Finančné riadenie vo verejnej správe nie je len o dodržaní zákona - je to každodenná realita, ktorá ovplyvňuje chod celej organizácie. Článok prináša rekapituláciu povinností vyplývajúcich z vytvárania a rozvíjania systému finančného riadenia, ako aj prehľad toho, čo všetko sa kontroluje pri hodnotení systému finančného riadenia, aké sú povinnosti podľa zákona č. 357/2015 Z.z. a čo si pripraviť ešte pred príchodom audítorov.
Stále sa meniaca legislatíva, každodenné opakujúce sa povinnosti, kumulované pracovné pozície stavajú štatutárov obcí, miest, škôl, školských zariadení a ich zamestnancov pred každodenné skúšky. Už dávno neplatí „použijem vzorový dokument zo školenia“. Pri komplexnom systéme finančného riadenia už vôbec nie. Niektorých po dlhých rokoch prekvapila absencia kolektívnej zmluvy vyššieho stupňa, niektorí bojujú aj s chýbajúcim znalosťami pracovného práva, čím tiež poukazujú aj na nezvládnutý systém finančného riadenia.
Hodnotenie finančného riadenia
Európska komisia a Public Internal Control (PIC) system
1)
Informácie o
systéme vnútornej kontroly verejnosti
(PIC) zameranom na zlepšenie výkonnosti verejného sektora v EÚ. Na všetkých úrovniach v EÚ prispieva verejný sektor obrovskými sumami finančných prostriedkov na financovanie potrieb hospodárstva, a preto je zodpovedný za riadne a efektívne hospodárenie s finančnými prostriedkami, ktoré mu zverili daňoví poplatníci členských štátov.______________________________
Verejný sektor EÚ musí preukázať, že efektívne vynakladá dostupné zdroje a že výstupy a výsledky sú účinné. Na tento účel verejná vnútorná kontrola (PIC) pridáva hodnotu tým, že prispieva k vytvoreniu modelu, ktorý spĺňa medzinárodné normy v oblasti finančného riadenia a kontroly využívania verejných finančných prostriedkov.
______________________________
Tento model, ktorý je celosvetovo uznávaný ako osvedčený postup, poskytuje základy, ktoré môžu významne prispieť k predchádzaniu podvodom a korupcii. Odkedy Európska komisia v roku 2002 zaviedla PIC ako rámec pre účinnú a efektívnu kontrolu zdrojov, ktoré spravuje, európske krajiny postupne prepracovali svoje regulačné modely kontroly tak, aby zakotvili princípy PIC. Výmena informácií medzi orgánmi verejnej správy v EÚ môže prispieť k dosiahnutiu spoločného cieľa, ktorým je verejný rozpočet, ktorý prináša výsledky.
Legislatívny rámec
Ministerstvo financií SR (MF SR) vydalo metodické usmernenie
2)
podľa § 3 písm. b) zákona č. 357/2015 Z.z. o finančnej kontrole a audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „zákon o finančnej kontrole a audite“) s cieľom zabezpečiť jednotnú aplikáciu ustanovení zákona o finančnej kontrole a audite.
Metodické usmernenie je zamerané na základné princípy, zásady a postupy hodnotenia finančného riadenia podľa § 5 zákona o finančnej kontrole a audite.
Cieľom auditu podľa § 10 ods. 2 zákona o finančnej kontrole a audite je najmä prinášať systematický metodický prístup k zlepšovaniu efektívnosti finančného riadenia, overovať a hodnotiť systém riadenia rizík, identifikovať a hodnotiť možné riziká súvisiace s finančným riadením a inými činnosťami, odporúčať zlepšenia riadenia rizík na minimalizáciu rizík a iné.
Legislatíva:
•
metodické usmernenie sekcie auditu a kontroly Ministerstva financií SR č. MF/007242/2018-1411 k hodnoteniu finančného riadenia v orgánoch verejnej správy,
•
zákon č. 357/2015 Z.z. o finančnej kontrole a audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p.,
•
zákon č. 10/1996 Z.z. o kontrole v štátnej správe v z. n. p.,
•
zákon SNR č. 138/1991 Zb. o majetku obcí v z. n. p.,
•
zákon č. 211/2000 Z.z. o slobodnom prístupe k informáciám a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o slobode informácií) v z. n. p.,
•
zákon č. 431/2002 Z.z. o účtovníctve v z. n. p.,
•
zákon č. 552/2003 Z.z. o výkone práce vo verejnom záujme v z. n. p.,
•
zákon č. 553/2003 Z.z. o odmeňovaní niektorých zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z.