Európska únia pritvrdzuje v online obchode

Vydáno: 8 minút čítania
Európska únia (ďalej len „EÚ“) čelí bezprecedentnému nárastu prílevu malých zásielok zakúpených cez e-shopy. Ich počet sa od roku 2022 viac než strojnásobil. Tento trend prináša so sebou vážne výzvy v oblasti bezpečnosti, férovosti a udržateľnosti. Mnohé z týchto produktov nespĺňajú právne a ekologické normy EÚ. Výrobcov v EÚ to stavia do nevýhodnej pozície. Ako reakciu predstavila Európska komisia súbor opatrení na vytvorenie bezpečného a udržateľného elektronického obchodu.
Každý deň prichádza do krajín EÚ približne 12 miliónov malých zásielok, teda s hodnotou do 150 eur. Za roky 2022 až 2024 sa počet zásielok objednaných cez internet viac než strojnásobil.
Tento rýchly rast prináša významné výzvy. Mnohé produkty sú nebezpečné a nespĺňajú právne normy EÚ. Mnohé z týchto výrobkov majú krátku životnosť, a teda rýchlo vstupujú do fázy odpadu. Ich výrobcovia nespĺňajú požiadavky ani v oblasti zapojenia sa do štatútu rozšírenej zodpovednosti výrobcov. Nie sú registrovaní v registri výrobcov, nemajú zástupcu pre svoje podnikanie na území EÚ. Nedodržiavajú ani požiadavky na ochranu spotrebiteľa. Preto Európska komisia vypracovala súbor s názvom: Nástroje Európskej komisie pre bezpečný a udržateľný e-commerce. [1]
V roku 2024 prišlo do EÚ až 91 % zásielok s nízkou hodnotou, teda do 150 eur, objednaných cez elektronický obchod z Číny. Ich počet sa medziročne viac než zdvojnásobil, a to z 1,9 miliardy na 4,17 miliardy kusov. [2]
Za týmto trendom stoja najmä dve online platformy, ktoré si za pár mesiacov získali vyše 75 miliónov používateľov v rámci EÚ. Kľúčovými faktormi sú agresívna online kampaň, nízke ceny a ultrarýchle doručenie. [2]
<

Související dokumenty

Súvisiace články

Zánik poplatkovej povinnosti v priebehu roka
Komentár k novelám zákona o podmienkach predaja na trhových miestach
Čo sa mení novelou zákona o miestnych daniach?
Postup pri preberaní poštových zásielok
Povinnosti obce pri odpredaji šrotu
Vplyv turizmu na výber miestnych daní v obci Podhájska
Vnútorný predpis pre oblasť účtovníctva obce (I.)
Účtovanie finančných prostriedkov získaných z Environmentálneho fondu
Podania daňového subjektu
Komunálne zdaňovanie v konkrétnych príkladoch obcí a miest SR – inšpirácie a podnety pre samosprávy (II.)
Komentár k zákonu o Environmentálnom fonde (13.)
Novela zákona o posudzovaní vplyvov na životné prostredie
Ako môžu obce a mestá splniť legislatívne ciele v odpadovom hospodárstve
Environmentálna kriminalita v Slovenskej republike, najzávažnejšie formy jej páchania a využitie moderných technológií pri jej odhaľovaní, dokumentovaní a vyšetrovaní
Nariadenie o batériách a odpadových batériách
Komentár k zákonu o Environmentálnom fonde (14.)
Čistenie komunálnych odpadových vôd
Palivo vyrobené z odpadu v aspekte klimatických zmien
Všeobecne záväzné nariadenia obce (2. časť)
Novela zákona o Environmentálnom fonde

Súvisiace otázky a odpovede

K niektorým náležitostiam platobného výmeru
Zber BRKO a frekvencia vývozu
Miestny poplatok za uloženie KO v podzemných kontajneroch
Samostatne hospodáriaci roľník a daň z pozemkov
Urbárske spoločenstvo a daň z pozemkov
Dodatočné daňové priznanie
Komu vyrubiť daň z nehnuteľností?
Nehnuteľnosti v bezpodielovom spoluvlastníctve po rozvode manželov
Zdaňovanie stavby hotela
Poplatok za ubytovacie služby a DPH
Účtovanie dávky v hmotnej núdzi
Zníženie dane z nehnuteľnosti z dôvodu nedostatku finančných prostriedkov
Chýbajúce náležitosti podania
Odvolanie sa proti platobnému výmeru
Kompetencie obecného zastupiteľstva
Procesný postup správcu dane
Prefakturácia miestneho poplatku za komunálne odpady
Účtovanie o rezervách
Pálenie pneumatík
Veterné mlyny a daň zo stavieb