Právna úprava výkonu decentralizácie štátnej správy prináša obciam viacero možností optimalizácie jej výkonu vrátane zlučovania, tvorby združení a zriaďovania spoločného obecného úradu. Článok ponúka analýzu možností implementácie decentralizovanej štátnej správy obcami.
Jednotlivé oblasti decentralizovanej štátnej správy sú diferencované do veľkého počtu predpisov. Ide napríklad o správu kultúry, školstva alebo sociálne služby. Rozsah presunu kompetencií určuje právna úprava. Pokiaľ minimálne dve obce nedokážu vykonávať decentralizované kompetencie, môžu sa zlúčiť a vytvoriť jednu zlúčenú obec, pričom zlučované obce stratia právnu subjektivitu. Jednotlivé obce taktiež môžu vytvoriť združenie obcí, ktoré musí byť registrované. V neposlednom rade je možnosť zriadiť spoločný obecný úrad, ktorý však nemá právnu subjektivitu.
Úprava zlučovania obcí
Pokiaľ sú minimálne dve obce nespôsobilé pre nedostatok odborného personálu alebo materiálno-technického zabezpečenia vykonávať decentralizované úlohy štátnej správy, môžu sa rozhodnúť, že sa zlúčia do novej obce, pričom zlučované obce stratia právnu subjektivitu. Právna úprava zlučovania obcí je predmetom predovšetkým § 2a zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p. (ďalej len „zákon o obecnom zriadení“), ktorý musí byť bezvýhradne rešpektovaný.
Príklad č. 1:
V záujme výkonu decentralizovanej štátnej správy sa dve obce zlúčili a vytvorili novú obec. V rámci zlúčenej obce však obaja doterajší starostovia naďalej podpisovali rozhodnutia na úseku decentralizovanej štátnej správy, ako aj zmluvy. Poslanec obecného zastupiteľstva zlúčenej obce však s takýmto postupom nesúhlasil, nakoľko podľa jeho názoru stratili zlučované obce právnu subjektivitu. Je názor poslanca obecného zastupiteľstva správny?
Podľa § 2a ods. 1 zákona o obecnom zriadení platí, že dve obce alebo viac obcí sa môže zlúčiť do jednej obce.
Zlúčením obcí zanikajú zlučované obce a vzniká nová obec.
Zlúčiť obce možno len s účinnosťou ku dňu konania všeobecných volieb do orgánov samosprávy obcí.Podľa § 2a ods. 3 zákona o obecnom zriadení je nová obec, ktorá vznikla zlúčením obcí, právnym nástupcom každej zlúčenej obce. Uvedené ustanovenia § 2a ods. 1 a 3 zákona o obecnom zriadení majú teda podstatný právny význam, nakoľko zlúčením dvoch obcí tieto zlúčené obce prestávajú byť subjektmi súkromného, ako aj verejného práva. Preto rozhodnutia za zlúčené obce, ktoré sa týkajú originálnych a delegovaných kompetencií štátnej správy, vydáva za tieto zlúčené obce už len nová obec, ktorá zlúčením obcí vznikla.
Preneseným výkonom štátnej správy je aj v