Európska únia pritvrdzuje v online obchode

Vydáno: 8 minút čítania
Európska únia (ďalej len „EÚ“) čelí bezprecedentnému nárastu prílevu malých zásielok zakúpených cez e-shopy. Ich počet sa od roku 2022 viac než strojnásobil. Tento trend prináša so sebou vážne výzvy v oblasti bezpečnosti, férovosti a udržateľnosti. Mnohé z týchto produktov nespĺňajú právne a ekologické normy EÚ. Výrobcov v EÚ to stavia do nevýhodnej pozície. Ako reakciu predstavila Európska komisia súbor opatrení na vytvorenie bezpečného a udržateľného elektronického obchodu.
Každý deň prichádza do krajín EÚ približne 12 miliónov malých zásielok, teda s hodnotou do 150 eur. Za roky 2022 až 2024 sa počet zásielok objednaných cez internet viac než strojnásobil.
Tento rýchly rast prináša významné výzvy. Mnohé produkty sú nebezpečné a nespĺňajú právne normy EÚ. Mnohé z týchto výrobkov majú krátku životnosť, a teda rýchlo vstupujú do fázy odpadu. Ich výrobcovia nespĺňajú požiadavky ani v oblasti zapojenia sa do štatútu rozšírenej zodpovednosti výrobcov. Nie sú registrovaní v registri výrobcov, nemajú zástupcu pre svoje podnikanie na území EÚ. Nedodržiavajú ani požiadavky na ochranu spotrebiteľa. Preto Európska komisia vypracovala súbor s názvom: Nástroje Európskej komisie pre bezpečný a udržateľný e-commerce. [1]
V roku 2024 prišlo do EÚ až 91 % zásielok s nízkou hodnotou, teda do 150 eur, objednaných cez elektronický obchod z Číny. Ich počet sa medziročne viac než zdvojnásobil, a to z 1,9 miliardy na 4,17 miliardy kusov. [2]
Za týmto trendom stoja najmä dve online platformy, ktoré si za pár mesiacov získali vyše 75 miliónov používateľov v rámci EÚ. Kľúčovými faktormi sú agresívna online kampaň, nízke ceny a ultrarýchle doručenie. [2]
<

Související dokumenty

Súvisiace články

Účtovanie finančných prostriedkov získaných z Environmentálneho fondu
Povinnosti obce pri triedenom zbere biologicky rozložiteľného odpadu
Zákon o poplatkoch za uloženie odpadov od 1. januára 2019
Poplatok za komunálny odpad a zabezpečenie kompostovacích zásobníkov
Vnútorný predpis pre oblasť účtovníctva obce (I.)
Príspevok z Environmentálneho fondu
Klasifikácia príjmu z poplatkov za uloženie odpadov
Účtovanie účelovej finančnej rezervy
Štátna podpora formou úveru z Environmentálneho fondu
Čo sa mení novelou zákona o miestnych daniach?
Postup pri preberaní poštových zásielok
Vplyv turizmu na výber miestnych daní v obci Podhájska
Zánik poplatkovej povinnosti v priebehu roka
Komunálne zdaňovanie v konkrétnych príkladoch obcí a miest SR – inšpirácie a podnety pre samosprávy (II.)
Podania daňového subjektu
Komentár k novelám zákona o podmienkach predaja na trhových miestach
Povinnosti obce pri odpredaji šrotu
Ročné ohlásenie o vzniku odpadov a nakladaní s ním pre obec
Účtovanie odstránenia skládok na pozemku obce
Poplatok za vážený množstvový zber komunálneho odpadu

Súvisiace otázky a odpovede

Miestny poplatok za uloženie KO v podzemných kontajneroch
Zber BRKO a frekvencia vývozu
K niektorým náležitostiam platobného výmeru
Dodávateľ (platiteľ DPH) fakturuje firme (tiež platiteľovi DPH) podľa zmluvy o nájme samostatnými faktúrami
Zdaňovanie stavebného pozemku
Kompetencie obce u vlastníkov neudržiavaných záhrad
Tvorba daňových rezerv
Zánik poplatkovej povinnosti v priebehu roka
Miestne dane a poplatky
Opravná položka k nedokončenej investícii
Odovzdanie starých strojov do zberných surovín
Poplatok za komunálny odpad
Fakturácia zahraničnej osobe registrovanej podľa § 5
Režim DPH pri predaji majetku kúpeného ako oslobodeného od DPH
Odpisovanie skládky
Daňové tajomstvo
Miestne dane za náhradné pozemky
Registrácia pre DPH v ČR
Miesto dodania služby vzťahujúcej sa na nehnuteľnosť
Dotácia z rozpočtu obce