V daňovom procese má obec právne postavenie správcu dane s rozhodovacou právomocou. Rozhodnutie obce v daňovom konaní musí byť založené na právne súladne získaných a riadne zdokumentovaných podkladoch vykonaných obcou. Predmetom tohto príspevku sú praktické príklady a odporúčania pre zamestnancov obcí v záujme zabezpečenia podkladov v daňovom procese.
Príslušnosť obce vydať rozhodnutie v daňovom konaní
Príslušná obec môže vydať na základe správneho daňového priznania rozhodnutie v daňovom konaní výlučne vtedy, keď má právne postavenie správcu dane podľa zákona č. 563/2009 Z.z. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „daňový poriadok“) a osobitnej právnej úpravy. Obec tak môže urobiť len v prípadoch miestnych daní, ktorých správu vykonáva, podľa osobitnej právnej úpravy.
Osobitným právnym predpisom, ktorý sa vzťahuje na problematiku miestnych daní, ktoré spravujú obce, je napríklad zákon č. 582/2004 Z.z. o miestnych daniach a miestnom poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady v z. n. p. (ďalej len „zákon o miestnych daniach a miestnom poplatku“), podľa ktorého miestne dane, ktoré spravuje obec a v prípade ktorých môže vyrubiť daňovú povinnosť daňovému subjektu, sú podľa § 2 ods. 1 tohto zákona tieto miestne dane (ide o ich taxatívny právny výpočet):
-
daň z nehnuteľností,
-
daň za psa,
-
daň za užívanie verejného priestranstva,
-
daň za ubytovanie,
-
daň za predajné automaty,
-
daň za nevýherné hracie prístroje,
-
daň za vjazd a zotrvanie motorového vozidla v historickej časti mesta,
-
daň za jadrové zariadenie.
Podľa § 2 ods. 2 zákona o miestnych daniach a miestnom poplatku obec ukladá miestny poplatok za komunálne odpady a drobné stavebné odpady a vykonáva teda aj správu tohto poplatku. Podľa § 2 zákona č. 447/2015 Z.z. o miestnom poplatku za rozvoj a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. poplatok za rozvoj môže ustanoviť obec na svojom území všeobecne záväzným nariadením, a to v
jej jednotlivej časti alebo v jednotlivom katastrálnom území
.V súvislosti s uvedeným miestnym poplatkom za rozvoj je potrebné zohľadniť aj § 17a zákona o miestnych daniach a miestnom poplatku, podľa ktorého jednotlivou časťou obce je územne celistvá časť obce, v ktorej je najmenej 5 % daňovníkov dane z nehnuteľností danej obce a ktorá je ustanovená vo všeobecne záväznom nariadení v súlade s § 6 zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p. (ďalej len „