Zálohovanie jednorazových obalov na nápoje - nová právna úprava (2.)

Vydáno: 13 minút čítania

Prvá časť príspevku nám predstavila novú právnu úpravu zálohovania jednorazových obalov na nápoje z pohľadu  dôvodov jej zavedenia, ako aj ozrejmenia úlohy správcu, ktorý má koordinovať fungovanie zálohového systému či systému jeho financovania. Pokračovanie príspevku poukazuje na skutočnosť, že perspektívne fungovanie zálohového systému si vyžaduje súčinnosť rôznych subjektov ako správcu, výrobcov obalov, distribútorov obalov, štátu či samotného spotrebiteľa.

(dokončenie z predchádzajúceho čísla)
 
Výrobca obalov, distribútor obalov, spotrebiteľ
Slovenský model zálohového systému a nastavenie zákonných mantinelov, ktoré boli do značnej miery inšpirované škandinávskymi krajinami, je okrem "samofinancovania" založený aj na centrálnom riadení. Predpokladom úspešnosti fungovania takto centrálne riadeného systému je centralizovaný model spracovania údajov o počte obalov uvádzaných na trh a ich zdieľanie so správcom. Centralizácia údajov vytvára bázu pre finančný tok záloh a financovanie systému správcom, ktorému všetky náklady v plnej miere uhrádzajú výrobcovia obalov. Takto nastavený model fungovania zálohového systému sa snaží vyhnúť finančnému zaťažovaniu distribútorov obalov [13]. primárnou úlohou distribučnej zložky tak podľa príslušných ustanovení zákona o zálohovaní zostáva zabezpečiť vykonávanie odberu použitých fliaš a plechoviek, pričom náklady na zabezpečenie tejto činnosti prepláca distribútorovi obalov správca prostredníctvom tzv. manipulačného poplatku.
SR nie je jedinou členskou krajinou EÚ, ktorá sa rozhodla do priestoru existujúcej schémy rozšírenej zodpovednosti výrobcov včleniť zálohovanie obalov. V prvotných úvahách, ktoré sprevádzali tvorbu zákona o zálohovaní, sa vyskytla aj myšlienka zapojiť do proje

Související dokumenty

Súvisiace články

Zálohovanie jednorazových obalov na nápoje - nová právna úprava (1.)
Správa Európskej komisie o Slovensku - výzvy pre novú vládu v oblasti obehového hospodárstva a nakladania s odpadmi
Zálohovanie obalov má vplyv na poplatky za odpad
Obaly a ich zmeny v kontexte sprísňujúcej sa legislatívy
Zálohový systém a jeho novelizácia
Možnosti výrobcov obalov ako príprava na ekomoduláciu
Zálohujeme, nekrčíme a (ne)vraciame
Obce a dobrovoľné odberné miesta zálohovaných obalov
Zálohovanie jednorazových obalov na Slovensku
Littering a zálohovanie jednorazových obalov na nápoje
Zálohy, recyklácia a kilometre
Recyklovateľnosť obalov a recyklácia odpadov z obalov
EUDR alebo ochrana pred odlesňovaním aj z hľadiska obalov
Komentár k zákonu o zálohovaní jednorazových obalov na nápoje (1.)
Komentár k zákonu o zálohovaní jednorazových obalov na nápoje (2.)
Plážový littering
Pomôžu krízové opatrenia recyklácii plastov?
Komentár k zákonu o zálohovaní jednorazových obalov na nápoje (3.)
Opätovná recyklovateľnosť PET fliaš

Súvisiace otázky a odpovede

Miestny poplatok za uloženie KO v podzemných kontajneroch
Zber BRKO a frekvencia vývozu
Veterné mlyny a daň zo stavieb
Poplatník z hľadiska zákona o miestnych daniach
Odpustenie alebo zníženie poplatku
Určenie výšky poplatku
Odpisovanie skládky
Vrátenie dane z členského štátu EÚ
Vyrubenie dane za vodné plochy
Zaúčtovanie poplatkov za komunálny odpad v účtovníctve mesta
Oslobodenie od dane podľa § 43 zákona o DPH
Úradná pečiatka
Likvidácia kovového odpadu
Vstup na pozemok suseda
Zmluva s poslancom mestského zastupiteľstva
Vyrubenie dane a odvolacie konanie
Správny poplatok
Rodinný dom a miestne dane
Vlastník časti stavby a jej odstránenie
Sankcie pre obec

Súvisiace predpisy

302/2019 Z.z. o zálohovaní jednorazových obalov na nápoje a o zmene a doplnení niektorých zákonov
347/2019 Z.z. , ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona o zálohovaní jednorazových obalov na nápoje