obnovy evidencie pozemkov mal v minulosti priniesť poriadok do vlastníckych vzťahov, no v praxi priniesol aj množstvo chýb, ktoré dodnes spôsobujú problémy obciam i vlastníkom. Článok vysvetľuje, v akých prípadoch je možné nesprávne údaje v registri obnovenej evidencie pozemkov opraviť, aké právne predpisy sa na to uplatňujú a ktoré lehoty treba dodržať. Autor približuje možnosti opravy chýb podľa katastrálneho zákona a upozorňuje na situácie, keď je oprava možná len súdnou cestou.
V administratívnych konaniach o obnove evidencií niektorých pozemkov vykonávaných podľa zákona č. 180/1995 Z.z. sa zisťovali dostupné údaje o právnych vzťahoch k pozemkom a na ich základe sa zostavoval register obnovenej evidencie pozemkov (všeobecne známy ako ROEP).
Filozofia a podstata regulácie tohto konania mala svoj historický kontext spočívajúci v nedostatočnej evidencii pozemkového vlastníctva v období socializmu a pred ním. V ROEP sa však urobilo aj viacero chýb, s ktorými sa boria nielen obce v dosiaľ stále nedostatočne usporiadanom vlastníctve pozemkov. Je možné ešte tieto chyby z ROEP-u napraviť?
 
Podklady pre ROEP
Konania ROEP mali napomôcť riadnemu vedeniu vlastníctva po období socializmu, kedy prevládal rozsiahly systém užívacích práv štátu a socialistických organizácií s potlačením významu vlastníctva. Podľa § 6 ods. 1 zákona č. 180/1995 Z.z. 1) boli podkladmi pre zostavenie ROEP údaje poskytnuté z katastrálneho operátu, štátnych archívov, z listín predložených účastníkmi konania, výpovede svedkov, údaje poskytnuté pozemkovými spoločenstvami, nájomcami, prešetrovanie v obci. Išlo teda o široko nastavené penzum údajov, z ktorých sa malo v konaní ROEP vychádzať.
Žiaľ, často sa stávalo, že v konaní ROEP sa vychádzalo najmä z pozemnoknižných vložiek, v ktorých boli vlastníci označení len menom a priezviskom (prípadne s istým dôvetkom - napr. syn Jozefa a pod.). Na danú dobu, keď nebol taký vysoký počet obyvateľstva a nedochádzalo k takej migrácii obyvateľstva ako dnes, to bolo postačujúce.
Hoci konanie ROEP malo slúžiť obnoveniu riadnej evidencie vlastníckych vzťahov, na základe nedôsledného prešetrovania pri vyhotovení ROEP došlo k zápisu veľkého počtu nezistených (neznámych) vlastníkov označených len menom a priezviskom, prípadne inak bez všetkých potrebných identifikačných údajov. Zároveň v dôsledku nedôsledného prešetrovania došlo k viacerým chybám a vzniku nezrovnalostí vo vlastníckych zápisoch vykonaných na základe ROEP.
Oprava ROEP podľa zákona č. 180/1995 Z.z.
V dôsledku týchto chýb aj samotný zákon č. 180/1995 Z.z. v znení od 1. septembra 2002 (§ 7 ods. 6) ustanovoval, že ak ROEP obsahuje údaje o pozemkoch a právnych vzťahoch k nim, ktoré sú v rozpore s údajmi podľa vyššie uvedeného § 6 ods. 1, správny orgán po prerokovaní v komisii ROEP rozhodne o zmene údajov schváleného registra. Zákon č. 180/1995 Z.z. však ustanovoval lehotu troch rokov od zápisu údajov podľa ROEP do katastra nehnuteľností, počas ktorej bolo možné vykonať opravu.
------------------------------
Táto trojročná lehota bola predĺžená na päť rokov od zápisu údajov podľa ROEP, a to podľa novely zákona č. 180/1995 Z.z. účinnej od 1.5.2014. 2) Ani táto päťročná lehota však nebola v mnohých prípadoch dostatočná, a preto po jej uplynutí neostávala iná možnosť, než chybne vedené údaje napadnúť súdnou cestou.
------------------------------
Oprava ROEP podľa katastrálneho zákona
Keďže aplikačná prax ukázala, že chýb urobených počas ROEP bolo priveľa, pričom v mnohých prípadoch uplynula päťročná lehota od vykonania zápisu ROEP do katastra, s účinnosťou od 1. októbra 2018 bol do katastrálneho zákona 3) zavedený nový dôvod opravy chýb katastrálneho operátu. Išlo o novelu katastrálneho zákona vykonanú zákonom č. 212/2018 Z.z.
Podľa § 59 ods. 2 písm. e) katastrálneho zákona v platnom znení:
„Okresný úrad opraví údaje katastra zapísané na základe rozhodnutia o schválení registra obnovenej evidencie pozemkov, ak ich nie je možné opraviť v lehote podľa osobitného predpisu.“
Osobitným predpisom je zákon č. 180/1995 Z.z., ktorý však v § 7 ods. 6 stanovuje len päťročnú lehotu na vykonanie opravy. Naopak, katastrálny zákon neobmedzuje vykonanie opravy ROEP žiadnou lehotou.
------------------------------
To znamená, že aj dnes je možné chybne vedené údaje zapísané do katastra nehnuteľností na základe ROEP-u opraviť. Ak teda došlo k zápisu takého ROEP-u, ktorý nekorešponduje s údajmi podľa § 6 ods. 1 zákona č. 180/1995 Z.z., napríklad sa v štátnom archíve nájde doklad, resp. doklady, ktoré odôvodňujú opravu chyby, a teda preukazujú, že vedený údaj v katastri zapísaný na základe ROEP je nesprávny, možno orgánom katastra vykonať opravu chyby.
------------------------------
Podľa § 59 ods. 4 katastrálneho zákona môže príslušný katastrálny odbor okresného úradu opraviť údaje aj bez návrhu. Je však možné podať návrh na opravu chyby, a to osobou, ktorej práva sú vedenými údajmi katastra dotknuté. Na konanie o oprave chyby z dôvodu chybného ROEP-u sa vzťahuje zákon č. 71/1967 Zb. o správnom konaní (správny poriadok) v z. n. p., a preto v tomto prípade orgán katastra vydáva rozhodnutie, ktorým buď návrh na opravu chyby zamietne, alebo rozhodne o oprave chyby (§ 59a ods. 1 a 2 katastrálneho zákona). O návrhu má orgán katastra rozhodnúť do 30 dní, najneskôr do 90 dní (§ 59a ods. 3 katastrálneho zákona). Voči rozhodnutiu orgánu katastra je možné podať odvolanie na príslušný okresný úrad - odbor opravných prostriedkov - referát katastra nehnuteľností.
------------------------------
Ak však došlo od zápisu ROEP do katastra k ďalšej právnej zmene (zmena vlastníckeho práva k dotknutému pozemku), chybné údaje zapísané v dôsledku ROEP nie je možné opraviť v konaní o oprave chyby pred okresným úradom, katastrálnym odborom. 4) V tomto prípade je nutné využiť súdnu cestu.
------------------------------
Takisto oprave chyby v konaní pred orgánom katastra bráni, ak je daná oprava medzi dotknutými osobami sporná. Zároveň treba dodať, že za spor nemožno považovať akýkoľvek nesúhlas účastníka, musí ísť o kvalifikovaný (objektívny) spor podložený relevantnými argumentmi a listinami.
Ako uvádza Najvyšší súd SR v rozsudku sp. zn. 4Sžr/86/2014:

Související dokumenty

Súvisiace články

Účtovanie prijatého transferu na zabezpečenie činnosti komisie na obnovu evidencie pozemkov
Určenie daňovníka z hľadiska práva k nehnuteľnosti
Právomoci obcí pri povoľovaní reklamných stavieb po novele stavebného zákona
Spory o územie medzi obcami
Postavenie poslancov obecného zastupiteľstva v mzdovej učtárni
Vybrané príklady účtovania cenných papierov a podielov obce/VÚC
Príspevok na prevádzku kancelárie spoločného stavebného úradu platené pozadu (napr. za rok 2017, vyfakturované v roku 2018)
Úprava zápisnice obecného zastupiteľstva
Účtovanie dobrovoľnej zbierky pre občana
Zmena VZN priamo na zasadnutí
Daň za užívanie verejného priestranstva pri ambulantnom predaji
Zverejňovanie v praxi organizácií samosprávy
Novela zákona o finančnej kontrole – zmena pri výkone základnej finančnej kontroly
Aktivácia dlhodobého majetku v príspevkových organizáciách
Rozpočtové hospodárenie a účtovníctvo obce a rozpočtovej organizácie
Zrážky zo mzdy pri nútenom výkone rozhodnutia
Informačná povinnosť zamestnávateľov voči zamestnancom podľa nariadenia GDPR
Účtovanie transferov rozpočtových a príspevkových organizácií a obcí v praxi
Obstaranie stravných lístkov a cenín v obci

Súvisiace otázky a odpovede

Register obnovenej evidencie pozemkov
Vstup na pozemok suseda
Obce a správa katastra
Poplatok za vklad pozemku do katastra nehnuteľností
Nezapísaný prevod na kataster
Kde sa platia miestne dane?
Oslobodené príjmy
Predaj a kúpa pozemkov na prelome rokov
Energetický certifikát a rozpočtová položka
Prevádzková doba herne v obci
Povinnosti s. r. o. pri otvorení prevádzky
Predaj elektriny výnosový účet
Verejné obstarávanie
preplatenie pracovnej cesty.
Náklady na obecný traktor
Osobný záujem verejného funkcionára
N.o. a technické zhodnotenie majetku
Prenájom pozemku obce
Správne poplatky vyberané obcou podľa zákona č. 145/1995 Z.z. o správnych poplatkoch v z. n. p.
Zákon o výkone práce vo verejnom záujme a zamestnanci súkromnej ZŠ

Súvisiace predpisy

162/1995 Z.z. o katastri nehnuteľností a o zápise vlastníckych a iných práv k nehnuteľnostiam (katastrálny zákon)
180/1995 Z.z. o niektorých opatreniach na usporiadanie vlastníctva k pozemkom
71/1967 Zb. o správnom konaní (správny poriadok)