Príspevok sa zaoberá právnou úpravou všeobecne záväzných nariadení obcí o určení pravidiel času predaja. Poukazuje na nedostatky v ustanoveniach všeobecne záväzných nariadení obcí, na odporúčania pri odstraňovaní týchto nedostatkov a tiež na oprávnenie prokurátora podať protest proti všeobecne záväzným nariadeniam obcí, ktorými bol porušený zákon.
Podľa § 6 zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p. (ďalej len „zákon o obecnom zriadení“) obec môže
vo veciach územnej samosprávy
vydávať všeobecne záväzné nariadenia; všeobecne záväzné nariadenie nesmie byť v rozpore s Ústavou SR, ústavnými zákonmi, zákonmi a medzinárodnými zmluvami, s ktorými vyslovila súhlas NR SR a ktoré boli ratifikované a vyhlásené spôsobom ustanoveným zákonom.Vo veciach, v ktorých obec plní úlohy štátnej správy,
môže vydávať všeobecne záväzné nariadenie
len na základe splnomocnenia zákonom a v jeho medziach
. Také nariadenie nesmie byť v rozpore s Ústavou SR, ústavnými zákonmi, medzinárodnými zmluvami, ktoré boli ratifikované a vyhlásené spôsobom ustanoveným zákonom, so zákonmi, s nariadeniami vlády, so všeobecne záväznými predpismi ministerstiev a ostatných ústredných orgánov štátnej správy.Obec vo veciach územnej samosprávy ustanoví všeobecne záväzným nariadením
pravidlá času predaja v obchode a času prevádzky služieb
[§ 4 ods. 5 písm. a) bod 3 zákona o obecnom zriadení]. Uvedené všeobecne záväzné nariadenie nesmie byť v rozpore s Ústavou SR, ústavnými zákonmi, zákonmi a medzinárodnými zmluvami, s ktorými vyslovila súhlas NR SR a ktoré boli ratifikované a vyhlásené spôsobom ustanoveným zákonom. Preto by obce mali pri príprave všeobecne záväzných nariadení postupovať s náležitou starostlivosťou a dbať na ich kvalitu.