Pravidlá a postupy pri zabezpečovaní dodávok energií

Vydáno: 12 minút čítania
Elektrická energia a zemný plyn sú kľúčovými komoditami a pri ich obstarávaní je potrebné použiť niektorý z postupov verejného obstarávania. V článku sa dozviete, ako by mali verejní obstarávatelia postupovať pri zabezpečovaní dodávok energií.
Pri zabezpečovaní dodávok energií (elektrická energia a zemný plyn) verejní obstarávatelia môžu postupovať:
1.
cez informačný systém elektronického verejného obstarávania (IS EVO),
2.
cez elektronický kontraktačný systém (EKS).
Oba spôsoby sú dostupné na stránke www.isepvo.sk.
Pre obe možnosti platia nasledujúce odporučenia:
Elektrickú energiu a zemný plyn možno bezpochyby označiť za kľúčové až kritické komodity, ktoré sú nevyhnutné na zabezpečenie činnosti v podstate akéhokoľvek verejného obstarávateľa.
Samotný Úrad pre verejné obstarávanie eviduje aktuálnu situáciu na trhu s týmito základnými statkami, ako aj problémy, s ktorými sa za posledné obdobie verejní obstarávatelia stretli.
Na aktuálnu situáciu v zmluvných vzťahoch majú vplyv v podstate dva zásadné faktory.
Prvým faktorom
je ukončenie činnosti jedného z dodávateľov na trhu s elektrickou energiou, v dôsledku čoho došlo k faktickému náhlemu zániku existujúcich zmlúv a "prechodu" odberateľov k tzv. dodávateľovi poslednej inštancie na obdobie najviac troch mesiacov.
Druhým faktorom
je výrazný nárast cien, ktorého následkom je zlyhávanie niektorých existujúcich rámcových kontraktov so zafixovanou maximálnou hodnotou jednotkovej ceny, v ktorých je príznačná neochota zmluvných partnerov zúčastňovať sa tzv. minisúťaží na zabezpečovanie dodávok na budúci kalendárny rok, prípadne dlhšie obdobie.
Ďalším problémom na trhu s energiami je aktuálny nárast cien - tento má vplyv aj na niektoré otvorené súťažné postupy, v ktorých možno zaznamenávať nepredloženie žiadnych ponúk, predloženie ponúk so zdanlivo vysokými cenami, presahujúcimi rámec očakávania zo strany verejného obstarávateľa.
______________________________
Toto môže byť spôsobené prirodzenými trhovými mechanizmami nezávislými od verejného obstarávateľa, ale aj nevhodne nastavenými

Související dokumenty

Súvisiace články

Pravidlá výpočtu predpokladanej hodnoty zákazky
Určenie predpokladanej hodnoty zákazky pri ďalších formách poskytovania stravy a iných benefitov zamestnancom
Kontrolné zistenia z preverovania zákaziek s nízkou hodnotou
Základná finančná kontrola pri disponovaní s majetkom
Kapitálové výdavky pri verejnom obstarávaní v obci
Predkladanie výsledkov vyhodnocovania hospodárenia územnej samosprávy
Ako súvisí novela zákona o eurofondoch s „malou“ novelou zákona o verejnom obstarávaní
Národný potravinový katalóg
Použitie rezervného fondu
Nový zákon o verejnom obstarávaní a verejné obstarávanie v praxi škôl
Zmluva s dodávateľom energie - verejné obstarávanie
Účtovanie finančnej zábezpeky v obciach a v ich rozpočtových a príspevkových organizáciách
Vzor smernice o verejnom obstarávaní (I.)
Vzor smernice o verejnom obstarávaní (II.)
K novele zákona o finančnej kontrole a vnútornom audite
Zákonnosť a transparentnosť prevodov majetku obce
Elektronické trhovisko v praxi z hľadiska verejného obstarávateľa
Kontrola zverejňovania zmlúv, objednávok a faktúr
Kontraktačná povinnosť obce vo verejnom obstarávaní

Súvisiace otázky a odpovede

Verejné obstarávanie
Verejné obstarávanie
Obecné zastupiteľstvo a verejné obstarávanie
Rámcové dohody na opakované dodanie tovaru
Stavba telocvične obcou pre školu
Blízka osoba
Obchodná verejná súťaž
Verejné obstarávanie v prípade odstránenia havarijného stavu
Použitie rezervného fondu
Účtovanie nákladov na verejné obstarávanie
Určenie druhu rizika podľa Postupov účtovania v PÚ
Ekonomická klasfikácia výdavkov súvisiacich s projektami
Energetický certifikát a rozpočtová položka
Pracovný pomer pre študenta s dennou, individuálnou formou študia
Prevádzková doba herne v obci
Povinnosti s. r. o. pri otvorení prevádzky
Predaj elektriny výnosový účet
preplatenie pracovnej cesty.
Náklady na obecný traktor
Osobný záujem verejného funkcionára