Implementácia decentralizovanej štátnej správy obcami

Vydáno: 18 minút čítania
Právna úprava výkonu decentralizácie štátnej správy prináša obciam viacero možností optimalizácie jej výkonu vrátane zlučovania, tvorby združení a zriaďovania spoločného obecného úradu. Článok ponúka analýzu možností implementácie decentralizovanej štátnej správy obcami.
Jednotlivé oblasti decentralizovanej štátnej správy sú diferencované do veľkého počtu predpisov. Ide napríklad o správu kultúry, školstva alebo sociálne služby. Rozsah presunu kompetencií určuje právna úprava. Pokiaľ minimálne dve obce nedokážu vykonávať decentralizované kompetencie, môžu sa zlúčiť a vytvoriť jednu zlúčenú obec, pričom zlučované obce stratia právnu subjektivitu. Jednotlivé obce taktiež môžu vytvoriť združenie obcí, ktoré musí byť registrované. V neposlednom rade je možnosť zriadiť spoločný obecný úrad, ktorý však nemá právnu subjektivitu.
 
Úprava zlučovania obcí
Pokiaľ sú minimálne dve obce nespôsobilé pre nedostatok odborného personálu alebo materiálno-technického zabezpečenia vykonávať decentralizované úlohy štátnej správy, môžu sa rozhodnúť, že sa zlúčia do novej obce, pričom zlučované obce stratia právnu subjektivitu. Právna úprava zlučovania obcí je predmetom predovšetkým § 2a zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p. (ďalej len „zákon o obecnom zriadení“), ktorý musí byť bezvýhradne rešpektovaný.
Príklad č. 1:
V záujme výkonu decentralizovanej štátnej správy sa dve obce zlúčili a vytvorili novú obec. V rámci zlúčenej obce však obaja doterajší starostovia naďalej podpisovali rozhodnutia na úseku decentralizovanej štátnej správy, ako aj zmluvy. Poslanec obecného zastupiteľstva zlúčenej obce však s takýmto postupom nesúhlasil, nakoľko podľa jeho názoru stratili zlučované obce právnu subjektivitu. Je názor poslanca obecného zastupiteľstva správny?
Podľa § 2a ods. 1 zákona o obecnom zriadení platí, že dve obce alebo viac obcí sa môže zlúčiť do jednej obce.
Zlúčením obcí zanikajú zlučované obce a vzniká nová obec.
Zlúčiť obce možno len s účinnosťou ku dňu konania všeobecných volieb do orgánov samosprávy obcí.
Podľa § 2a ods. 3 zákona o obecnom zriadení je nová obec, ktorá vznikla zlúčením obcí, právnym nástupcom každej zlúčenej obce. Uvedené ustanovenia § 2a ods. 1 a 3 zákona o obecnom zriadení majú teda podstatný právny význam, nakoľko zlúčením dvoch obcí tieto zlúčené obce prestávajú byť subjektmi súkromného, ako aj verejného práva. Preto rozhodnutia za zlúčené obce, ktoré sa týkajú originálnych a delegovaných kompetencií štátnej správy, vydáva za tieto zlúčené obce už len nová obec, ktorá zlúčením obcí vznikla.
Preneseným výkonom štátnej správy je aj v

Související dokumenty

Súvisiace články

Obsah podania a jeho posúdenie obcou
Organizácia spoločného obecného úradu
Výkon stavebného konania spoločnými obecnými úradmi
Obsahové náležitosti organizačného poriadku spoločného obecného úradu
Komentár k priestupkom podľa § 105 stavebného zákona (2. časť)
Komentár k priestupkom podľa § 105 stavebného zákona (1. časť)
Obťažovanie hlukom z kultúrneho domu
Úprava pričlenenia obce v praktických právnych príkladoch
Komentár k priestupkom podľa § 105 stavebného zákona (4. časť)
Komentár k priestupkom podľa § 105 stavebného zákona (3. časť)
Výkazníctvo štátnej správy a samosprávy v období pandémie
Finančné príspevky od rodičov v školách a v školských zariadeniach zriadených obcou
Združenie obcí a jeho význam
Zmena financovania originálnych školských kompetencií na obci
Účtovanie združenia obcí bez právnej subjektivity (spoločné úradovne)
Právny postup samosprávy pri vybavovaní podaní spoločným obecným úradom (I.)
Môže obec financovať prenesený výkon štátnej správy z originálnych príjmov?
Vnútorné predpisy spoločného obecného úradu
Financovanie úloh spoločného obecného úradu

Súvisiace otázky a odpovede

Zmluva Spoločný úrad a dodatky k nej
Energetický certifikát a rozpočtová položka
Prevádzková doba herne v obci
Povinnosti s. r. o. pri otvorení prevádzky
Predaj elektriny výnosový účet
Verejné obstarávanie
preplatenie pracovnej cesty.
Náklady na obecný traktor
Osobný záujem verejného funkcionára
N.o. a technické zhodnotenie majetku
Prenájom pozemku obce
Správne poplatky vyberané obcou podľa zákona č. 145/1995 Z.z. o správnych poplatkoch v z. n. p.
Zákon o výkone práce vo verejnom záujme a zamestnanci súkromnej ZŠ
Dotácia od Pôdohospodárskej platobnej agentúry (PPA)
Spotreba elektrickej energie - zariadenie poskytovateľa internetu
Doplnenie otázky - dotácia z PPA (5129)
Dlhopisový program - VODA SPIEVA
Záverečný účet obce
DPH
Zaradenie do platovej triedy

Súvisiace predpisy

369/1990 Zb. o obecnom zriadení
416/2001 Z.z. o prechode niektorých pôsobností z orgánov štátnej správy na obce a na vyššie územné celky
40/1964 Zb. Občiansky zákonník