Ako postupovať pri in-house zákazkách vertikálnych a zákazkách horizontálnej spolupráce

Vydáno: 13 minút čítania
In-house zákazka umožňuje verejnému obstarávateľovi plniť úlohy vo verejnom záujme cez „vlastný“ subjekt bez klasického verejného obstarávania, no len pri splnení prísnych podmienok. Článok prináša prehľad pravidiel pre vertikálne in-house zákazky, ich zákonné limity a kritériá, ktoré musia byť splnené, aby bol postup v súlade so zákonom.
Výnimka z § 1 ods. 4 zákona č. 343/2015 Z.z. o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „zákon o VO“) umožňuje verejnému obstarávateľovi pri plnení zverených úloh vo verejnom záujme neobracať sa na externé hospodárske subjekty.
 
Podstata a právny rámec in-house výnimky
Právne predpisy Európskej únie [smernica Európskeho parlamentu a Rady 2014/24/EÚ z 26. februára 2014 (ďalej len „smernica“)] ani zákon o VO neobmedzujú slobodu verejného obstarávateľa využiť pri výkone zverených úloh vo verejnom záujme vlastné administratívne, technické a iné zdroje, a ani ho nenútia, aby sa obracal na externé hospodárske subjekty, ktoré nie sú súčasťou jeho vlastníckej štruktúry.
Koncept obstarávania -
in-house
- ako výnimky z aplikácie postupov verejného obstarávania sa vzťahuje na tie situácie, keď verejný obstarávateľ zabezpečuje plnenie určitých úloh interne, bez využitia externých zdrojov.
------------------------------
V režime „in-house“ verejný obstarávateľ z funkčného hľadiska nezadáva zákazku inému odlišnému subjektu - hospodárskemu subjektu, ale v skutočnosti ju zadáva sám sebe, a to vzhľadom na jeho väzbu s týmto formálne odlišným subjektom. Sú to napr. obecné či mestské podniky.
------------------------------
V tomto prípade
nemožno hovoriť o zadaní zákazky
, ale len o

Související dokumenty

Súvisiace články

Možnosti zmeny zmluvnej ceny vo verejnom obstarávaní pre mimoriadne okolnosti
Dodržiavanie základných princípov verejného obstarávania
Základné kroky a postupy vo verejnom obstarávaní
Súhrnné správy o zákazkách
Základná finančná kontrola pri disponovaní s majetkom
Kapitálové výdavky pri verejnom obstarávaní v obci
Nový zákon o verejnom obstarávaní a verejné obstarávanie v praxi škôl
Vzor smernice o verejnom obstarávaní (I.)
Použitie rezervného fondu
Účtovanie finančnej zábezpeky v obciach a v ich rozpočtových a príspevkových organizáciách
Vzor smernice o verejnom obstarávaní (II.)
K novele zákona o finančnej kontrole a vnútornom audite
Zákonnosť a transparentnosť prevodov majetku obce
Národný potravinový katalóg
Predkladanie výsledkov vyhodnocovania hospodárenia územnej samosprávy
Ako súvisí novela zákona o eurofondoch s „malou“ novelou zákona o verejnom obstarávaní
Zmluva s dodávateľom energie - verejné obstarávanie
Kontrola zverejňovania zmlúv, objednávok a faktúr
Kontraktačná povinnosť obce vo verejnom obstarávaní

Súvisiace otázky a odpovede

Zmluva o výkone vo verejnom záujme (MHAD) - vyúčtovanie s DPH alebo bez
Energetický certifikát a rozpočtová položka
Pracovný pomer pre študenta s dennou, individuálnou formou študia
Prevádzková doba herne v obci
Povinnosti s. r. o. pri otvorení prevádzky
Predaj elektriny výnosový účet
Verejné obstarávanie
preplatenie pracovnej cesty.
Náklady na obecný traktor
Osobný záujem verejného funkcionára
Účtovanie stravných lístkov
Účtovanie stravných lístkov
Dve pracovné pozície na jednu pracovnú zmluv
N.o. a technické zhodnotenie majetku
Prenájom pozemku obce
Správne poplatky vyberané obcou podľa zákona č. 145/1995 Z.z. o správnych poplatkoch v z. n. p.
Účtovanie kúpy auta obcou na základe kúpnej zmluvy od FO
Zákon o výkone práce vo verejnom záujme a zamestnanci súkromnej ZŠ
Súlad uvedenia smernice v pracovnej zmluve so Zákonníkom práce
Dotácia od Pôdohospodárskej platobnej agentúry (PPA)

Súvisiace predpisy

343/2015 Z.z. o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov