Proces obnovy evidencie pozemkov mal v minulosti priniesť poriadok do vlastníckych vzťahov, no v praxi priniesol aj množstvo chýb, ktoré dodnes spôsobujú problémy obciam i vlastníkom. Článok vysvetľuje, v akých prípadoch je možné nesprávne údaje v registri obnovenej evidencie pozemkov opraviť, aké právne predpisy sa na to uplatňujú a ktoré lehoty treba dodržať. Autor približuje možnosti opravy chýb podľa katastrálneho zákona a upozorňuje na situácie, keď je oprava možná len súdnou cestou.
V administratívnych konaniach o obnove evidencií niektorých pozemkov vykonávaných podľa zákona č. 180/1995 Z.z. sa zisťovali dostupné údaje o právnych vzťahoch k pozemkom a na ich základe sa zostavoval register obnovenej evidencie pozemkov (všeobecne známy ako ROEP).
Filozofia a podstata regulácie tohto konania mala svoj historický kontext spočívajúci v nedostatočnej evidencii pozemkového vlastníctva v období socializmu a pred ním. V ROEP sa však urobilo aj viacero chýb, s ktorými sa boria nielen obce v dosiaľ stále nedostatočne usporiadanom vlastníctve pozemkov. Je možné ešte tieto chyby z ROEP-u napraviť?
Podklady pre ROEP
Konania ROEP mali napomôcť riadnemu vedeniu vlastníctva po období socializmu, kedy prevládal rozsiahly systém užívacích práv štátu a socialistických organizácií s potlačením významu vlastníctva. Podľa § 6 ods. 1 zákona č. 180/1995 Z.z.
1)
boli podkladmi pre zostavenie ROEP údaje poskytnuté z katastrálneho operátu, štátnych archívov, z listín predložených účastníkmi konania, výpovede svedkov, údaje poskytnuté pozemkovými spoločenstvami, nájomcami, prešetrovanie v obci. Išlo teda o široko nastavené penzum údajov, z ktorých sa malo v konaní ROEP vychádzať.
Žiaľ, často sa stávalo, že v konaní ROEP sa vychádzalo najmä z pozemnoknižných vložiek, v ktorých boli vlastníci označení len menom a priezviskom (prípadne s istým dôvetkom - napr. syn Jozefa a pod.). Na danú dobu, keď nebol taký vysoký počet obyvateľstva a nedochádzalo k takej migrácii obyvateľstva ako dnes, to bolo postačujúce.
Hoci konanie ROEP malo slúžiť obnoveniu riadnej evidencie vlastníckych vzťahov, na základe nedôsledného prešetrovania pri vyhotovení ROEP došlo k zápisu veľkého počtu nezistených (neznámych) vlastníkov označených len menom a priezviskom, prípadne inak bez všetkých potrebných identifikačných údajov. Zároveň v dôsledku nedôsledného prešetrovania došlo k viacerým chybám a vzniku nezrovnalostí vo vlastníckych zápisoch vykonaných na základe ROEP.
Oprava ROEP podľa zákona č. 180/1995 Z.z.
V dôsledku týchto chýb aj samotný zákon č. 180/1995 Z.z. v znení od 1. septembra 2002 (§ 7 ods. 6) ustanovoval, že ak ROEP obsahuje údaje o pozemkoch a právnych vzťahoch k nim, ktoré sú v rozpore s údajmi podľa vyššie uvedeného § 6 ods. 1, správny orgán po prerokovaní v komisii ROEP rozhodne o zmene údajov schváleného registra. Zákon č. 180/1995 Z.z. však ustanovoval lehotu troch rokov od zápisu údajov podľa ROEP do katastra nehnuteľností, počas ktorej bolo možné vykonať opravu.
------------------------------
Táto trojročná lehota bola predĺžená na päť rokov od zápisu údajov podľa ROEP, a to podľa novely zákona č. 180/1995 Z.z. účinnej od 1.5.2014.
2)
Ani táto päťročná lehota však nebola v mnohých prípadoch dostatočná, a preto po jej uplynutí neostávala iná možnosť, než chybne vedené údaje napadnúť súdnou cestou.
------------------------------
Oprava ROEP podľa katastrálneho zákona
Keďže aplikačná prax ukázala, že chýb urobených počas ROEP bolo priveľa, pričom v mnohých prípadoch uplynula päťročná lehota od vykonania zápisu ROEP do katastra, s účinnosťou od 1. októbra 2018 bol do katastrálneho zákona
3)
zavedený nový dôvod opravy chýb katastrálneho operátu. Išlo o novelu katastrálneho zákona vykonanú zákonom č. 212/2018 Z.z.
Podľa § 59 ods. 2 písm. e) katastrálneho zákona v platnom znení:
„Okresný úrad opraví údaje katastra zapísané na základe rozhodnutia o schválení registra obnovenej evidencie pozemkov, ak ich nie je možné opraviť v lehote podľa osobitného predpisu.“
Osobitným predpisom je zákon č. 180/1995 Z.z., ktorý však v § 7 ods. 6 stanovuje len päťročnú lehotu na vykonanie opravy. Naopak, katastrálny zákon neobmedzuje vykonanie opravy ROEP žiadnou lehotou.------------------------------
To znamená, že aj dnes je možné chybne vedené údaje zapísané do katastra nehnuteľností na základe ROEP-u opraviť. Ak teda došlo k zápisu takého ROEP-u, ktorý nekorešponduje s údajmi podľa § 6 ods. 1 zákona č. 180/1995 Z.z., napríklad sa v štátnom archíve nájde doklad, resp. doklady, ktoré odôvodňujú opravu chyby, a teda preukazujú, že vedený údaj v katastri zapísaný na základe ROEP je nesprávny, možno orgánom katastra vykonať opravu chyby.
------------------------------
Podľa § 59 ods. 4 katastrálneho zákona môže príslušný katastrálny odbor okresného úradu opraviť údaje aj bez návrhu. Je však možné podať návrh na opravu chyby, a to osobou, ktorej práva sú vedenými údajmi katastra dotknuté. Na konanie o oprave chyby z dôvodu chybného ROEP-u sa vzťahuje zákon č. 71/1967 Zb. o správnom konaní (správny poriadok) v z. n. p., a preto v tomto prípade orgán katastra vydáva rozhodnutie, ktorým buď návrh na opravu chyby zamietne, alebo rozhodne o oprave chyby (§ 59a ods. 1 a 2 katastrálneho zákona). O návrhu má orgán katastra rozhodnúť do 30 dní, najneskôr do 90 dní (§ 59a ods. 3 katastrálneho zákona). Voči rozhodnutiu orgánu katastra je možné podať odvolanie na príslušný okresný úrad - odbor opravných prostriedkov - referát katastra nehnuteľností.
------------------------------
Ak však došlo od zápisu ROEP do katastra k ďalšej právnej zmene (zmena vlastníckeho práva k dotknutému pozemku), chybné údaje zapísané v dôsledku ROEP nie je možné opraviť v konaní o oprave chyby pred okresným úradom, katastrálnym odborom.
4)
V tomto prípade je nutné využiť súdnu cestu.
------------------------------
Takisto oprave chyby v konaní pred orgánom katastra bráni, ak je daná oprava medzi dotknutými osobami sporná. Zároveň treba dodať, že za spor nemožno považovať akýkoľvek nesúhlas účastníka, musí ísť o kvalifikovaný (objektívny) spor podložený relevantnými argumentmi a listinami.
Ako uvádza Najvyšší súd SR v rozsudku sp. zn. 4Sžr/86/2014:
„Katastrálny zákon zakotvuje možnosť opravy chybných údajov katastra z dôvodu, že kataster, ako štátny a verejný informačný systém, musí poskytovať pravdivé informácie o nehnuteľnostiach, právach k nehnuteľnostiam, vlastníkoch a ďalších osobách.“
(obdobne rozsudok Najvyššieho súdu SR sp. zn. 10Sžr/85/2012).Podľa aktuálne platného právneho stavu je tak možné vykonať opravu chybných údajov, ktoré boli zapísané do katastra v dôsledku ROEP a od ich zápisu nedošlo k zmene vlastníckeho práva. Takýchto prípadov iste nebude málo. Obce by si mali určite skontrolovať, či sa v archíve obce alebo v štátnom archíve nenachádzajú dokumenty, ktoré preukazujú vlastnícke právo obce k pozemkom pod verejnoprospešnými stavbami a iným pozemkom, na základe ktorých môžu obce vyriešiť zápis vlastníctva v prospech nich práve týmto menej nákladným spôsobom na katastri (opravou chyby) oproti nákladnejšej súdnej ceste.
1) Zákon č. 180/1995 Z.z. o niektorých opatreniach na usporiadanie vlastníctva k pozemkom v z. n. p.
2) Novela vykonaná zákonom č. 115/2014 Z.z.
3) Zákon č. 162/1995 Z.z. o katastri nehnuteľností a o zápise vlastníckych a iných práv k nehnuteľnostiam (katastrálny zákon) v z. n. p.
4) Tak sa uvádza aj v Katastrálnom bulletine č. 2/2018, otázka č. 12.