Miestny poplatok za rozvoj 10 rokov po jeho prijatí

Vydáno: 13 minút čítania
Zákon č. 447/2015 Z.z. o miestom poplatku za rozvoj a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „zákon o miestom poplatku za rozvoj“), na základe ktorého môžu obce miestny poplatok za rozvoj vyrubovať, bol schválený už 20. novembra 2015 a prvé poplatky obce vyrubili v roku 2017. Od jeho schválenia uplynie 10 rokov a postupom času sa zabúda na dôvody jeho prijatia. Ešte väčším problémom je, že sa mení charakter poplatku na daň.
Dôvody prijatia zákona o miestnom poplatku za rozvoj
V roku 2014 iniciovala Únia miest Slovenska prípravu tohto zákona na základe pozitívnych príkladov zo zahraničia, pretože každé mesto naráža v súvislosti s novou výstavbou na potrebu rozširovania alebo posilňovania infraštruktúry - vodovodov, kanalizácie, ciest, ale aj škôl a škôlok, čo predstavuje pre obce veľké náklady. Zároveň je v praxi veľmi nepraktické riešiť konkrétnu formu participácie zo strany stavebníkov prípad od prípadu pri každej stavbe.
Výnosy tohto poplatku pomáhajú financovať výstavbu potrebnej infraštruktúry. Zákon bol predložený ako poslanecký návrh, neprešiel štandardným pripomienkovým konaním, čo sa odrazilo negatívne na jeho kvalite a musel byť ešte pred nadobudnutím účinnosti novelizovaný, avšak ani tak sa neodstránili jeho hlavné problémy.
Cieľom zákona o miestnom poplatku za rozvoj bolo ustanovenie finančného nástroja do samosprávnej pôsobnosti obcí, ktorý si zavedie každá obec na základe dobrovoľnosti vlastným všeobecne záväzným nariadením a ktorý bude mať príjmovú, rozvojovú a protikorupčnú funkciu.
______________________________
Z dôvodovej správy vyplývalo, že tam, kde sa predpokladal stavebný rozvoj, mal byť na základe vše

Související dokumenty

Súvisiace články

Účtovanie poplatku za rozvoj od 1. apríla 2024
Sadzba poplatku za rozvoj v roku 2020
Účtovanie poplatku za rozvoj
Predmet poplatku za rozvoj v roku 2020
Účtovanie poplatku za rozvoj podľa zákona o miestnom poplatku za rozvoj
Vyrubenie miestneho poplatku za rozvoj
Miestny poplatok za rozvoj - teoretické a praktické východiská (II.)
Miestny poplatok za rozvoj - teoretické a praktické východiská (I.)
Použitie výnosu z poplatku za rozvoj
Všeobecne záväzné nariadenie obce o miestnom poplatku za rozvoj
Poplatok za rozvoj a status významnej investície
Miestny poplatok za rozvoj a náležitosti rozhodnutia
Predmet poplatku za rozvoj obce
Novela zákona o miestnom poplatku za rozvoj
Daň za užívanie verejného priestranstva pri ambulantnom predaji
Daň za ubytovanie
Aplikácia miestneho poplatku za rozvoj v obci
Postup pri vyrubení dane z nehnuteľností
Zmeny v miestnych daniach od 1. januára 2018

Súvisiace otázky a odpovede

Použitie výnosu z poplatku za rozvoj
Zaokrúhlenie podlahovej plochy nadzemnej časti stavby pre poplatok za rozvoj obce
Predmet poplatku za rozvoj obce
Poplatok za rozvoj - inflačný koeficient
Výpočet nebytového priestoru pre daň z nehnuteľnosti
Daň z nehnuteľnosti a poplatok za odpad
Miestny poplatok za uloženie KO v podzemných kontajneroch
Miestny poplatok za komunálne odpady
Zber BRKO a frekvencia vývozu
Rozhodnutie - vyrubenie dane z nehnuteľnosti
Povinnosti s. r. o. pri otvorení prevádzky
Veterné mlyny a daň zo stavieb
Daň z nehnuteľností a daňové priznanie
Úrok z omeškania
Vzor rozhodnutia na vyrubenie úroku z omeškania
Počet dní omeškania
Poplatník z hľadiska zákona o miestnych daniach
Odpustenie alebo zníženie poplatku
Výška poplatku za určené obdobie
Určenie výšky poplatku

Súvisiace predpisy

447/2015 Z.z. o miestnom poplatku za rozvoj a o zmene a doplnení niektorých zákonov
369/1990 Zb. o obecnom zriadení
135/1961 Zb. o pozemných komunikáciách (cestný zákon)
442/2002 Z.z. o verejných vodovodoch a verejných kanalizáciách a o zmene a doplnení zákona č. 276/2001 Z.z. o regulácii v sieťových odvetviach
460/1992 Zb. Ústava Slovenskej republiky