Európska únia (ďalej len „EÚ“) čelí bezprecedentnému nárastu prílevu malých zásielok zakúpených cez e-shopy. Ich počet sa od roku 2022 viac než strojnásobil. Tento trend prináša so sebou vážne výzvy v oblasti bezpečnosti, férovosti a udržateľnosti. Mnohé z týchto produktov nespĺňajú právne a ekologické normy EÚ. Výrobcov v EÚ to stavia do nevýhodnej pozície. Ako reakciu predstavila Európska komisia súbor opatrení na vytvorenie bezpečného a udržateľného elektronického obchodu.
Každý deň prichádza do krajín EÚ približne 12 miliónov malých zásielok, teda s hodnotou do 150 eur. Za roky 2022 až 2024 sa počet zásielok objednaných cez internet viac než strojnásobil.
Tento rýchly rast prináša významné výzvy. Mnohé produkty sú nebezpečné a nespĺňajú právne normy EÚ. Mnohé z týchto výrobkov majú krátku životnosť, a teda rýchlo vstupujú do fázy odpadu. Ich výrobcovia nespĺňajú požiadavky ani v oblasti zapojenia sa do štatútu rozšírenej zodpovednosti výrobcov. Nie sú registrovaní v registri výrobcov, nemajú zástupcu pre svoje podnikanie na území EÚ. Nedodržiavajú ani požiadavky na ochranu spotrebiteľa. Preto Európska komisia vypracovala súbor s názvom: Nástroje Európskej komisie pre bezpečný a udržateľný e-commerce. [1]
V roku 2024 prišlo do EÚ až 91 % zásielok s nízkou hodnotou, teda do 150 eur, objednaných cez elektronický obchod z Číny. Ich počet sa medziročne viac než zdvojnásobil, a to z 1,9 miliardy na 4,17 miliardy kusov. [2]
Za týmto trendom stoja najmä dve online platformy, ktoré si za pár mesiacov získali vyše 75 miliónov používateľov v rámci EÚ. Kľúčovými faktormi sú agresívna online kampaň, nízke ceny a ultrarýchle doručenie. [2]
