Európska únia pritvrdzuje v online obchode

Vydáno: 8 minút čítania
Európska únia (ďalej len „EÚ“) čelí bezprecedentnému nárastu prílevu malých zásielok zakúpených cez e-shopy. Ich počet sa od roku 2022 viac než strojnásobil. Tento trend prináša so sebou vážne výzvy v oblasti bezpečnosti, férovosti a udržateľnosti. Mnohé z týchto produktov nespĺňajú právne a ekologické normy EÚ. Výrobcov v EÚ to stavia do nevýhodnej pozície. Ako reakciu predstavila Európska komisia súbor opatrení na vytvorenie bezpečného a udržateľného elektronického obchodu.
Každý deň prichádza do krajín EÚ približne 12 miliónov malých zásielok, teda s hodnotou do 150 eur. Za roky 2022 až 2024 sa počet zásielok objednaných cez internet viac než strojnásobil.
Tento rýchly rast prináša významné výzvy. Mnohé produkty sú nebezpečné a nespĺňajú právne normy EÚ. Mnohé z týchto výrobkov majú krátku životnosť, a teda rýchlo vstupujú do fázy odpadu. Ich výrobcovia nespĺňajú požiadavky ani v oblasti zapojenia sa do štatútu rozšírenej zodpovednosti výrobcov. Nie sú registrovaní v registri výrobcov, nemajú zástupcu pre svoje podnikanie na území EÚ. Nedodržiavajú ani požiadavky na ochranu spotrebiteľa. Preto Európska komisia vypracovala súbor s názvom: Nástroje Európskej komisie pre bezpečný a udržateľný e-commerce. [1]
V roku 2024 prišlo do EÚ až 91 % zásielok s nízkou hodnotou, teda do 150 eur, objednaných cez elektronický obchod z Číny. Ich počet sa medziročne viac než zdvojnásobil, a to z 1,9 miliardy na 4,17 miliardy kusov. [2]
Za týmto trendom stoja najmä dve online platformy, ktoré si za pár mesiacov získali vyše 75 miliónov používateľov v rámci EÚ. Kľúčovými faktormi sú agresívna online kampaň, nízke ceny a ultrarýchle doručenie. [2]
<

Související dokumenty

Súvisiace články

Účtovanie finančných prostriedkov získaných z Environmentálneho fondu
Poplatok za komunálny odpad a zabezpečenie kompostovacích zásobníkov
Klasifikácia príjmu z poplatkov za uloženie odpadov
Príspevok z Environmentálneho fondu
Účtovanie účelovej finančnej rezervy
Štátna podpora formou úveru z Environmentálneho fondu
Ročné ohlásenie o vzniku odpadov a nakladaní s ním pre obec
Zákon o poplatkoch za uloženie odpadov od 1. januára 2019
Účtovanie vývozu komunálneho odpadu
Určenie poplatníka za komunálny odpad pri zriadení vecného bremena
Komunálne zdaňovanie v konkrétnych príkladoch obcí a miest SR – inšpirácie a podnety pre samosprávy (II.)
Zánik poplatkovej povinnosti v priebehu roka
Vplyv turizmu na výber miestnych daní v obci Podhájska
Podania daňového subjektu
Vnútorný predpis pre oblasť účtovníctva obce (I.)
Komentár k novelám zákona o podmienkach predaja na trhových miestach
Čo sa mení novelou zákona o miestnych daniach?
Postup pri preberaní poštových zásielok
Povinnosti obce pri odpredaji šrotu
Účtovanie odstránenia skládok na pozemku obce

Súvisiace otázky a odpovede

Miestny poplatok za uloženie KO v podzemných kontajneroch
Zber BRKO a frekvencia vývozu
Veterné mlyny a daň zo stavieb
Poplatník z hľadiska zákona o miestnych daniach
Odpustenie alebo zníženie poplatku
Určenie výšky poplatku
Odpisovanie skládky
Vrátenie dane z členského štátu EÚ
Vyrubenie dane za vodné plochy
Zaúčtovanie poplatkov za komunálny odpad v účtovníctve mesta
Oslobodenie od dane podľa § 43 zákona o DPH
Úradná pečiatka
Likvidácia kovového odpadu
Vstup na pozemok suseda
Zmluva s poslancom mestského zastupiteľstva
Vyrubenie dane a odvolacie konanie
Správny poplatok
Rodinný dom a miestne dane
Vlastník časti stavby a jej odstránenie
Sankcie pre obec