Finančné vzťahy v samospráve

Vydáno: 16 minút čítania
Transfery sú jednou z oblastí, ktorá je špecifická pre organizácie územnej samosprávy. V nasledujúcom článku sa podrobne venujeme účtovaniu bežných a kapitálových transferov v obciach a v rozpočtových a príspevkových organizáciách nimi zriadených.
Pod pojmom transfer sa chápu finančné (poskytnutie peňažných prostriedkov) aj nefinančné vzťahy v rámci verejnej správy aj mimo nej. V rámci tzv. „nefinančných vzťahov“ ide o možnosť čerpania bežných a kapitálových výdavkov prostredníctvom bežného alebo výdavkového rozpočtového účtu (výdavkového účtu v Štátnej pokladnici, resp. iných bankách organizáciami územnej samosprávy), bezodplatné nadobudnutie majetku obce alebo vyššieho územného celku (ďalej aj ako „VÚC“), prevod správy majetku vyššieho územného celku a obce na inú organizáciu.
Základné pravidlá účtovania transferov pre obce, vyššie územné celky a nimi zriadené rozpočtové organizácie a príspevkové organizácie sú vymedzené v § 19 opatrenia Ministerstva financií Slovenskej republiky z 12. decembra 2022 č. MF/014454/2022-36, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a rámcovej účtovej osnove pre obce, vyššie územné celky a nimi zriadené rozpočtové organizácie a príspevkové organizácie (ďalej len „postupy účtovania pre územnú samosprávu“).
Od 1. januára 2024 nadobudla účinnosť novela postupov účtovania pre územnú samosprávu opatrením Ministerstva financií Slovenskej republiky zo 7. decembra 2023 č. MF/014915/2023-361, ktorým sa mení a dopĺňa opatrenie Ministerstva financií Slovenskej republiky zo dňa 12. decembra 2022 č. MF/14454/2022-36, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a rámcovej účtovej osnove pre obce, vyššie územné celky a nimi zriadené rozpočtové organizácie a príspevkové organizácie
Ak je prijatý bežný alebo kapitálový transfer iný ako medzi subjektmi príslušného konsolidovaného celku (obce, VÚC), u prijímateľa sa zúčtuje bežný transfer do výnosov vo vecnej a časovej súvislosti s nákladmi hradenými z tohto transferu a kapitálový transfer sa zúčtuje do výnosov vo vecnej a časovej súvislosti s nákladmi z majetku obstaraného z tohto kapitálového transferu. Ak prostriedky z týchto transferov boli použité, ale nezúčtované do výnosov, preúčtujú sa tieto transfery na účet 384 - Výnosy budúcich období ku dňu, ku ktorému sa zostavuje účtovná závierka.
Vo všeobecnosti platí, že ten, kto poskytne transfer (dotáciu alebo príspevok), má náklad. Ten, komu sa transfer (dotácia alebo príspevok) poskytol, účtuje do doby použitia transferu ako záväzok voči tomu, kto transfer poskytol. Pri použití bežného transferu a pri vzniku nákladov z dlhodobého majetku nakúpeného z transferu (odpisy, tvorba opravných položiek, zostatková cena pri likvidácii, predaji, manku alebo škode, darovania, resp. bezodplatného prevodu vlastníctva) sa účtuje o výnosoch.
Kapitálové transfery sa časovo rozlišujú aj u príjemcu (stále časovo rozlíšený výnos alebo zúčtovací vzťah z transferu voči zriaďovateľovi), aj u poskytovateľa (ča

Související dokumenty

Súvisiace články

Individuálna účtovná závierka v samospráve - kontrola zaúčtovania transferov
Finančné vzťahy v rozpočte obce a vyššieho územného celku
Účtová trieda 6 – Výnosy (III.)
Účtovanie transferov rozpočtových a príspevkových organizácií a obcí v praxi
Nevyčerpané prostriedky z predchádzajúcich rokov použité v roku 2021
Obstaranie dlhodobého hmotného majetku v podmienkach štátnej správy (II.)
Postup účtovania rozpočtových výdavkov v organizáciách zriadených samosprávou
Poskytnutie a prijatie preddavkov v účtovných jednotkách verejnej správy (I.)
Účtovanie finančných prostriedkov od agentúry na podporu výskumu a vývoja
Založenie, zrušenie ROPO bez likvidácie zriaďovateľom a založenie, zrušenie alebo rozdelenie obce (II.)
Obstaranie dlhodobého hmotného majetku v podmienkach štátnej správy (I.)
Prevod správy dlhodobého majetku a jeho účtovanie
Účtovanie zásob rozpočtových a príspevkových organizácií a obcí
Aplikácia pravidiel transferového oceňovania pre obce a ich závislé subjekty
Pohľadávky a záväzky v účtovníctve samosprávy
Eliminácia samofinancovania v rozpočtovej organizácii s príkladmi účtovania
Podnikateľská činnosť rozpočtových a príspevkových organizácií
Aplikácia IPSAS v transferoch
Praktické príklady účtovania ROPO a obcí

Súvisiace otázky a odpovede

Účtovanie obstarania predmetov múzejnej a galerijnej hodnoty
Obstaranie dochádzkového systému rozpočtovou organizáciou
Vrátenie nevyčerpaných prostriedkov
Príjem úhrady k odpísanej pohľadávke v rozpočtovej organizácii
Čerpanie sociálneho fondu-gastrolístky
Účtovanie projektovej dokumentácie
Kultúrne poukazy
Originálne kompetencie účtovanie na obci
Pôžička od spoločníka
Technické zhodnotenie
Účtování vráceného nevyužitého transferu
Predaj elektriny výnosový účet
Náklady na obecný traktor
Účtovanie kúpy auta obcou na základe kúpnej zmluvy od FO
Spotreba elektrickej energie - zariadenie poskytovateľa internetu
Účtovanie spoločného stavebného úradu
Účtovanie úveru
Bežný alebo kapitálový výdavok
Účtovanie príspevku na stravovanie
Ďalší peňažný vklad nezvyšujúci základné imanie

Súvisiace predpisy

13/2022 (FS) č. MF/014454/2022-36, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a rámcovej účtovej osnove pre obce, vyššie územné celky a nimi zriadené rozpočtové organizácie a príspevkové organizácie
37/2007 (FS) , ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a rámcovej účtovej osnove pre rozpočtové organizácie, príspevkové organizácie, štátne fondy, obce a vyššie územné celky
523/2004 Z.z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov