In-house zákazka umožňuje verejnému obstarávateľovi plniť úlohy vo verejnom záujme cez „vlastný“ subjekt bez klasického verejného obstarávania, no len pri splnení prísnych podmienok. Článok prináša prehľad pravidiel pre vertikálne in-house zákazky, ich zákonné limity a kritériá, ktoré musia byť splnené, aby bol postup v súlade so zákonom.
Výnimka z § 1 ods. 4 zákona č. 343/2015 Z.z. o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „zákon o VO“) umožňuje verejnému obstarávateľovi pri plnení zverených úloh vo verejnom záujme neobracať sa na externé hospodárske subjekty.
Podstata a právny rámec in-house výnimky
Právne predpisy Európskej únie [smernica Európskeho parlamentu a Rady 2014/24/EÚ z 26. februára 2014 (ďalej len „smernica“)] ani zákon o VO neobmedzujú slobodu verejného obstarávateľa využiť pri výkone zverených úloh vo verejnom záujme vlastné administratívne, technické a iné zdroje, a ani ho nenútia, aby sa obracal na externé hospodárske subjekty, ktoré nie sú súčasťou jeho vlastníckej štruktúry.
Koncept obstarávania -
in-house
- ako výnimky z aplikácie postupov verejného obstarávania sa vzťahuje na tie situácie, keď verejný obstarávateľ zabezpečuje plnenie určitých úloh interne, bez využitia externých zdrojov.------------------------------
V režime „in-house“ verejný obstarávateľ z funkčného hľadiska nezadáva zákazku inému odlišnému subjektu - hospodárskemu subjektu, ale v skutočnosti ju zadáva sám sebe, a to vzhľadom na jeho väzbu s týmto formálne odlišným subjektom. Sú to napr. obecné či mestské podniky.
------------------------------
V tomto prípade
nemožno hovoriť o zadaní zákazky
, ale len o